Tisk neumírá: NextPage Media roste díky časopisům
Vydavatelství NextPage Media letos vyrostlo o 50 % procent na bezmála 40 mil. Kč. Největší podíl na růstu obratu má print.
Vydavatelství NextPage Media (dříve Partners) letos vyrostlo o 50 % procent na bezmála 40 mil. Kč. A podobně ambiciózní bude i příští rok. Mediální dům se z původního zaměření na online ekonomické tituly rozšiřuje do dalších segmentů, k webu Peníze.cz a dvouměsíčníku Finmag přibyly časopisy Heroine a Football Club. Největší podíl na růstu obratu má print.
Na pozici ředitelky redakcí NextPage Media nastoupila na začátku prosince Petra Šroubek Pohlová. Její příchod souvisí s postupným rozšiřováním záběru vydavatelství a s jeho vyššími ambicemi na mediálním trhu. Co konkrétně připravují a jaké novinky vydavatelství plánuje, popisuje spolu s CEO Martinem Vlnasem v rozhovoru pro MediaGuru.cz.
K časopisům Finmag postupně přibyly časopisy Heoroine a Football Club. Na webu pak provozujete Peníze.cz. Jak se snažíte své portfolio strukturovat a jaké s ním máte plány?
Martin Vlnas: Z původně čistě ekonomických titulů se rozšiřujeme i do dalších segmentů. Naším cílem je vybudovat středně velký mediální dům a k tomu potřebujeme diverzifikovat obsahově, z pohledu cílových skupin i inzerentů, abychom se neopírali jen o finanční klienty. Internetový server Peníze.cz a ekonomický magazín Finmag jsme tak nejprve rozšířili o ženský lifestylový časopis Heroine a nedávno jsme přikoupili magazín o fotbalové kultuře Football Club. V příštím roce chceme uvést ještě jednu nefinanční novinku. Po webu Peníze.cz půjde o náš největší onlinový projekt, ale podrobnosti k němu zatím sdělovat nebudu. Kromě toho chceme posílit také výnosy z předplatného.
Koho svými tituly chcete oslovovat? Je mezi lidmi, na které cílíte, nějaké pojítko?
Martin Vlnas: Pro všechny naše tituly máme jednotnou vizi, a tou je připravovat obsah v takové kvalitě, za který jsou lidi ochotní platit a který neslouží jen jako nosič pro reklamu. Uvedením časopisu Heroine jsme našli místo na trhu. A podobný prostor vidíme i v jiných segmentech. Ale koukáme se i tam, kde už je částečně obsazeno, ale kvalitou obsahu dokážeme konkurenci předčít.
A kolik vám do budování středně velkého domu ještě zbývá?
Martin Vlnas: V loňském roce jsme dosáhli obratu 24 mil. Kč, letos bychom měli vystoupat na 37 mil. Kč. Pro rok 2022 plánujeme obrat ve výši 48 mil. Kč. Hranici velikosti středně velkého domu vidím na úrovni 75 mil. Kč. Takže jsme tak na půli cesty. Zatím hodně investujeme a zvyšujeme náklady, ale očekáváme, že brzy budeme moci těžit z úspor z rozsahu, a tím se nám výroba zlevní. Důležitější než stavět nová média je pro nás nyní efektivní vytěžování a rozvoj těch, které už máme.
To jsem se chtěla zeptat, jakým způsobem se na dvojnásobnou úroveň obratu chcete dostat – zda akvizicemi, nebo uváděním nových projektů?
Martin Vlnas: K akvizicím si určitě nechceme zavírat dveře, a pokud se objeví podobně výhodná možnost jako v případě Football Club, proč ne. Primárně ale chceme růst na stávajícím portfoliu.
Zmínil jste zájem soustředit se také na zvyšování počtu předplatitelů, a tím i na zvyšování výnosů z předplatného. Jaký podíl v současnosti předplatné ve struktuře vašich výnosů tvoří?
Martin Vlnas: Z celkového obratu 37 mil. Kč je to 15 %. Hlavním zdrojem pro předplatné je Heroine a měl by jim být i Football Club. Tam už se nám podařilo za krátkou dobu pár týdnů, co časopis máme, ztrojnásobit počet předplatitelů. Hodně nám v tom pomáhá vánoční sleva a dárkové předplatné. V první polovině příštího roku pak plánujeme spusti paywall na Heroine a postupně také na dalších webech v našem portfoliu.
Naším cílem je vybudovat středně velký mediální dům a k tomu potřebujeme diverzifikovat obsahově, z pohledu cílových skupin i inzerentů.
Do klasické distribuční maloobchodní sítě tištěných titulů Football Club zařazovat nebudete?
