Jak zvýšit zájem o konzumaci zpravodajství? NFNZ má tři projekty
Audiozprávy, tipy od čtenářů nebo propojení informací a kvízů. Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) vybral tři projekty, které mají vyvolat zájem o konzumaci zpravodajství.
Tématu, jak přilákat lidi ke sledování zpravodajství, se věnoval roční projekt Inovace zpravodajského storytellingu, na kterém spolupracovali Nadační fond nezávislé žurnalistiky s expertní dobrovolnickou organizací Česko.Digital. Výsledkem jsou tři prototypy, které budou k dispozici zdarma i s manuálem na instalaci.
Podle dřívějšího výzkumu Češi a zpravodajství společnosti Median pro NFNZ z roku 2019 se až třetina Čechů (30 %) o zpravodajství nezajímá. O něco horší výsledky potvrdila nová studie z února letošního roku (až 37 %).
„Mladé generaci tradiční formy zpravodajství nic neříkají. Domnívat se, že s další generací se to změní, je ztráta času,” říká Jiří Kučera, advokát a spoluzakladatel NFNZ, který stál u zrodu projektu. „Lépe informovaný člověk se může kvalifikovaně rozhodovat u voleb,” vysvětluje Kučera důvody, proč se NFNZ do projektu pustilo.
„V Česko.Digital víme, že technologie mohou razantním způsobem zlepšit přístup k informacím. Potvrdila to i studie Současné trendy v šíření novinářských informací, se kterou za námi nadační fond přišel. Přesto, že jsme původně chtěli uspořádat hackathon, na radu expertů z komunity jsme se vrhli na ideační workshopy, abychom si ověřili hypotézu s cílovými skupinami,“ popisuje začátky projektu jeho support Jindřich Oukropec.
Během tříměsíčního cyklu ideačních workshopů se novináři, vývojáři, designéři a marketéři zamýšleli nad tím, jak se chová běžný nekonzument zpravodajství, kde a jaké informace vyhledává. Následovala virtuální aukce o nejlepší nápad. Vznikly tři návrhy konceptů, které byly realizováby s redakcemi portálů Drbna, ČtiDoma a Apel Plzeň.
Témata pod lupou
Jedná se o nástroj pro sběr podnětů a témat od čtenářů. Pomocí jednoduchého rozhraní si redakce vytvoří a uzpůsobí formuláře pro sběr témat, a pomocí jediného skriptu vloží banner či formulář na svůj web. Platforma zajistí sběr témat, včetně nahrání doprovodného materiálu jako jsou fotky či videa, a umožní redakcím procházet či stáhnout zaslaná témata.
Témata lze sbírat v online médiích, na sociálních sítích (např. v regionálních FB skupinách), na webech municipalit, v offline mediích nebo přímo na platformě Témata pod lupou.
Platforma může být provozována redakcí, nezávislým subjektem nebo komerčním subjektem. Aplikace byla pilotně nasazena na webu Drbna.cz. Sběr témat trval 14 dnů a nasbíralo se celkově 68 témat. Zapojilo se přes 500 čtenářů a výsledné články přinesly čtenost 72 000 čtenářů.
Čtenáři zároveň mohou díky platformě poskytovat zpětnou vazbu je zpracovaným článkům, komentovat témata nebo se i finančně podílet na zpracování témat. Nástroj cílí na čtenáře bulvárních médií, kteří zpravodajské weby navštěvují podprůměrně, přesto často touží něco ve svém okolí měnit, být vidět a slyšet.
Audiozprávy
Aplikace Audiozprávy funguje jako personalizované rádio. Dokáže rovněž převádět psaný text do podoby mluveného slova. Uživatelé mohou volit zprávy z několika kategorií (domov, zahraničí, sport, byznys, kultura, zdraví, cestování, relax, věda, auto, životní styl). Kliknutím na vybranou kategorii se začne přehrávat 10 článků, které byly publikovány v posledních 24 hodinách a které nejvíce odpovídají zájmům uživatelů (nejprve se přehraje informace o redakci, která článek napsala, poté následuje titulek a perex).
Kromě denních jsou k dispozici také týdenní kategorie. Fungují na stejném principu, jen se sestavují ze článků publikovaných v posledních 7 dnech. Dále je součástí aplikace i aktualizovaný feed, který zobrazuje články v reálném čase, tak jak jsou publikovány. Procházením tohoto feedu si uživatelé může vytvořit vlastní playlist.
Aplikace funguje tím lépe, čím více článků z různých redakcí nabízí. Je proto žádoucí, aby se více redakcí domluvilo na spolupráci, například přes oborová sdružení. Náklady na provoz jsou přímo úměrné počtu uživatelů, délce předčítaných textů a počtu zapojených redakcí. Pokud se budou přehrávat například pouze titulky a perex (cca 500 znaků /článek) přejímané od 5 redakcí, a pokud aplikaci bude používat 2 000 lidí měsíčně, kteří si denně poslechnou 15 zpráv, pak provoz vychází na méně než 4 000 Kč za měsíc.
Chatbot Newsie
Jedná se o chatbot napojený na aplikaci, kde si uživatel může vybrat jaké, kolik a jak komplexní zprávy chce dostávat. Je určen lidem, teří mají o informace zájem, ale neznají vhodnou formu, nebo nemají čas, chuť či disciplínu zprávy sledovat. Uživatel navolí četnost a typ zpráv podle toho, co ho nejvíc zajímá. Obsah dodávají redakce, které díky aplikaci mohou zároveň získat nové čtenáře. Po přečtení zpráv si uživatel může udělat kvíz a získat body. Body lze získávat dokonce ve více úrovních a oblastech.
Projekt tak spojuje informaci a herní či kvízové prvky. Výsledky kvízů mohou čtenáři umístit na své profily na sociálních sítích. Za odměnu mohou získat např. předplatné nebo zajímavé ceny poskytované redakcemi. Projekt byl testován s redakcí Čtidoma.
Uživatelská základna pro pilot je plánována přes stránky konkrétní redakce a Facebook kampaň s linkem, který uživatele navede do FB Messengeru. Předpokládá se, že redakce by dodávala denně tři zpracované články a otázky pro kvízy.
Prototypy Témata pod lupou i Newsie si mohou redakce bezplatně stáhnout a zprovoznit z návodů GitHubu NFNZ. Návod na instalaci aplikace Audiozpráv, která se nyní vyvíjí, dvojici nástrojů doplní zhruba na konci ledna 2022. NFNZ bude rovněž celý rok finančně podporovat technickou podporu udržování nástrojů.
Přehled výsledků celého projektu si můžete prohlédnout zde. Umístěny jsou zde i prezentace všech tří nástrojů, manuál na instalaci i zodpovědné osoby.
-mav-