Facebook obchází poplatky určené Applu

neděle, 7. listopadu 2021, 08:55 Internet & Mobil MediaGuru

Soupeření dvou technologických gigantů postoupilo na další úroveň. Sociální síť tvůrcům nabízí způsob, jak se vyhnout odvádění provizí pro Apple.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nejprve výrobce iPhonů způsobil vyžadováním souhlasu uživatelů se sběrem jejich dat finanční újmu Facebooku, nyní se firma měnící svůj název na Meta snaží o odplatu. Tvůrce největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg na svém facebookovém profilu popsal, že všichni tvůrci způsobilí k prodávání obsahu pomocí předplatného dostanou speciální odkazy pro získávání abonentů. Linky obcházejí provizní systém Applu. Ten si z transakcí „uvnitř“ aplikace, které provedou uživatelé operačního systému iOS, bere třicetiprocentní poplatek. V závěru loňského roku sice korporace vedená Timem Cookem snížila taxu na patnáct procent pro aplikace menších vývojářů, mezi takové se ale Meta řadit nemůže.

„S tím, jak se připravujeme na vytváření metaversa, soustředíme se na nacházení cest, jak autorům přinést více možností výdělku pomocí jejich obsahu. Poplatek Applu jim úsilí ztěžuje, proto jsme se rozhodli aktualizovat podmínky našeho modulu pro předplatné,“ napsal Zuckerberg. Už minulý týden při představování rebrandingu na Meta se Zuckerberg opřel do platforem, které si z transakcí účtují vysoké provize. Prý mají potenciál zadusit vznikající inovace v oblasti virtuální a rozšířené reality, tedy tam, kde má Meta největší ambice.

V praxi má k obcházení poplatkového systému Applu docházet tak, že tvůrci mohou s fanoušky sdílet prostřednictvím SMS či e-mailu speciální promokódy. Ty vedou na facebookovou platební bránu Facebook Pay. Firma nabídku ještě vylepšuje pěti až dvacetidolarovými bonusy za každého nového platícího čtenáře, kterého se tvůrcům předplatitelného obsahu podaří získat. Kromě toho mají autoři možnosti stáhnout si pro své vlastní zejména marketingové potřeby e-mailové adresy všech nových platících čtenářů či diváků.

Prošlapaná cesta

Z novinek ale nebudou těžit všichni majitelé facebookových účtů. Platformě Patreon podobná funkce je k dispozici správcům stránek na sociální síti, kteří získali více než deset tisíc sledujících a zároveň během uplynulých dvou měsíců nasbírali přes 50 tisíc interakcí u příspěvků nebo více než 180 tisíc zhlédnutých minut. Jde ale o model dostupný zatím jen uživatelům ze Spojených států, Austrálie, Španělska a z regionu střední Evropy Německa a Polska. I z toho důvodu lze předpokládat, že byznysu společnosti Apple novinka Facebook takové byznysové škody, jako vyžadování souhlasu se sbíráním údajů potřebných k cílení reklamy na zařízení s iOS14. Tržby Meta za uplynulý kvartál dosáhly 29 miliard dolarů,  analytici v průzkumu firmy Refinitiv je však odhadli v průměru na 34,84 miliardy dolarů. Právě postoj Applu a fungování iOS označil podle CNBC finanční ředitel Meta Dave Wehner za největší těžkosti, které minulé čtvrtletí přineslo.   

Provozovatel Facebooku, Instagramu či WhatsAppu se ale může utěšovat mimo jiné tím, že se svým bojem proti Applu není jediný. V září kalifornský soud vynesl verdikt, že producent iPhonů nemůže vývojářům bránit v přesměrování platících uživatelů na jinou platební bránu, aby se vyhnuli nutnosti odvádět Applu provizi. Meta tak de facto „jen“ následuje cestu, kterou vybojovala videoherní společnost Epic Games. Na vytvoření platformy bez poplatků už ale Facebook pracuje i jinak: jeho metaverzum má být vůči developerům vstřícnější než nyní Apple. Vzhledem reputaci Zuckerbergovy firmy se ale kritici zatím jen těžko brání skepsi, že Meta chce jen jeden monopol nahradit svým vlastním.

-riv-