Poptávka po virtuální realitě u českých firem roste. Reagují tak na celosvětově rostoucí zájem o budování imerzivních světů, umocněný nedávným oznámením Marka Zuckerberga, který společnost Facebook přejmenoval na Meta a její strategii nasměroval k budování plně digitálního vesmíru: tzv. metaverzu. V rámci virtuálního prostoru mohou lidé absolvovat zážitky, které jsou v běžném světě nemožné. To nabízí v tuzemsku například ČEZ, Preciosa nebo krmiva Brit.
„Stačí si nasadit speciální brýle a díky virtuální realitě se okamžitě přenesete do nejstřeženějších prostor v zemi. Navštívíte jaderný reaktor, chladicí věž nebo velín, odkud se celá elektrárna řídí. Dokonce se tu potkáte i se skutečnými pracovníky. V reálném světě se do těchto míst z bezpečnostních důvodů nejen běžný smrtelník, ale ani většina zaměstnanců nedostane. VR technologie jim ale umožní strávit v nejzajímavějších částech Jaderné elektrárny Temelín celých dvacet minut,“ prozrazuje vedoucí infocenter Skupiny ČEZ Kateřina Bartůšková.
„Ve virtuální realitě vidíme veliký potenciál. S brýlemi chceme vyrazit i mimo prostory infocentra v Temelíně, třeba do škol, dětských domovů, domovů důchodců nebo tento zážitek zprostředkovat lidem se sníženou mobilitou. V budoucnu bychom rádi prozkoumali možnosti, jak prohlídky zpřístupnit i v alternativních formátech pro virtuální prostředí sociálních sítí,“ dodává. Infocentrum jaderné elektrárny nyní disponuje 40 brýlemi pro virtuální realitu značky Pico.
Podobně situaci vnímá i společnost Vafo Praha, výrobce krmiv a doplňků pro zvířata Brit, nebo přední výrobce křišťálového skla Preciosa. „Dlouhodobě sledujeme marketingové trendy v oblasti nových technologií a hledáme způsoby, jak skrze virtuální realitu posílit zákazníkův vztah ke značce,“ komentuje za Brit Katarína Vargová. V rámci virtuální prohlídky mohou návštěvníci nahlédnout do továrny v Chotovinách a dozvědět se více o výrobě krmiva pro domácí mazlíčky.
Preciosa zase zve zájemce na návštěvu sklárny v Kamenickém Šenově, aby si prohlédli, co obnáší řemeslná výroba vybraných designových předmětů.„Ve virtuální realitě spatřujeme prostředek, jak zážitek z našich jedinečných produktů ještě více umocnit a jak v zákazníkovi vyvolat pozitivní emoce,“ vysvětluje Jan Volšík, místopředseda představenstva a ředitel obchodu a marketingu Preciosa Lighting.
Zájem o vstup do metaverzu potvrzuje i šéf pražského studia Brainz Immersive Robin Pultera: „S řadou klientů v současnosti hovoříme o možnostech, jak posunout prohlídky ve virtuální realitě na další úroveň. Pracujeme na způsobu, jak divákům zprostředkovat živou interakci s průvodci v reálném čase, aby se pro ně zážitek stal ještě imerzivnějším. Tak jak tomu v metaverzu má být.“
Společnost Meta, jejíž součástí je i značka Oculus věnující se vývoji vybavení pro virtuální realitu, již nyní testuje virtuální svět nazvaný Horizon Worlds. Ve světě virtuální a rozšířené reality však nezaostávají ani další technologičtí hráči, jako je Apple nebo Sony.
-stk-