Každoroční výzkum konzultační společnosti Acomware ukázal, že průměrnou slevu až 47 % na zboží nabízí v Česku v rámci nákupního svátku Black Friday více než polovina největších kamenných a internetových prodejců. Oproti předchozímu roku obchodníků zapojených do slevové akce přibylo. Zvýšily se i avizované slevy, ty reálné jsou však mnohem nižší. Slevy letos prodejci nabízí nejčastěji 2 až 3 týdny.
„Zhruba dva týdny před oficiálním černým pátkem, který letos připadl na 26. listopadu, nabízela Black Friday slevy asi pětina prodejců. Dnes je to již 57 % obchodů,“ říká Dušan Smoljak z konzultační společnosti Acomware k výsledkům výzkumu, který společnost provedla na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.
Rozmezí obchody uváděných slev je také letos široké, zpravidla se pohybuje od 20 % do 80 %. „Průměrná maximální sleva napříč prodejci je zhruba 47 %, což je meziročně asi o 2 % více,“ uvádí Smoljak. Zboží ve slevě nad 50 % je ale v nabídce obchodů minimum. Zboží v nejvyšší slevě navíc rychle mizí. „Vůbec nejvyšší slevy jsou vždy po spuštění kampaně, s níž řada prodejců začíná už 2 až 3 týdny před černým pátkem. Nejčastěji je navíc zlevněno výprodejové zboží, které uvolňuje místo novějším modelům,“ upřesňuje.
Pohled na nabídku zboží v samotný černý pátek ukazuje, že aktuální slevy jsou již významně nižší. „Průměrná sleva například u elektroniky je okolo 20 %. Větší slevy okolo 40-50 % je možné do pondělka využít při nákupu oblečení, obuvi, nábytku nebo výrobků pro krásu a zdraví,“ dodává Smoljak. V letošním roce navíc prakticky vymizela plošná sleva na celý sortiment. Nabízí ji jen jednotky prodejců.
Zákazníci by měli k nabídkám slev nad 50 % přistupovat opatrně, řada z nich může být až podezřele výhodná. Výjimkou nejsou situace, kdy uvedená sleva není nová, ale prodejce ji nabízí již delší dobu. Zejména u menších neseriózních prodejců může dojít k navýšení původní ceny zboží na vyšší částku, aby sleva vypadala lákavě.
-zue-