Netflix se v Evropě zařadil mezi tři největší vysílatele
Podle výnosů, které generuje na evropském území, je Netflix třetí největší společností poskytující audio-vizuální služby. Vyplývá to ze zprávy Evropské audiovizuální observatoře.
Společnosti Sky, ARD a Netflix patří k trojici nejsilnějších provozovatelů v evropském prostředí audio-vizuálního vysílání. Vyplývá to z nové zprávy Evropské audiovizuální observatoře, jejíž data se vztahují k roku 2020. Do první pětice ještě patří skupina RTL a britská BBC.
Tržby televizní stanice Sky, která operuje na britském území (koncovým vlastníkem je ale americký Comcast), jsou podle zprávy násobně vyšší než u mediálních společností, které v pořadí za ní následují.
Kumulované výnosy stovky největších audiovizuálních společností v Evropě se na konci roku 2020 zvýšily o téměř osm procent oproti roku 2016 a vzrostly o něco více, než byla průměrná inflace. Růst byl tažen výhradně soukromým sektorem (+12 %), přičemž většinu (více než 75 %) přírůstkových výnosů kumulativně doručovali pouze SVOD hráči – Netflix, Amazon a DAZN (zpráva se opírá o údaje těchto platforem jen za evropské operace). Naproti tomu příjmy tradičních hráčů stagnovaly. Třetina veškerého sledování připadla na obsah od provozovatelů vysílání veřejné služby.
Podle zprávy zůstává koncentrace v analyzovaném období 2016-2020 na srovnatelné úrovni, přičemž na TOP 20 hráčů připadá přibližně 70 % veškerých výnosů, které stovka největších AV skupin v Evropě generuje. Ačkoli je toto procento vyšší v soukromém sektoru (85 %), stále vykazuje menší koncentraci ve srovnání s trhem v USA.
Američtí vlastníci se v uvedeném období zajímali v evropském audiovizuálním sektoru především o trh placených služeb videa na vyžádání (SVOD). Zde měl podle zprávy Netflix na konci roku 2020 podíl na evropském SVOD trhu ve výši 35 %. Druhým nejsinějším hráčem SVOD byl provozovatel služby Amazon Prime Video s 20 %.
Podíl skupin v Evropě na SVOD trhu v roce 2020
Nejsilnější hráči mají také podle zprávy silnou pozici alespoň v jedné doplňkové činnosti. Konkrétně pro provozovatele vysílání a poskytovatele televizních balíčků se diverzifikace do televizní produkce zdá být běžnou strategií, jak odpovědět na rozvoj OTT služeb.
Celou zprávu je možné stáhnout si v souboru níže.
-mav-