Maďarský TV trh je plný, dostat se do distribuce je obtížné

úterý, 1. února 2022, 17:00 TV MediaGuru

Přinášíme další část expertních hovorů, které zajišťuje společnost Atmedia. Michaela Suráková tentokrát vedla rozhovor s Laurou Kropf z maďarské Atmedie.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Na maďarském televizním trhu v současné době operuje celkem 118 televizních stanic, přičemž silnou pozici mezi nimi má například německá televizní skupina RTL a také velké nadnárodní skupiny, jako jsou Disney, Discovery nebo AMC. Trh je celkově koncentrovaný a na rozdíl od předchozích pěti nebo deseti let musí být mediální skupiny opatrnější při spouštění nové televizní stanice. „Z distribučního hlediska je totiž trh zcela zaplněný, operátoři televizního vysílání již nemají volné sloty," popisuje Laura Kropf, která má v maďarském mediálním zastupitelství Atmedia na starost vztahy s televizními stanicemi (pozn.: Atmedia Czech je nezávislá společnost bez jakýchkoliv vztahů s maďarskou společností Atmedia Kft.). Uvedla to v rozhovoru s Michaelou Surákovou (rozenou Vasilovou), výkonnou ředitelkou společnosti Atmedia, v rámci dalšího dílu expertních rozhovorů Atmedia insight: expert talks.

Dodává, že lepší vyjednávací pozici s operátory televizního vysílání mají ty televizní skupiny, které mají ve svém portfoliu unikátní stanice. K nim patří především sportovní kanály s právy na vysílání atraktivních sportovních událostí. Takové televizní stanice zvyšují hodnotu celému portfoliu kanálů. „Pro úspěšné vyjednávání s operátory televizního vysílání jsou důležité tři věci – mít v portfoliu unikátní televizní stanici, významnou roli hraje rovněž cena, a pak programová pozice, která se stává stále důležitějším prvkem v rámci vyjednávání," říká.

Podobně jako v České republice, také v Maďarsku vzrostla v roce 2020 výrazně televizní sledovanost v reakci na nástup pandemie covid-19. Čas, který diváci trávili před televizními obrazovkami, vystoupal až k pěti hodinám denně. Rostl zájem o zpravodajské, dětské, dokumentární a zábavné televizní stanice. Výrazně se dařilo také filmovým a seriálovým kanálům, které si vyšší hodnoty sledovanosti udržují i nadále. „Hlavním poznáním pro celý trh bylo, že novým králem je nový obsah,“ popisuje Laura Kropf a poukazuje na to, že vyšší konzumace televize uměly využít především stanice, jež divákům nabízely nový obsah, nikoliv četné reprízy, ke kterým se kvůli koronavirové krizi uchýlila řada hráčů na trhu.

Televizní sledovanost je v Maďarsku vysoká dlouhodobě, v celosvětovém kontextu vykazuje čtvrté nejvyšší hodnoty. Zatímco v roce 2019 trávili maďarští diváci sledováním televize 4 hodiny a 38 minut denně, v roce 2021 jsou čísla i přes ústup tvrdých opatření proti šíření covid-19 ještě o 5 % vyšší. „Televize posílila svou pozici,“ zdůrazňuje Laura Kropf a současně připomíná, že v poslední době výrazně roste i konzumace dalších médií. Tzv. ostatní kategorie, kam v Maďarsku řadí například sledování cizojazyčných televizních stanic, využívání funkcí chytrých televizorů nebo sledování streamovacích služeb, vzrostly v porovnání s rokem 2019 o 24 %. Silné postavení mají na maďarském trhu tematické TV stanice

Celý rozhovor, opatřený titulky, můžete zhlédnout ve videu níže.

Zdroj: Atmedia

-mav-