ORF vidí ve spolupráci evropských vysílatelů cestu, jak čelit Netflixu

pátek, 12. listopadu 2021, 12:30 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Generální ředitel rakouského média veřejné služby ORF Alexander Wrabetz vystoupil na konferenci Forum Media. Promluvil o transformaci ORF a také o možnostech, jak čelit nadnárodním americkým platformám.

Alexander Wrabetz na konferenci Forum Media 2021, zdroj: MediaGuru.cz

Alexander Wrabetz na konferenci Forum Media 2021, zdroj: MediaGuru.cz

Největší rakouské médium veřejné služby ORF se snaží přizpůsobovat měnícímu se prostředí a svým obsahem usiluje oslovovat občany na nejrůznějších platformách. Transformuje se tak z tradičního vysílatele k multiplatformnímu médiu. Vedle televizního, rozhlasového a internetového obsahu se zaměřuje také na rozvoj obsahu na sociálních sítích. Na čtvrteční konferenci Forum Media to uvedl generální ředitel ORF Alexander Wrabetz.

ORF zaznamenala rekordní úrovně sledovanosti v době pandemie covid-19. „Speciálně v dobách nejistoty a krizí se lidé obracejí k tradičním médiím. Ale investujeme také do sociálních médií, musíme tam být," nastínil. Na instagramovém kanálu eviduje ORF 790 tisíc uživatelů a označuje ho za nejdůležitější kanál pro mladé do 25 let. V uplynulých dnech také spustil svůj účet na TikToku, kde od října zatím nabral 105 tisíc sledujících. „Snažíme se oslovit různé cílové skupiny a nabídnout jim různý obsah,“ přiblížil pražskému publiku.

Velkým úkolem pro ORF je také vyrovnat se s rozvojem placených streamingových služeb na vyžádání (SVOD). Jen v loňském roce narostl počet předplatitelů SVOD v Rakousku o 36 %. Mezi lety 2016 a 2021 se také zvýšil podíl streamovaného videoobsahu na rakouském trhu na 48 % (to představuje růst o 153 %), naopak podíl lineární TV se snížil z 66 % v roce 2016 na 32 % v roce 2021.

Proměna konzumace videoobsahu v Rakousku mezi roky 2016 a 2021, zdroj: prezentace A. Wrabela na Forum Media 2021

Proměna konzumace videoobsahu v Rakousku mezi roky 2016 a 2021, zdroj: prezentace A. Wrabela na Forum Media 2021

Wrabetz v této souvislosti také zmínil, že v prostředí sociálních sítí a internetu není snadné vzdorovat nadnárodním platformám, které přitahují pozornost, a tím i reklamní příjmy. Rakouská média získávají z reklamních digitálních investic jen 11 % veškerých příjmů, zbytek (89 %) spolykají nadnárodní platformy Google, YouTube, Facebook a Instagram.

„Musíme změnit systém programování a uvažování, abychom byli schopni soutěžit se službami SVOD," uvedl. Cestu také vidí ve spolupráci evropských vysílatelů. „Nemá smysl dávat všechny evropské platformy do jedné nebo vytvářet nějaký Euroflix, ale sítě platforem veřejné služby mohou spolu sdílet obsah, technologie a kombinovat síly jednotlivých platforem," nastínil. Uvítal by také typ spolupráce například podobnou té, která vedla ke vzniku série Marie Terezie, na které se podílely české, rakouské, slovenské a maďarské štáby. „Jedině spojenými silami můžeme soutěžit s Netflixem," dodal.

ORF chce ve všech platformách, na které svůj obsah umísťuje, stavět na důvěře. ORF je nejsledovanějším a nejdůvěryhodnějším rakouským médiem – podle dat Digital Reuters Institute důvěřuje ORF 74 % rakouské populace. To je výrazně více, než kolik je průměrná důvěra v rakouská média (46 %). Po ORF následuje deník Der Standard (69 %) a stanice ZDF (68 %). Denně ORF sleduje 4,1 mil. TV diváků (54 % populace), rozhlasové stanice pak poslouchá 4,9 mil. lidí a počet denních uživatelů na online webech ORF představuje 1,2 milionu.

Také Česká televize patří podle Digital Reuters Institute k nejdůvěryhodnějšímu médiu v České republice, zmínil Wrabetz. ČT věří 60 % populace, následuje Český rozhlas (59 %) a Seznam Zprávy (55 %). Průměrná důvěra v česká média je přitom 36 %.

-mav-