Metaverzum láká velké hráče, chtějí tak oslovit mladé
Do plně digitálního světa vstupuje Nike, Chipotle či Gucci. Slibují si od toho možnost oslovení mladých spotřebitelů.
Imerzivní digitální svět, v němž se lidé pohybují prostřednictvím svých avatarů, v poslední době přitahuje čím dál víc značek. Tzv. metaverzum, kde mohou návštěvníci zažít to, co by v běžném světě nebylo možné, jim totiž nabízí široký prostor pro přilákání mladých spotřebitelů, gamifikaci a v neposlední řadě i navýšení prodejů. Již nyní se ve virtuálním světě pohybují takoví globální hráči, jako je Nike, H&M, Chipotle, Forever 21, Vans nebo Hyundai. Objevují ho ale i luxusní značky a první krůčky ve virtuálním prostředí dělají také některé tuzemské firmy.
Zájem o imerzivní světy zde již nějaký rok je, ale loni na podzim jej umocnilo oznámení Marka Zuckerberga, že se jeho společnost Facebook, nově přejmenovaná na Meta, začíná orientovat na budování plně digitálního vesmíru, do čehož hodlá zpočátku investovat 50 milionů dolarů.
Vedle toho zažívají růst i jednotlivé virtuální platformy, které značkám pro jejich aktivity poskytují potřebný prostor. Jedná se o Animal Crossing, Decentraland, Discord, Fortnite, Topia nebo Roblox. Poslední jmenovaná vstoupila loni v březnu na burzu a zvýšila v třetím čtvrtletí loňského roku svůj obrat meziročně o 102 % na celkových 509,3 milionů dolarů. Jen za listopad počet jejích denních uživatelů vzrostl na 49,4 milionů, což představuje meziroční růst o 35 %.
Značky lákají v metaverzu na herní prvky
Roblox si pro svůj vstup do metaverzu vybrala například Nike, která v něm vytvořila herní prostor Nikeland, v němž si návštěvníci mohou vyzkoušet různorodé sporty a také vybavení. Značka tak chce lidem zpřístupnit sporty, které jsou v realitě pro mnohé z nich často finančně nedostupné. O tom, že Nike virtuální realitě věří, svědčí i fakt, že nedávno zakoupila studio RTFKT, specializující se na vývoj NFT a dalších digitálních zážitků. „Tato akvizice je dalším krokem k urychlení digitální transformace Nike a umožňuje nám přinášet nové příležitosti sportovcům i tvůrcům na pomezí sportu, kreativity, her a kultury,“ komentoval generální ředitel společnosti Nike John Donahoe.
Na Robloxu si vlastní prostor vybudovala také retailová značka Forever 21, jež tam vytvořila Forever 21 Shop City, kde mohou návštěvníci vlastnit a provozovat vlastní obchody. Postupně si je mohou prostřednictvím různých vychytávek vylepšovat. Kromě toho mají v městečku možnost setkávat se s přáteli, zajít si na jídlo či objevovat jeho skrytá zákoutí. V neposlední řadě si zde mohou zakoupit i oblečení pro své avatary.
Americký řetězec rychlého občerstvení Chipotle přemístil do Robloxu svou halloweenskou aktivitu Boorito. Až 30 tisíc uživatelů mohlo získat za svůj halloweenský kostým, v němž nakráčeli do virtuální restaurace, promo kód uplatnitelný v reálném světě, a zároveň si mohli nasbírat speciální ingredience, které jim pomohli v boji proti strašidlům.
Metaverzum je vhodný i pro luxus
Metaverzum však neláká jen mainstreamové značky, zajímavým se stává také pro luxusní segment. Gucci oslavila své stoleté výročí na Robloxu vystavěním zahrady, kde nabízela limitované edice svých virtuálních produktů. Avataři se tak mohli zkrášlit například kabelkou Dionysus se včelou jen za 475 robuxů (přibližně 130 korun). Šikovný hráč ji však následně dokázal prodat i za 4100 robuxů (17 tisíc korun), což je více než v reálném světě.
Z luxusních značek je na Robloxu aktivní také Givenchy nebo Stella McCartney. Louis Vuitton si pro změnu zvolil prostředí hry League of Legends a Marc Jacobs či Valentino vytvořily exkluzivní kolekce pro Animal Crossing.
S virtuálním světem koketují i tuzemské firmy
Nastupující trend virtuálních světů začíná postupně pronikat ze světa také na český trh. Přes speciální brýle nabízí ČEZ možnost prohlédnout si jaderný reaktor, chladicí věž nebo velín. Společnost Vafo Praha, výrobce krmiv a doplňků pro zvířata Brit, nechává zájemcům nahlédnout do své továrny v Chotovinách a Preciosa je zase zavede do své sklárny v Kamenickém Šenově.
Metaverzum přináší značkám možnost nebývalé interakce se spotřebiteli. Ve virtuálním světě mohou snáze oslovovat mladší spotřebitele, přes gamifikaci s nimi navázat užší vztahy a vytvářet pevnější komunity. Se stále vylepšujícími se technologiemi lze očekávat, že se plně virtuální svět stane nezbytnou součástí marketingového mixu stejně, jako tomu bylo před několika lety se sociálními sítěmi.
-stk-