Facebook mění jméno a čeká propad provozního zisku

neděle, 31. října 2021, 07:40 Internet & Mobil MediaGuru

Mark Zuckerberg oznámil změnu názvu své firmy. Přejmenování Facebooku na Meta má lépe odrážet záměry s miliardovými investicemi.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Facebook už dávno není firma jedné sociální sítě a od nynějška by to už mělo být jasné na první pohled. V rámci akce Facebook Connect oznámil šéf firmy Mark Zuckerberg rebranding své společnosti. Její dosavadní název podle něj už zkrátka nezahrnuje vše, čím se korporace zabývá. Změny jsou již patrné například na Twitteru, kde již funguje účet s novým názvem, stejně jako na doméně meta.com. Nové logo také nahradilo ceduli s palcem nahoru u kalifornského sídla firmy. Od příštího kvartálu se novinka projeví i v tom, jak bude Meta reportovat finanční výsledky – čísla své divize Reality Labs zaměřené na rozvoj metaverse začne firma hlásit samostatně. Kromě stejnojmenné sociální sítě společnost nyní zastřešuje Instagram, Messenger, brýle pro virtuální realitu Oculus Quest, platformu virtuální reality Horizon a další.

Zuckerberg změnou značky zároveň dodává váhu své dříve oznámené vizi takzvaného metaverza, tedy vzájemně propojených digitálních světů na pomezí virtuální a rozšířené reality. Ty by dle záměrů tvůrce Facebooku měly poskytovat jak plnohodnotné pracovní prostředí, tak sloužit i zábavě a komunikaci s přáteli. Současně Zuckerberg ve svém příspěvku naznačil, na jaký byznysový model se chystá v této souvislosti sázet.

„Chceme, aby naše služby byly přístupné maximálnímu okruhu lidí. To znamená, že je budeme muset nabízet levně. Naše mobilní aplikace jsou zdarma,“ vysvětluje Zuckerberg. Také služby určené vývojářům a tvůrcům budoucích aplikací pro metavarzum mají jít cestou minimálních poplatků. „Nesmíme ale cestou ztratit příliš mnoho peněz,“ doplnil miliardář s tím, že případné vysoké provize účtované developerům by údajně jen zadusily další inovace. Zuckerberg si svým dodatkem dle interpretace portálu TechCrunch rýpnul do Applu kvůli jeho platformě App Store, s jejíž pomocí si technologický gigant bere až třicetiprocentní provizi z nákupů uvnitř aplikací, které na App Store hostuje. Zároveň tím Zuckerberg podle TechCrunche naznačil, že chce do budoucna vybudovat podobné „tržiště“ pro virtuální a rozšířenou realitu, jaké nyní pro chytré telefony představují služby typu Google Play či právě App Store.

„Někdy během příští dekády vyvstane úplně nová počítačová platforma. Zuckerbergův postoj odráží krédo, že jakmile taková změna nastane, jeho firma by měla představovat obdobu toho, co nyní znamená Apple či Google,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Mark Shmulik, analytik společnosti Sanford C. Bernstein.

Applu se ale Facebook zřejmě přiblíží poměrně brzy. Jak upozornil TechCrunch, Zuckerberg současně přiznal, že některé z poplatků bude muset Meta držet na vyšší úrovni, aby pokryla náklady na investice do technologie nové generace. Bloomberg uvedl, že jen za letošní rok kvůli tomu čeká firma pokles provozního zisku o deset miliard dolarů. Kritici ovšem v první řadě vnímají facebookový rebranding jen jako snahu odvést pozornost od skandálů firmy spojených mimo jiné se zatajováním a ignorováním dopadu služeb na duševní zdraví dospívajících. Až následující roky a finanční výsledky Meta definitivně ukáží, jak drahou „kampaň“ tento týden Zuckerberg reálně spustil.

-riv-