Značek z Česka loni odešlo méně, naopak přišlo více

středa, 5. ledna 2022, 14:40 Marketing, Retail , Aktualizováno MediaGuru

V loňském roce se meziročně snížil počet značek, které český trh opustily. Jedná se například o NYX, Kazar nebo Bruno Morelli & Brands.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

I přes pokračující pandemii covidu-19 přicházejí na tuzemský retailový trh stále nové značky, a to v nebývalém počtu. Jen loni vstoupilo do České republiky 38 nových značek a konceptů, což je podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield nejvíce za poslední tři roky. Meziročně to představuje nárůst o 52 %. Podle analýzy CBRE se naopak snížil počet značek, které trh opustily. 

Přišel Primark i Versace

Hlavní událostí minulého roku byla pražská premiéra irského obchodu s oblečením a doplňky Primark na Václavském náměstí, z pohledu High Street pak otevření butiku s italskou luxusní módou Versace v Pařížské ulici. S ohledem na nastupující trendy lze za zlomové považovat také otevření tzv. phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) partnerských společností eobuv.cz a Modivo na pražském Smíchově.

„Většina nově příchozích brandů mířila do Prahy, která je tradičně vyhledávanou turistickou destinací a zároveň zde nechybí vysoká kupní síla obyvatelstva s potenciálem dalšího růstu,“ komentuje Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. Některé značky pro vstup zvolily jiné město, například obchod s módním oblečením Heavy Tools z Maďarska se rozhodl pro Galerii Vaňkovka v Brně, Mr Jeff ze Španělska pro Karlovy Vary, slovenský Cinemax pro Olomouc a ruský diskontní řetězec Mere pro Příbram. 

„Vysoký počet vstupů nových značek nicméně neznamená nárůst celkové obchodní plochy. U stávajících nájemců totiž přetrvává trend vyhodnocování a optimalizace obchodní sítě, což může vést k menšímu počtu obchodů, ale zároveň k zaměření na dominantnější a kvalitnější prostory. Kvantita je nahrazována kvalitou,“ dodává Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu z Cushman & Wakefield

Značky k nám proudí ze starého kontinentu

Nejvíce značek k nám loni přišlo ze sousedících zemí. Ať už se jedná o dva německé oděvní řetězce specializované výhradně na pánskou módu Anson's a Hiltl, optiku Fielmann, či fitness centrum Clever fit. Další brandy přišly z Polska: obchod s módou, obuví a doplňky od společností eobuv.cz/Modivo, řetězec HalfPrice ze skupiny CCC nabízející značkovou módu a vybavení do domácnosti za zvýhodněné ceny, zábavní koutek pro děti Leopark a síť kaváren Dobro & Dobro Cafe. Aktivní byly také značky původem ze Slovenska – Dedoles se sortimentem převážně ponožek, spodního prádla a dalších doplňků, obchod Cube s výběrem kabelek a obuvi od světových návrhářů, jako je Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Michael Kors či Furla, a již zmiňovaná síť multikin Cinemax.

Nezaostávaly však ani francouzské brandy jako Moa Paris s módními doplňky či síť luxusních cukráren Aux Merveilleux de Fred. Ta otevřela svoji provozovnu v Revoluční ulici jako první ve střední Evropě  v prosinci. Obecně všechny značky, které vloni přišly na tuzemský trh, pocházejí ze starého kontinentu. Výjimkou je kanadská značka Aldo s obuví a kabelkami, která se vloni vrátila do Česka po krátké pauze.

Nejvíce značek přišlo z módního odvětví

Nejvíce značek pocházelo již tradičně z módního odvětví – celkem 18, a to napříč segmenty: v luxusním otevřela prodejna Versace v Pařížské ulici; z prémiových německý Anson’s v obchodním centru Westfield Chodov či Manuel Ritz v nákupní galerii Myslbek, italský prodejce kašmírového zboží Falconeri ve Westfield Chodov, maďarský Sugarbird v pasáži Černá Růže či německý Hiltl v Premium Outlet Prague Airport. V Galerii Harfa otevřel svůj první obchod polský multibrand Halfprice, prodávající zlevněné prémiové zboží. Na massmarket zamířily například Primark, Modivo, Heavy Tools a Dedoles.

Sedm nových značek zastupovalo gastronomii, například sladkosti a zmrzliny Motiko či My Cookie Dough. Nabídku volnočasových konceptů rozšířil mimo jiné největší krytý zábavní park Majaland v pražském outletovém centru POP Airport. 

Posílil také segment vybavení domácností a elektra – na trh vstoupila švédská značka elektrospotřebičů Asko, ruský prodejce textilií Cozy Home, polské železářství Klimas Wkręt-met, americká prémiová audiotechnika Sonos a francouzský prodejce umění YellowKorner.

Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2021

Oblečení

Doplňky a obuv

Sportovní oblečení

Supermarket

Anson’s

Aldo

Crazy

Mere

Falconeri

Cube

 

 

HalfPrice

Dedoles

 

 

Happymum

eObuv.cz

 

 

Heavy Tools

Fielmann

 

 

Hiltl

MOA

 

 

Manuel Ritz

 

 

 

Modivo

 

 

 

Primark

 

 

 

Rock Shop

 

 

 

Sugarbird

 

 

 

Versace

 

 

 

Stravování

Volný  čas

Domácnost a elektro

Ostatní

Aux Merveilleux de Fred

Cinemax

Asko

Mr Jeff

Ben & Jerry's

Clever Fit

Cozy Home

 

Dobro & Dobro Cafe

Leopark

Klimas Wkręt-met

 

El Gaucho

Majaland

Sonos

 

Motiko

OneGym

YellowKorner

 

My Cookie Dough

 

 

 

Nawhal’s

 

 

 

Zdroj: Cushman & Wakefield

Odešly značky NYX, Kazar či Bruno Morelli & Brands

V neposlední řadě je pozitivní zprávou, že počet značek opouštějící český trh se loni meziročně snížil: odešla například americká značka dekorativní kosmetiky NYX, polská značka obuvi Kazar a italský obchod Bruno Morelli & Brands z Freeport Fashion Outletu u Znojma.

„S ohledem na velmi obtížné období, kterým prochází nejen maloobchod, je pozitivním zjištěním, že český trh zůstává stále atraktivní pro řadu zahraničních značek. Současně čilý expanzní ruch pozorujeme také u českých brandů. Mnohdy se jedná o digitální projekty, jež rozšiřují svou on-line obchodní platformu o kamenné prodejny. Ovšem zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese. Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici anebo avizovanou velkou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee, který CBRE exkluzivně zastupuje,“ uzavírá Jan Janáček

Aktualizováno 6. ledna o informace od společnosti Cushman & Wakefield, titulek upraven. 

-stk-