Unie vydavatelů, která je profesní asociací vydavatelů novin, časopisů a poskytovatelů internetového obsahu, podporuje otevřenou výzvu evropských vydavatelských asociací EMMA a ENPA členským státům Evropské unie. Žádá proto zástupce České republiky v Radě EU, aby se připojili mezi členské státy, které nepřijmou návrh evropského nařízení Digital Markets Act, dokud v něm „nebudou vyřešeny principiální nedostatky". Díky nim by podle Unie vydavatelů nařízení DMA spíše chránilo digitální platformy ovládající přístup k síti (tzv. „gatekeepery“). Takovými platformami jsou například společnosti Google nebo Facebook.
„Vydavatelské odvětví je jedním z nejvíce postižených dominancí globálních digitálních platforem na současném mediálním trhu. Gatekeepeři nejen, že bezplatně užívají vydavatelský obsah pro své vlastní komerční účely, ale také někteří z nich ovládají reklamní systémy určené pro vydavatele. Odstranění všech nedostatků a akceptování pozměňovacích návrhů od vydavatelských asociací v textu nařízení je nezbytným předpokladem pro efektivní vyjednávání vydavatelů s digitálními platformami o licencování vydavatelského obsahu. Pouze tehdy bude moci být dosaženo respektování autorských práv vydavatelů ve smyslu evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu nebo spravedlivého řazení odkazů ve výsledcích vyhledávání.“ uvedl k aktuálnímu návrhu DMA výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.
Google letos na jaře spustil v Česku program Google News Showcase, v rámci kterého začal platit za zpravodajský obsah médiím. Licenční program je výsledkem tlaku EU a dalších zemí na to, aby technologické firmy platily za autorský obsah, který využívají ve svých službách. Podle Unie vydavatelů to byl sice krok správným směrem, ale byl selektivní a učiněný velice netransparentním způsobem.
Dopis evropských vydavatelů a souhrn změn, které vydavatelé považují za nutné, jsou přiloženy v dokumentech níže (jsou psány v anglickém jazyce).
-mav-, -čtk-