Výzkum: Polovina specialistů odchází z agentury do dvou let

středa, 26. ledna 2022, 15:35 Reklama, Výzkum MediaGuru

Téměř 50 % specialistů opouští agenturu do dvou let. Na vině je nespokojenost s finančním ohodnocením a nedostatečný profesní rozvoj, ukázal výzkum.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Průzkum spokojenosti v agenturách ukazuje přetrvávající fluktuaci specialistů. Ačkoliv jsou dotazovaní z výrazné většiny v práci spokojení, pouze 10 % z nich zůstává v agentuře 5 a více let. Do průzkumu se zapojilo 750 respondentů, jsou mezi nimi jak stávající specialisté z agentur, tak i ti, kteří přešli na volnou nohu nebo ke klientovi. Průzkum zahrnuje profese project manager, PPC, SEO a social media manager i graphic designer. Celkem 66 % z dotazovaných pracuje v agentuře o velikosti maximálně 50 zaměstnanců. Zhruba 90 % z nich dosahuje věku maximálně 39 let.

Podle dat z průzkumu, který provedla digitální agentura Taste, pracuje téměř 60 % respondentů ve své nynější agentuře méně než dva roky. Nejvíce fluktuují manažeři sociálních médií a PPC manažeři. Déle než dva roky jich v agenturách nyní pracuje 39 %, téměř 40 % zastává svou pozici půl roku nebo rok. Největší loajalitu nyní prokazují grafičtí designéři, 50 % jich uvádí, že ve stávající agentuře působí 2 roky a více. Téměř 70 % dotazovaných uvádí, že jsou na své aktuální pozici velmi spokojeni nebo spokojeni, přičemž nejspokojenější v současném zaměstnání jsou lidé na pozici projektového manažera a SEO specialisty.

Jedním z témat dotazníkového šetření je finanční ohodnocení. Nejlépe si stojí pozice SEO specialisty a projektového manažera, jejichž nejčastější mzdové ohodnocení se pohybuje v rozmezí 51–60 tisíc Kč nebo více. U ostatních specializací je mzdové ohodnocení téměř vyrovnané. Rozdíly se objevují v případě odměňování mužů a žen, kde pouze na pozici juniorních SEO specialistek vychází mzda lépe, než u mužských kolegů. Naopak na seniorní pozici si PPC specialista muž vydělá v průměru o 12 tisíc korun více než jeho kolegyně.

Nejčastější důvody, které lidé uvádějí při odchodu z agentury, jsou podle výsledků průzkumu špatné finanční ohodnocení a nedostatek profesního rozvoje (43 %) či postrádání hlubšího smyslu práce (35 %). V těsném závěsu pak dotazovaní zmiňovali nespokojenost se svým vedoucím a neúměrnou pracovní zátěž. Špatné finanční ohodnocení stojí na prvním místě jak u zaměstnanců, tak u živnostníků. Další důvody se u obou typů úvazků už ale liší. Zaměstnanci častěji odcházejí kvůli špatným vedoucím. U živnostníků hraje větší roli profesní rozvoj a hlubší smysl práce.

Q: Jaké byly důvody vašeho odchodu z předchozí agentury? (%), N = 750, zdroj: Taste

Q: Jaké byly důvody vašeho odchodu z předchozí agentury? (%), N = 750, zdroj: Taste

Při náboru nových zaměstnanců, ale i pro udržení těch stávajících, mohou hrát roli nabízené benefity. Jednotlivé firmy se v této oblasti snaží vyjít svým zaměstnancům vstříc. Zaměstnanci nevyhledávají hmotné statky jako je služební automobil či telefon. Napříč všemi dotazovanými profesemi oceňují spíše pocit smysluplnosti a naplnění z práce, flexibilní pracovní dobu a dobrý kolektiv.

„Nový rozměr do spokojenosti zaměstnanců přinesla pandemie covid-19. Přístup, jaký firmy zvolily k testování, řízeným karanténám, mzdové politice či výjimečným dnům volna, rozhodl často o větší loajálnosti zaměstnanců vůči firmě, nebo je naopak motivoval k výpovědi. V Taste tuto proměnu vnímáme už při pohovoru s uchazeči. Často dostáváme otázky typu, jak jsme se s covidem-19 vypořádali, jak jsme se stavěli k pravidelnému testování, zda jsme firmu převedli na práci v home office režimu v nejsilnější vlně, zda to finančně ohrozilo firmu, jak řešíme současnou vlnu mutace omikronu apod. Pandemie Covidu-19 nás ještě tížit bude, proto je dobré být jako zaměstnavatel na otázky, týkající se řešení pandemické situace na pracovišti, připraven," uvedla Gabriela Kunstová, která má v agentuře Taste na starosti marketingové a HR otázky.

„S odchodem zaměstnanců máme v agentuře čerstvou zkušenost. Koncem roku nás opustili dva klíčoví lidé, a to po 2,5 a 3,5 letech spolupráce. Jedna věc, kterou může manažer či majitel agentury ovlivnit či přímo vystavět, je přátelská kultura, důvěra ve vedení a týmovost. Sami jsme ve své praxi zjistili, že podstatné není jen naslouchat, ale především se kolegů aktivně ptát. Zjišťovat, kam chtějí směřovat a cestu jim pokud možno otevřít. Někdy ale přes všechnu snahu nastane chvíle, kdy je potřeba přiznat, že společná cesta došla ke svému konci. A podobně jako v každém vztahu nemá smysl to dále natahovat,“ doplňuje Michaela Studená, spoluzakladatelka a šéfka agentury Communication Lab.

Dotazníkové šetření probíhalo během července a srpna 2021 a zúčastnilo se ho 750 respondentů. Průzkum spokojenosti specialistů v agenturách je k dispozici zde.

-mav-