I přes pokračující pandemii covidu-19 přicházejí na tuzemský retailový trh stále nové značky, a to v nebývalém počtu. Jen loni vstoupilo do České republiky 38 nových značek a konceptů, což je podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield nejvíce za poslední tři roky. Meziročně to představuje nárůst o 52 %. Podle analýzy CBRE se naopak snížil počet značek, které trh opustily.
Přišel Primark i Versace
Hlavní událostí minulého roku byla pražská premiéra irského obchodu s oblečením a doplňky Primark na Václavském náměstí, z pohledu High Street pak otevření butiku s italskou luxusní módou Versace v Pařížské ulici. S ohledem na nastupující trendy lze za zlomové považovat také otevření tzv. phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) partnerských společností eobuv.cz a Modivo na pražském Smíchově.
„Většina nově příchozích brandů mířila do Prahy, která je tradičně vyhledávanou turistickou destinací a zároveň zde nechybí vysoká kupní síla obyvatelstva s potenciálem dalšího růstu,“ komentuje Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. Některé značky pro vstup zvolily jiné město, například obchod s módním oblečením Heavy Tools z Maďarska se rozhodl pro Galerii Vaňkovka v Brně, Mr Jeff ze Španělska pro Karlovy Vary, slovenský Cinemax pro Olomouc a ruský diskontní řetězec Mere pro Příbram.
„Vysoký počet vstupů nových značek nicméně neznamená nárůst celkové obchodní plochy. U stávajících nájemců totiž přetrvává trend vyhodnocování a optimalizace obchodní sítě, což může vést k menšímu počtu obchodů, ale zároveň k zaměření na dominantnější a kvalitnější prostory. Kvantita je nahrazována kvalitou,“ dodává Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu z Cushman & Wakefield.
Značky k nám proudí ze starého kontinentu
Nejvíce značek k nám loni přišlo ze sousedících zemí. Ať už se jedná o dva německé oděvní řetězce specializované výhradně na pánskou módu Anson's a Hiltl, optiku Fielmann, či fitness centrum Clever fit. Další brandy přišly z Polska: obchod s módou, obuví a doplňky od společností eobuv.cz/Modivo, řetězec HalfPrice ze skupiny CCC nabízející značkovou módu a vybavení do domácnosti za zvýhodněné ceny, zábavní koutek pro děti Leopark a síť kaváren Dobro & Dobro Cafe. Aktivní byly také značky původem ze Slovenska – Dedoles se sortimentem převážně ponožek, spodního prádla a dalších doplňků, obchod Cube s výběrem kabelek a obuvi od světových návrhářů, jako je Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Michael Kors či Furla, a již zmiňovaná síť multikin Cinemax.
Nezaostávaly však ani francouzské brandy jako Moa Paris s módními doplňky či síť luxusních cukráren Aux Merveilleux de Fred. Ta otevřela svoji provozovnu v Revoluční ulici jako první ve střední Evropě v prosinci. Obecně všechny značky, které vloni přišly na tuzemský trh, pocházejí ze starého kontinentu. Výjimkou je kanadská značka Aldo s obuví a kabelkami, která se vloni vrátila do Česka po krátké pauze.
Nejvíce značek přišlo z módního odvětví
Nejvíce značek pocházelo již tradičně z módního odvětví – celkem 18, a to napříč segmenty: v luxusním otevřela prodejna Versace v Pařížské ulici; z prémiových německý Anson’s v obchodním centru Westfield Chodov či Manuel Ritz v nákupní galerii Myslbek, italský prodejce kašmírového zboží Falconeri ve Westfield Chodov, maďarský Sugarbird v pasáži Černá Růže či německý Hiltl v Premium Outlet Prague Airport. V Galerii Harfa otevřel svůj první obchod polský multibrand Halfprice, prodávající zlevněné prémiové zboží. Na massmarket zamířily například Primark, Modivo, Heavy Tools a Dedoles.
Sedm nových značek zastupovalo gastronomii, například sladkosti a zmrzliny Motiko či My Cookie Dough. Nabídku volnočasových konceptů rozšířil mimo jiné největší krytý zábavní park Majaland v pražském outletovém centru POP Airport.
Posílil také segment vybavení domácností a elektra – na trh vstoupila švédská značka elektrospotřebičů Asko, ruský prodejce textilií Cozy Home, polské železářství Klimas Wkręt-met, americká prémiová audiotechnika Sonos a francouzský prodejce umění YellowKorner.
Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2021
Oblečení |
Doplňky a obuv |
Sportovní oblečení |
Supermarket |
Anson’s |
Aldo |
Crazy |
Mere |
Falconeri |
Cube |
|
|
HalfPrice |
Dedoles |
|
|
Happymum |
|
|
|
Heavy Tools |
Fielmann |
|
|
Hiltl |
MOA |
|
|
Manuel Ritz |
|
|
|
Modivo |
|
|
|
Primark |
|
|
|
Rock Shop |
|
|
|
Sugarbird |
|
|
|
Versace |
|
|
|
Stravování |
Volný čas |
Domácnost a elektro |
Ostatní |
Aux Merveilleux de Fred |
Cinemax |
Asko |
Mr Jeff |
Ben & Jerry's |
Clever Fit |
Cozy Home |
|
Dobro & Dobro Cafe |
Leopark |
Klimas Wkręt-met |
|
El Gaucho |
Majaland |
Sonos |
|
Motiko |
OneGym |
YellowKorner |
|
My Cookie Dough |
|
|
|
Nawhal’s |
|
|
|
Zdroj: Cushman & Wakefield
Odešly značky NYX, Kazar či Bruno Morelli & Brands
V neposlední řadě je pozitivní zprávou, že počet značek opouštějící český trh se loni meziročně snížil: odešla například americká značka dekorativní kosmetiky NYX, polská značka obuvi Kazar a italský obchod Bruno Morelli & Brands z Freeport Fashion Outletu u Znojma.
„S ohledem na velmi obtížné období, kterým prochází nejen maloobchod, je pozitivním zjištěním, že český trh zůstává stále atraktivní pro řadu zahraničních značek. Současně čilý expanzní ruch pozorujeme také u českých brandů. Mnohdy se jedná o digitální projekty, jež rozšiřují svou on-line obchodní platformu o kamenné prodejny. Ovšem zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese. Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici anebo avizovanou velkou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee, který CBRE exkluzivně zastupuje,“ uzavírá Jan Janáček.
Aktualizováno 6. ledna o informace od společnosti Cushman & Wakefield, titulek upraven.
-stk-