Snapchat láká tvůrce na nové odměny
Rozdáváním milionů dolarů měsíčně to nekončí. Sociální síť představila další způsoby, jak mohou tvůrci videí přijít k penězům.
V porovnání s Facebookem méně rozšířené platformy jako Twitter nebo Snapchat přicházejí s řadou nápadů, jak k sobě přivábit autory zajímavého obsahu. A v návaznosti na to i více uživatelů. Tento týden Snapchat oznámil rozšíření svého výplatního programu. Od listopadu se budou moci uživatelé starší 16 let ze Spojených států amerických zapojit do takzvaných Spotlight Challenges. Později má tuto příležitost dostat i zbytek světa. Principem těchto obsahových „výzev“ je se co nezajímavěji trefit do aktuálního zadání, které určují provozovatelé Snapchatu. Jednou bude nutné tvůrčím způsobem pracovat s konkrétním vizuálním filtrem, jindy s paletou zvuků, případně bude hlavním cílem zpracovat stanovený námět. Porota následně vybere tři až pět autorů, kteří se výzvy zhostili nejlépe. Každý z oceněných by si měl přijít minimálně na 250 dolarů, může to být ale i výrazně více. Horní hranici odměny stanovil Snap, firma provozující komunikační aplikaci, na 25 tisíc dolarů (550 tisíc korun).
Jen vysoká sledovanost obsahu ale vítězství nezaručí. Hodnocení se má týkat kritérií jako originalita, novátorské použití snapchatových nástrojů, neotřelý úhel pohledu či zábavnost. Podmínky vyplácení odměn se tedy principiálně liší od dosud fungující praxe, kdy Snapchat rozdával peníze kreativcům, jejichž videa byla jednoduše nejsledovanější. Firma však později sklidila nelibost za to, že výrazně zmenšila objem vyplácených peněz. Zpočátku po zavedení funkce mezi tvůrce dával milion dolarů denně, od června však jde o řádově miliony za měsíc. Kdo by se obával, že nový systém Challenges je náhradou za dosavadní systém bonusů, toho Snap prostřednictvím vyjádření pro portál TechCrunch ubezpečuje, že strach není na místě. „Co je ale možná na ,výzvách’ nejdůležitější, firma dává tvůrcům najevo, že nemohou počítat s žádnými zaručenými příjmy – jde o výhru v soutěži, ne pravidelnou výplatu. Autoři sice mohou stvořit divácky úspěšný obsah, žádný automatický nárok na odměnu však nemají,“ míní TechCrunch.
Rozmach předplatného
Snapchat tuto nepředvídatelnost částečně kompenzuje dalšími novinkami. Jednak jde o rozšíření platformy Creator Marketplace, která nyní může zahrnovat nejen autory vizuálních filtrů, ale obecně všechny významné snapchatové influencery. Ti přes tento typ Marketplace mají šanci uzavírat komerční partnerství s jednotlivými značkami. Aby nedocházelo ke stírání rozdílu mezi reklamním a organickým obsahem, Snapchat zároveň zavádí tagy „Sponzorováno“. Komerční povaha obsahu tím má být patrná na první pohled. Influenceři si zároveň mohou přijít na obdobu spropitného – pokud jim fanoušci zašlou v reakci na Stories virtuální dárek v podobě zpoplatněného obrázku, tvůrci obsahu získají provizi z ceny digitálního dárečku.
Snapchat oblíbený hlavně mezi takzvanou generací Z se tak vydává jinou cestou než mikroblogovací služba Twitter. Ten nedávno spustil v ostrém provozu vlastní model plateb za exkluzivní obsah jednotlivých uživatelů. Systém funguje jako předplatné na měsíční bázi, model tedy připomíná tvorbu magazínového obsahu pro přesně ohraničenou skupinu abonentů. Na těchto principech stojí i aktuální úspěch platforem jako Patreon či OnlyFans, experimentuje s nimi i Clubhouse. Firma Snap v tomto kontextu může trochu doplácet na složení svého mladého publika. Nejvíce by rozšíření systému plateb na Snapchatu teoreticky pomohlo, kdyby jeho uživatelé byli samostatně výdělečně činní.
-riv-