Martin Vlnas: Neplánujeme to. Maloobchodní prodej necháváme pro časopis Heroine, kde má smysl, protože oslovuje širší skupinu čtenářek. Přes pultový prodej prodáváme i Finmag, ale nezastírám, že v jeho případě zvažujeme možnost prodávat ho pouze napřímo přes web Finmagu. Distribuční model přes trafiky pro úžeji zaměřené tituly není profitabilní.
Ještě jsme nezmínili, jak je tam vydavatelství NextPage Media z pohledu ziskovosti.
Martin Vlnas: Vloni jsme byli poprvé za celou dobu existence firmy ve ztrátě. Letos bychom měli opět vykázat mírný zisk, a to i přesto, že jsme koupili weby na Slovensku a spustili polskou Heroinu. Nejsme továrnou na peníze, ale náklady pokryjeme. Pro příští rok počítáme se ztrátou, protože budeme hodně investovat do rozvoje. Stávající projekty jsou v plusu, nové logicky zatím ne.
Co konkrétně na Slovensku plánujete?
Martin Vlnas: V rámci rozprodeje majetku vydavatelství Mladá fronta jsme od společnosti Internet Info koupili několik finančních domén – Finance.sk, Peniaze.sk, Finexpert.sk, Uvery.sk s Fondy.sk. Příští rok chceme investovat do rozvoje webu Peniaze.sk, pro který částečně využijeme obsah našeho webu Peníze.cz. Web postavíme identicky jako v Česku. Předpokládáme, že bychom ho spustili na konci února. Na Slovensku už máme šéfredaktora a obchodní ředitelku.
Rozšiřování vydavatelství obnáší i nároky na řízení společnosti. Proto na pozici ředitelky redakcí přišla Petra Šroubek Pohlová. Co tato pozice ve struktuře vašeho vydavatelství obnáší a jak si kompetence rozdělíte mezi sebe?
Petra Šroubek Pohlová: Jde o zcela nově vzniklou pozici, která reflektuje růst vydavatelského domu. Martin Vlnas si dosud veškeré řízení obstarával sám, ale od určité velikosti je to už nereálné. Snažíme se naše pole působnosti vymezit tak, abychom se doplňovali. Za své praxe jsem zažila kreativní typy publisherů, kteří rozuměli především textům a grafice. Nebo šlo o klasické tabulkáře, kteří se museli věnovat reportům pro majitele a už jim nezbýval čas na kontakt s redakcemi. Osobně považuji za důležitou diplomatickou zkušenost. Na podobném postu pracujete s velmi inteligentními lidmi. S nimi je třeba držet krok a komunikovat. Již etablované tituly chceme maximálně monetizovat. Z jednotlivých titulů chceme vytěžit co nejvíce a mojí rolí je pohlídat, abychom některé věci nedělali dvakrát, když to není nutné.
Máte fungovat jako spojovník mezi Martinem Vlasem a redakcemi, nebo spíš rozvíjet to, co Martin vymýšlí?
Martin Vlnas: Společně budeme řešit strategické věci, ale personálie a další věci kolem obsahu bude řešit Petra.
Petra Šroubek Pohlová: Nejsme největší mediální dům v Česku a nemůžeme jít cestou pokus-omyl. Musíme být úsporní, a i z těchto důvodů je třeba, aby někdo ve firmě měl přehled o tom, co redakce dělají, že nepracují na tom samém a že vhodným propojením můžeme ušetřit peníze, čas i energii. Za první dny, co jsem nastoupila, musím říct, že je ta práce velmi pestrá. Je to spíše o citu, do čeho jen lehce vstoupit, čemu se věnovat více a do čeho říznout zásadněji. Teď se věnujeme Finmagu, který chceme postavit znovu.
Oznamovali jste, že do čela Finmagu přijde nová šéfredaktorka, už jste ji vybrali?
Martin Vlnas: Novou šéfredaktorku už máme vybranou, ale její jméno zatím zveřejňovat nebudeme. Představíme ji až s dubnovým číslem Finmagu, který vyjde už zcela v její režii. Stávající šéfredaktor Finmagu Ondřej Tůma se posouvá na post vedoucího projektu Football Club, proto se v čele časopisu uvolnilo místo.
Obsah Finmagu chcete také proměnit?
Petra Šroubek Pohlová: Výrazně. Finmag by měl být v první řadě byznysovým médiem. Naší vizí je vybudovat časopis o byznyse, který bude přitažlivý pro muže a ženy. Nechceme se omezovat ani věkem, ani genderem. Nechceme ale ani rezignovat na dosavadní úspěšné prvky Finmagu, a dál proto budeme přinášet společenská témata inteligentním způsobem.
