Google, Meta a Amazon míří nad 50% podíl na reklamním trhu

pondělí, 7. února 2022, 07:15 Internet & Mobil MediaGuru

Vlastníci Googlu, YouTube, Facebooku nebo Instagramu loni posílili svůj podíl na reklamním trhu a očekává se, že v letošním roce jejich souhrnný podíl překoná společně s Amazonem 50% podíl.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mateřské společnosti Googlu a Facebooku, firmy Alphabet a Meta, by mohly v letošním roce společně s Amazonem překročit 50% podíl na globálních reklamních investicích. Naznačuje to odhad poradenské společnosti ebiquity, která vychází z růstu těchto firem na reklamním trhu v nedávno skončeném roce.

Společnosti Alphabet a Meta oznámily v uplynulých dnech své výsledky za poslední kvartál a celý rok 2021, které ukázaly na silný růst na reklamním trhu a posilování jejich pozice. Výnosy vlastníka Googlu či YouTube loni dosáhly téměř 258 mld. USD a meziročně se zvýšily o 41 %. Také Meta, pod kterou vedle Facebooku patří i Instagram, Messenger nebo WhatsApp, zaznamenal silný meziroční růst výnosů téměř na úrovni 40 %. Celkově se vyšplhaly na 118 mld. USD. V obou případech tvoří většinu výnosů právě reklama.

Reklamní výnosy (mld. USD)

  2021 2020 změna (%)
Meta - výnosy z reklamy 114,934 84,169 +36,6
Google reklamy - výnosy 209,497 146,924 +42,6
YouTube reklamy - výnosy 28,845 19,792 +45,7

Zdroj: Meta, Alphabet, reportované výsledky za rok 2021

U Amazonu je to jiné, většina výnosů nepochází z prodeje reklamy, ale i tak reklamní výnosy společnosti loni přesáhly 31 mld. USD a meziročně se zvýšily o třetinu. Překonaly tak celkové roční reklamní výnosy společností Microsoft, Snap nebo Pinterest.

Z výše uvedeného přehledu vyplývá, že zásadní podíl na reklamním digitálním trhu mají především společnosti Alphabet a Meta. Pokud vyjdeme z odhadu e-Marketeru, podle kterého celkový globální objem reklamních výnosů mohl v roce 2021 představovat 780,6 mld. USD, připadá na tyto dvě firmy více než 45 % veškerých loňských reklamních investic. V případě kalkulace podílu obou firem jen na digitálním reklamním trhu je to více než 70 %

Odhad: Podíl na globálních reklamních výdajích 2021

Zdroj: odhad investic e-Marketer.com, hospodářské výsledky Alphabet, Meta, Amazon v r. 2021

e-Marketer očekává pro letošní rok růst globálních reklamních výdajů o 11 % na 866 mld. USD. Společnost Meta pro první letošní kvartál předpokládá růst výnosů v rozmezí od 3 do 11 %. 

-mav-