Nejrůznější věrnostní programy ovlivňují zákaznické chování tří čtvrtin české populace. Průměrný dospělý Čech či Češka využívá 12 různých věrnostních programů. Mezi ty nejznámější se řadí především programy potravinářských řetězců a lékáren. Vyplývá to z výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2021“, který uskutečnila výzkumná agentura Incomind.
Průměrný dospělý český spotřebitel využívá až 12 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Desetina využívá dokonce více než 20 programů. Ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži – jsou členkami průměrně 13,3 věrnostních programů, zatímco muži „jen“ 9,8.
Typickou členkou věrnostního programu je žena ve věkové skupině 30–39 let, na mateřské dovolené či s malými dětmi. Zájem o využívání karet klesá až od 50 let věku, slabý je také u domácností s nejnižšími příjmy. Jako přidanou hodnotu vnímá věrnostní programy 82 % Čechů, 73 % ovlivňují i při jejich volbě nákupního místa či poskytovatele služeb.
Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin (74 %, z toho 42 % při každém nákupu), drogerie (63 %), odívání/obuvi/ sportovního sortimentu (52 %), elektra (47 %) a také v lékárnách.
Výzkum se věnoval i jednotlivým konkrétním zákaznickým programům. Nejznámějším věrnostním programem v Česku je Tesco Clubcard, který spontánně jmenovalo 52 % dotázaných, a podpořeně dokonce 95 % respondentů. Nejvyužívanějším je Dr. Max Club. V případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, v segmentu utilit ČEZ.
Mezi bankovními věrnostními programy a zároveň nejdoporučovanějším programem napříč všem sledovanými segmenty je My Air od Air Bank. U klientských portálů nejvíce bodovaly Moravské naftové doly.
Při využívání sice celkově stále převažují fyzické (zpravidla plastové) karty, které preferuje 58 % respondentů. Roste ale i význam aplikací, u osob do 30 let už jsou jasně ve vedení. Využití samostatné aplikace v mobilu již dominuje u gastro segmentu a internetových obchodů. Téměř polovina (45 %) Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty, nejčastěji se jedná o aplikaci Stocard.
„Většinu účastníků zajímají na věrnostních programech především finanční benefity, zejména možnost koupit si zboží se slevou. Nejvíce je oceňována sleva na celý nákup, vrácení určitého procenta z každého nákupu a doprava zadarmo,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incomind. U produktových kategorií upřednostňuje nejvíce lidí výhody podle utracených peněz, zatímco u finančních služeb a utilit podle délky členství. Hlavní bariérou využívání bývá příliš vysoká hranice pro uplatnění bodů. Třetina oslovených cítí obavu ze zneužití údajů poskytnutých při registraci.
-stk-