Martin Vlnas: Zdálo se nám, že Finmag byl dosud víc společenský a méně byznysový a zcela nekorespondoval se svým názvem. Přemýšleli jsme, zda změnit název, nebo obsah a rozhodli jsme se pro druhou variantu.
Změní se i grafika Finmagu?
Petra Šroubek Pohlová: Grafika se taky změní. Zaměříme se i na výběr fotek, fonty, způsob zalomení.
Finmag by měl být v první řadě byznysovým médiem.
Jakým způsobem se budou propojovat tištěný časopis s webem Finmag.cz?
Petra Šroubek Pohlová: To je krok číslo dvě. Obsah webu i časopisu Finmag se teď rozchází, ale od dubna, kdy uvedeme Finmag v novém, by mělo jít o tematicky propojené tituly. Značky v printu a onlinu budou jednotné. Zavedeme paywall a budeme prostřednictvím webu lákat ke čtení tištěné verze. Témata, která se nevejdou do tištěné verze a budou silná, mohou být na webu. Primární ale je, aby výběr témat byl podobný.
Martin Vlnas: Web také redakčně posílíme, měl by pokrývat větší počet témat než teď. Nechceme soupeřit s HN.cz nebo E15.cz ve zpravodajství, ale vybírat si budeme zajímavosti, informace ze zákulisí českého byznysu, investiční příležitosti a rozhovory.
Budete chtít spustit paywall také od dubna?
Martin Vlnas: Paywall plánujeme pro víc titulů – Heroine, Finmag a Football Club. Teď hledáme dodavatele, který by nám na klíč dodal nové CMS včetně řešení pro paywall. Je to rychlejší cesta, než abychom si ho vyvíjeli sami. Neplánujeme ale „tvrdý paywall“, nejsme New York Times. Půjdeme cestou postupného nabízení prémiového obsahu čtenářům, o kterých víme, že se na naše stránky vracejí. Pokud bychom kalkulovali cenu 100 Kč za měsíc na jeden web, tak nám tisíc předplatitelů zaplatí dva další interní autory a dobrého obsahu bude zase o něco víc.
Plánujete nějaké změny u dalších titulů, konkrétně webu Peníze.cz a časopisu Heroine?
Petra Šroubek Pohlová: Zásadní změny v těchto případech nechystáme, chceme víc do hloubky pracovat s potenciálem, které tyto tituly mají. Web Peníze.cz stále dál roste a daří se mu nacházet nové cesty pro zvyšování návštěvnosti. K časopisu Heroine plánujeme eventy a vymýšlíme další aktivity, které bychom mohli na něj navázat.
Pokud jde o nejnovější přírůstek, časopis Football Club, ten je primárně stavěn na dlouhých textech a černobílé grafice. Zůstane to tak i nadále?
Martin Vlnas: Football Club je titul, který stojí a padá na skvělých autorech. Výrazně se opírá o příjmy z předplatného. Plánujeme tady až 80 % výnosů z předplatného, pro srovnání u Heroiny to je kolem 40 %. Football Club nemůžeme přeplnit reklamou, bylo by to na úkor předplatitelů. Úpravy grafiky a častější práci s fotografiemi a infografikami ale plánujeme hned od prvního čísla příštího roku. Mimochodem, časopis dosud dělali tři lidé ve svém volném čase a my jim chceme ukázat, že se psaním pro Football Club můžou živit.
Když se vrátíme na začátek našeho rozhovoru a k uvedeným předplatitelským záměrům, jak by se zavedení paywallu a podpora akvizice nových předplatitelů měly odrazit na vývoji počtu předplatitelů?
Martin Vlnas: Plán pro Football Club je dostat se na úroveň 2,5 tisíc předplatitelů na konci příštího roku. Heroine si dnes předplácí 4,5 tisíc v printu a dalších 700 má digitální předplatné, když se na konci příštího roku dostaneme v součtu na 6 tisíc, budu hodně spokojený. Finmag má teď v součtu asi 1500 předplatitelů s velkým podílem digitálních předplatných. Celkově tiskneme Finmagu 10 tisíc kusů, Heroine 14,5 tisíc, posledního čísla Football Clubu se tisklo 2 tisíce. Příští rok už to bude mnohem víc.
Plán pro Football Club je dostat se na úroveň 2,5 tisíc předplatitelů na konci příštího roku.
NextPage Media
Společnost NextPage Media vznikla v prosinci 2010. Je dceřinou společností Partners Financial Services. Provozuje weby Peníze.cz, jehož měsíční návštěvnost představuje 2 mil. RU (zdroj: NetMonitor 11/2021), Finmag.cz (0,5 mil. RU) a Heroine.cz (300 tis. RU) a vydává tištěné dvouměsíčníky Finmag, Heroine a od listopadu 2022 čtvrtletník o fotbalové kultuře Football Club.