Prim: Zájem o limitované edice stoupá, lidé preferují „českost"
Kvalitní náramkové hodinky tradičních značek jsou dnes spíše šperkem a s chytrými hodinkami si nekonkurují, říká Renata Červenák Nývltová, generální ředitelka Elton hodinářská.
Společnost Elton hodinářská, do jejíhož portfolia patří náramkové hodinky Prim, vyrábí menší série převážně mechanických hodinek. Na rozdíl od minulosti, kdy se „primky" produkovaly masově, dnes převládá zaměření na manufakturní způsob výroby s vysokým podílem lidské práce. „Podstatnou část naší produkce tvoří limitované série. Jsou pečlivě propracované jak z pohledu konstrukčního, tak i z hlediska designu,“ říká Renata Červenák Nývltová, generální ředitelka Elton hodinářská. Firma cílí na patrioty i na sběratele, řada lidí si jejich výrobky pořizuje i jako investici, ale v posledním roce se soustředí také mnohem více na ženy. Více se o změně komunikační strategie, cílových skupinách a prodejních kanálech dočtete v rozhovoru.
Kolik limitovaných sérií vyrobíte ročně a o jakou byl největší zájem?
V tomto roce jsme uvedli na trh pět limitovaných sérií, v roce následujícím půjde o zhruba stejný počet. Nejúspěšnější limitkou byly hodinky Prim MIG 15, inspirované legendárním stíhacím letounem. Díky tomu, že se na jejich konstrukci podíleli i aktivní piloti stíhaček, kteří je navíc testovali v reálných podmínkách a zajímavému příběhu, který v sobě hodinky nesly, byla edice vyprodána během několika dní od uveřejnění. Kontinuálně stoupající zájem vnímáme u limitovaných edic obecně. Samozřejmě, že technologie, které vyvineme při práci na limitce, často použijeme při návrhu běžné otevřené edice hodinek.
Na koho cílíte a měnila se v posledních letech vaše cílová skupina?
V letech minulých se cílilo hlavně na sběratele a stávající klienty. Ti mají i v současné době zcela výsadní péči obchodního oddělení. V letošním roce jsme začali výrazněji oslovovat také nové skupiny klientů, a to jak individuálních, tak firemních. Chceme také více oslovovat ženy, a to nejen dámskými modely.
Jaký je positioning vaší značky na trhu a chtěli byste, aby byla vnímána jinak?
To je v našem případě velmi zapeklité. Nejvyšší řadu našich hodinek, tedy kousky s mechanickým in-house strojkem, řadíme k luxusnímu zboží, které způsobem výroby převáží sériově vyráběné hodinky z hodinářských velmocí. Tam patříme a tam vidíme svoji značku. Pak je tu ale skupina lidí, kteří novoměstské „primky" stále vnímají jako „masovou produkci českých hodinek“. Považují je za něco, co si nezaslouží takovou cenu. S tím stále pracujeme a trpělivě vysvětlujeme, že se Elton změnil a sériová výroba už zde mnoho let neprobíhá. Věříme, že se nám časem povede vzbudit i v těchto lidech nadšení a obdiv k řemeslu, před kterým se sklání mnoho znalců z oboru.
Jak komunikujete se zákazníky a jeví se pro vás nějaká média vhodnější či efektivnější?
Obecně neupřednostňujeme žádná média. Snažíme se držet v rovnováze on-line a print, sociální sítě jsou denním chlebem. Pečlivě sledujeme reakce na externí komunikaci a podle nich zpravidla upravujeme styl i cílení. Víceméně se dá říci, že print volíme luxusní, zejména pro produkty a image. On-line podle cílových uživatelů a aktuální potřeby sdělení. Komunikační strategii ale budeme od nového roku měnit. Máme potřebu více se vymezit na trhu a zdůrazňovat kvalitu a původ našich produktů.
U řady modelů zdůrazňujete „českost". Budete v tomto směru pokračovat nebo se chcete zaměřit na expanzi?
Svět se sice globalizuje, ale zákazníci stále častěji dávají přednost lokální produkci. Týká se to mnoha oborů a tento trend samozřejmě zaznamenáváme i my. Naši výrobu si může každý prohlédnout. Buď osobně, v rámci pravidelných Dní otevřených dveří, nebo prostřednictvím médií, která výrobu mechanických hodinek Prim mnohokrát zdokumentovala. To je přidaná hodnota, která nám dává konkurenční výhodu nad řadou jiných značek.
