Shell: Plnohodnotné kavárny máme na polovině naší sítě
Novou značkou Shell Café reaguje Shell na rostoucí zájem řidičů o nepalivové zboží. 90 % řidičů, kteří pijí kávu při cestách autem, ji kupuje právě na čerpacích stanicích, říká Jan Čapský ze společnosti Shell.
Společnost Shell Czech Republic uvedla v srpnu na náš i evropský trh novou značku Shell Café. Kromě nové značky kávy a dalších výrobků nesou tento název také kavárny a kávové koutky. Novinka je aktuálně k vidění na všech 180 čerpacích stanicích firmy v Česku. U nás navíc proběhl v uplynulých měsících pilotní projekt před globálním uvedením značky na trh. Koncept byl testován na čerpací stanici Shell Všechlapy na dálnici D1. „Česká republika patří spolu s ostatními zeměmi v regionu střední a východní Evropy k nejrozvinutějším trhům nejen v Evropě, a to i z pohledu šířky a kvality nabízeného nepalivového sortimentu a služeb. Bez nadsázky nás ve společnosti Shell sledoval celý svět, když jsme pilotní stanici s novým konceptem otevírali,” říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v České republice a na Slovensku.
Proběhl prý také rozsáhlý průzkum mezi více než 10 tisíci zákazníky z pěti evropských zemí. Můžete zmínit nějaká zajímavá fakta, která vás překvapila?
Z průzkumu například vyplynulo, že si devět z deseti řidičů, kteří pijí kávu při cestách autem, kupuje kávu právě na čerpacích stanicích. Čerpací stanice v tomto ohledu jasně překonávají i fast foody. Zjistili jsme, že je vedle kvality kávy, rychlosti obsluhy a šíře nabídky pro zákazníky důležitá i příjemná obsluha a celková atmosféra. Také na základě těchto poznatků jsme si při spouštění Shell Café stanovili priority.
Kolik bude plnohodnotných kaváren a kolik koutků v rámci ČR a budete na těchto čerpacích stanicích navyšovat počet personálu?
Shell Café je konceptem zážitkových kaváren, ve kterých proškolený personál nabídne zákazníkům kávu ze dvou druhů kávových zrn (100% Arabica nebo Espresso Směs), a to buď servírovanou do porcelánu (na vybraných stanicích dokonce připravenou z pákového kávovaru), nebo si zákazník vybere svou kávu v samoobslužném koutku s novým brandem Shell Café. Na více než polovině naší sítě, to znamená všude tam, kde to prostor čerpací stanice umožňuje, jsme připravili i sezení, kde si řidiči mohou odpočinout a kávu nebo naše nové občerstvení si vychutnat.
V rámci značky Shell Café nabízíte kromě kávy i minutky nebo hotovky. Kolik procent z celkových prodejů tvoří vaše privátní značky?
Shell dlouhodobě staví na vysoké kvalitě vlastních značek, což platí i v oblasti nepalivových produktů. Ohledně podílu nemůžu být konkrétní, ale můžu říci, že neustále roste a v některých kategoriích je již dominantní. Právě kategorie občerstvení je pro nás významnou oblastí, a proto není novinkou, že Shell investuje do inovací také v tomto segmentu. Mimo jiné mohu zmínit naše hot dogy, které získaly ocenění Česká chuťovka a které zvítězily v hodnocení časopisu dTest. Za poslední roky jejich prodeje vzrostly několikanásobně.
Spolupracujete také s obchodním řetězcem Billa, kdy společně provozujete prodejny Stop&Shop. Budete letos otevírat nějaké nové?
V současné chvíli je koncept Billa Stop&Shop k nalezení na 70 čerpacích stanicích. Jelikož je koncept zvláště ve městech zákaznicky oblíbený, hledáme možnosti, jak tuto spolupráci posilovat a eventuálně rozšiřovat do dalších lokalit.
Evidujete o tento typ čerpacích stanic, kde je zároveň i prodejna potravin, větší zájem? Jak velkou část tržeb čerpací stanice pak tento retailový koncept tvoří?
Zákazníci v dnešní době ocení nejen kvalitní palivo a občerstvení, ale také nabídku doplňkových služeb. A právě koncept drobného nákupu přímo na čerpací stanici splňuje očekávání zákazníků nakoupit pohodlně a rychle. Čerpací stanice s tímto konceptem jsou mezi zákazníky velice vyhledávané také pro rychlé občerstvení – kromě již zmiňovaných hot dogů, je to také slané a sladké čerstvé pečivo, které je na Billa Stop&Shop k dispozici. Finanční informace naše společnost nesděluje.
Předpokládám, že jste zaznamenali jste zvýšený zájem o nákupy během pandemie. O kolik procent?
Pandemie covid-19 přinesla i do našeho segmentu mnoho změn. Mimo jiné jsme zaznamenali velký nárůst zájmu o tzv. nepalivové zboží a čerpací stanice s konceptem Billa Stop&Shop se staly místem pravidelných nákupů potravin, do jisté míry alternovaly klasickým supermarketům. Prodeje některých nepalivových kategorií narostly dokonce o stovky procent.
Nakupují zde zákazníci více o víkendech nebo během celého týdne a budete nějakým způsobem rozšiřovat sortiment?
Návštěvnost čerpacích stanic je obecně vyšší během pracovního týdne, i když právě během pandemie byly extrémně silné nedělní prodeje. Skladbu sortimentu přizpůsobujeme poptávce zákazníků v dané spádové oblasti čerpací stanice, je výsledkem analýzy a dlouhodobého optimalizačního procesu. Máme samozřejmě výhodu, že se přitom můžeme opřít o expertízu našeho partnera, společnosti Billa.
Čerpací stanice se mění stále více v jakýsi retail/gastro koncept. Jak vidíte tento vývoj za poslední roky vy? Myslíte, že zde se časem bude prodávat i nějaké další zboží?
Lidé tráví na čerpacích stanicích stále více času, což je trend, který bude dále sílit. Vliv na to má stále rostoucí nabídka služeb čerpacích stanic, ale i očekávaný nárůst elektromobility, s čímž souvisí i samotné nabíjení, které vždy bude trvat déle než tankování paliva. Vnímáme, jak se potřeby a zvyky českých řidičů mění a umíme si představit, že se čerpací stanice postupně promění na centra s rozmanitou nabídkou služeb.
Jan Čapský působí ve společnosti Shell Czech Republic od roku 2015 a od počátku zastává pozici ředitele provozu čerpacích stanic Shell v České republice a na Slovensku. V letech 2005 až 2014 pracoval ve společnosti Škoda Auto na různých obchodních pozicích a řídil prodej automobilky v západoevropském regionu.