Televize se sleduje především živě, v digitálu na vyžádání

úterý, 16. listopadu 2021, 07:40 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Živá televizní sledovanost je nadále nejsilnějším typem sledovanosti lineárního TV vysílání. TV obsah v digitálním prostředí ale ale častěji sleduje na vyžádání.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Většina televizní sledovanosti v klasickém lineárním vysílání se stále odehrává živě, tedy v čase, kdy jsou jednotlivé pořady do vysílání zařazovány. Podle dat oficiálního měření ATO-Nelsen Admosphere představovala v letošním říjnu živá sledovanost na celkové TV sledovanosti 85 %. Na odloženou sledovanost (time-shift), kdy se pořady sledují v jiném čase než čase sledování (díky zpětnému zhlédnutí nebo nahrávání nebo vyhledávání v archivu) připadá 15% podíl. 

Odložená sledovanost se postupně mírně zvyšuje především díky rozmachu sledovanosti přes internetový protokol (IPTV). Její výše je ale také odvislá od cílových skupin, zatímco v nejmladších diváckých skupinách do 34 let může její podíl překračovat i 25 %, v diváckých skupinách nad 65 % tvoří spíš jednotky procent.  

Jak už jsme dříve informovali, televizní signál prostřednictvím internetu v současnosti přijímá pětkrát více domácností než před pěti lety. Jejich podíl se zvýšil ze 4 % na 22 %.

U sledovanosti televizního obsahu na digitálních platformách (PC, mobil, tablet) převažuje na druhou stranu sledovanost na vyžádání (VOD). Podle dat, která na konferenci Forum Media v minulém týdnu prezentovali Tereza Šimečková a Tomáš Hynčica z Nielsen Admospgere, tvoří podíl VOD sledovanosti obsahu v digitálu 68 %, zatímco živá sledovanost jen necelou třetinu (32 %). 

V největší míře se digitální TV sledovanost odehrává na počítačích (53 %), dále na televizních obrazovkách (24 %) a třetí nejvýznamnější jsou mobilní telefony (18 %).

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, prezentace na Forum Media 2021

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, prezentace na Forum Media 2021

Díky růstu sledovanosti přes IPTV se také zvyšuje počet lidí, kteří jsou v Česku ochotni platit za sledování streamingových video služeb. Odhady toho, jak velké je toto "platící" publikum, se ale liší. 

Podle dat ČSÚ za rok 2020 se v době pandemie covid-19 počet Čechů, kteří využívají placené internetové kanály, ztrojnásobil a tyto služby si loni předplácelo 11 % lidí starších 16 let. To představuje necelý jeden milion Čechů.

Z výzkumu Atmedia index realizovaného mediálním zastupitelstvím Atmedia zase vyplývá, že v současnosti si alespoň jednu ze streamovacích služeb předplácí 28 % českých televizních diváků a jejich celkový počet představuje už dva miliony.  Výzkum dále ukazuje, že k nejpopulárnějším patří Netflix a HBO Go. Konkrétně Netflix si předplácí 3 ze 4 českých televizních diváků, kteří sledují streamovací služby, tedy celých 74 %. V případě HBO Go je to 34 %. Tato data zahrnují i období dubna a května roku 2021.

Blíže k odhadu ČSÚ je predikce Daniela Grunta, šéfa digitálních aktivit TV Nova a CME, který na říjnové konferenci Czech Internet Forum uvedl, že velikost trhu placených video služeb na vyžádání (SVOD) na českém trhu odhaduje na 1,7 mld. Kč a počet předplatitelů na 700 tisíc.

-mav-