Naše ambice směřují i mimo Česko, manufakturní způsob výroby ale neumožňuje masovější produkci. Zaměřujeme se proto spíše na trhy, kde je o naše hodinky aktivní zájem a jsou zde známé. Tedy například sousední Polsko, Slovensko, poptávku jsme zaznamenali také z USA a tradičně z Japonska, kam vyvážíme několik let.
Prodej přes klasický e-shop nepreferujeme. Náš produkt je jedinečný, a proto je potřeba k němu přistupovat osobním přístupem.
Jak se mění pojetí náramkových hodinek a nakolik je pro vás konkurencí trend chytrých hodinek?
Jde o dva různé segmenty, které si v podstatě nekonkurují. Kvalitní náramkové hodinky tradičních značek jsou dnes spíše šperkem, především pro muže. Nemusíte je nosit proto, abyste věděli, kolik je hodin – stačí se podívat na mobil, nebo monitor počítače. Hodinky jsou součástí a vyjádřením osobního stylu nebo dokonce investicí. Mechanické hodinky, jako jsou třeba „primky", s léty stoupají na hodnotě, předávají se z generace na generaci. Tzv. chytré hodinky ale jako každá spotřební elektronika ztrácejí na ceně v podstatě v okamžiku, kdy je koupíte.
Máte tři značkové prodejny. Přemýšlíte o jejich rozšíření a jak vidíte ve vašem případě budoucnost kamenných prodejen?
Máme kromě tří vlastních značkových prodejen i několik partnerských: Hodinářství Pohanka v Brně funguje formou „shop in shop“, dále spolupracujeme například s Koscomem a dalšími renomovanými prodejnami. Aktuálně o rozšíření prodejní sítě neuvažujeme. Naše prodejny jsou spíše showroomy a místem, kde se zákazník seznámí i s naší historií a tradicí. Prodejní asistenti jsou zkušenými profesionály v oboru a zákazníkovi kvalifikovaně poradí. Na pražské prodejně v Nekázance máme nově i servisní místo. E-shop je prodejním kanálem spíše pro levnější hodinky z naší produkce. Dražší modely chce zákazník vidět a vyzkoušet osobně. Proto je v tuto chvíli role kamenných prodejen nezastupitelná.
Spoléháte tedy při prodejích na kombinaci e-shopu a kamenných prodejen?
Prodej přes klasický e-shop nepreferujeme. Náš produkt je jedinečný, a proto je potřeba k němu přistupovat osobně. Na začátku roku jsme spustili nový web, kde jsme spojili osobní přístup s online prostředím. Naše kamenné prodejny jsou pro nás v rámci strategie obchodu velmi důležité. Jsme blíž k zákazníkům, se kterými se můžeme potkávat. Hodinky si zde mohou v klidu vyzkoušet a kamenné prodejny jsou i určitým symbolem stability značky.
Nakolik je období Vánoc pro vás důležitým obdobím?
Vánoce jsou vždy silným obdobím pro nákup hodinek. Sledujeme trend, kdy se nepreferuje množství dárků, ale spíše darování něčeho výjimečného, co má svoji hodnotu a je skutečně osobní a osobité. Což naše hodinky splňují.
Jak se vývoj v loňském a letošním roce odrazil na vašich tržbách?
Tržby za rok 2020 představovaly 56 mil. Kč. Za letošní rok to vidíme předběžně na 80 mil. Kč.
Renata Červenák Nývltová
V oblasti nákupu pracuje od svých 24 let, a to vždy na vedoucích či ředitelských pozicích. Začínala ve Stavostroji (dnešním Ammannu), pokračovala přes Škoda Ostrov, MSA v Dolním Benešově, ČZUB v Uherském Brodě, ČMKS v Nymburce (dnešní CZ Loko), Škoda Transportation v Plzni, Wikov Industry a na závěr v ZVU Strojírny. Na pozici generální ředitelky ve společnosti Elton hodinářská působí od ledna 2021.
Elton hodinářská
Na podzim roku 1949 se v Novém Městě nad Metují otevřel pobočný závod libereckého podniku Chronotechna, první hodinky pak spatřily světlo světa v roce 1954. Závod se v roce 1969 osamostatnil a oddělil od Chronotechny i se vším, co do té doby novoměstští hodináři vytvořili. Tento podnik, nyní jako hodinářská manufaktura společnosti Elton hodinářská, funguje dodnes. Po roce 1989 prošla firma privatizací a od roku 2017 je součástí holdingu Czechoslovak Group. Elton hodinářskáje zakladatelem a původním nositelem výroby náramkových hodinek Prim.