Samoobslužné pokladny postupně zavádějí všechny řetězce
Samoobslužné pokladny aktuálně najdou zákazníci ve všech velkých řetězcích. Nejvíce jich má Tesco, následně Kaufland, naopak Lidl a Penny je teprve testují.
Vzhledem k tomu, že stále více zákazníků je ochotno platit u samoobslužných pokladen, řetězce reagují a postupně tuto službu, která zároveň ušetří personál na prodejně, rozšiřují na další pobočky. V polovině února 2022 oznámil Lidl, že spouští v pilotním provozu šest samoobslužných pokladen v prodejně na Praze 4. Je posledním z velkých retailových řetězců, který s touto službou přichází. Jako první zavedlo samoobslužné pokladny v roce 2008 Tesco na hypermarketu Praha Skalka a provozuje je nyní také na nejvíce obchodech. Aktuálně jsou na 162 jeho pobočkách (celkem má nyní Tesco v ČR prodejen 185) a využívá je asi 50 % všech zákazníků.
„Letos budeme samoobslužné pokladny rozšiřovat v souvislosti s novými prodejnami, které budeme pro naše zákazníky otevírat průběžně během roku. Pro Tesco jsou zároveň stále klíčoví naši pokladní, především z toho důvodu, že pro část zákazníků je důležitá přímá interakce s pokladní či pokladníkem,“ uvádí Jakub Žižka, mluvčí společnosti Tesco. Od roku 2016 pak Tesco nabízí možnost nákupu se skenerem Scan&Shop, nebo pomocí mobilní aplikace Scan&Shop mobile.
Jako druhý řetězec pak začal zavádět samoobslužné pokladny na své prodejny v roce 2010 Globus. Aktuálně jsou k dispozici na všech 15 hypermarketech. V roce 2013 pak zavedli jako první v ČR technologii pro bezkontaktní nakupování Scan&Go. „Samoobslužné pokladny, stejně jako pokladny Scan&Go máme ve všech 15 hypermarketech Globus," dodává Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.
Na všech svých 13 prodejnách má zavedené samoobslužné pokladny také velkoobchod Makro Cash&Carry.
I v Albertu mohou zákazníci platit na samoobslužných pokladnách. Fungují zhruba na třetině z více než 320 prodejen. „V rámci našeho programu rekonstrukcí rozšiřujeme samoobslužné pokladny na další prodejny. Kromě obsluhovaných a samoobslužných pokladen to zahrnuje také technologii Albert Scan, která je na vybraných prodejnách dostupná jak s našimi terminály, tak prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Billa nabízí zákazníkům samoobslužné pokladny od roku 2017 a aktuálně jsou nainstalované na 62 prodejnách ( z celkem více než 230 prodejen). Do konce roku 2022 by pak měly být na 80 prodejnách. „Řádově se bude jednat o 18 nových míst vybavených těmito pokladnami,” říká Dana Bratánková, tisková mluvčí Billa. Do budoucna pak řetězec plánuje zavést také skenery.
Nakupování se samoobslužnými pokladnami nabízí také Kaufland, zhruba od roku 2017 a aktuálně je tato možnost na 110 prodejnách. „Samoobslužné pokladny v současné době provozujeme na 110 prodejnách z celkového počtu 137. Jejich obliba kontinuálně roste. Nezapomínáme ale ani na zákazníky, kteří preferují odbavení s obsluhou, v našich prodejnách proto budou i nadále k dispozici také klasické pokladny,” říká Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu s tím, že plánují rozšířit samoobslužné pokladny na všechny prodejny. Od loňského roku pak řetězec zavedl i možnost nákupu se skenerem K-Scan na další prodejny a nyní je tak k dispozici více než 100 pobočkách po celé České republice.
Podobně zavádí postupně na svých supermarketech samoobslužné pokladny i síť družstevních prodejen COOP a v průběhu února otevře ve Strakonicích svůj první obchod, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu a bude tak v něm možno nakupovat v režimu 24/7. Podle vedení firmy se podobného obchodu dočkají zákazníci brzo i na dalším místě v jižních Čechách, a to v Českém Krumlově.
Samoobslužné pokladny testuje na několika prodejnách také Penny Market. „Možnosti využívání samoobslužných pokladen aktuálně testujeme na několika našich prodejnách a s jejich zaváděním, zejména pak na vybraných nových prodejnách, počítáme i v letošním roce," říká Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí Penny. Nevylučuje rovněž zavedení možnosti skenování a plateb zboží prostřednictvím mobilní aplikace.
Od roku 2019 postupně zavádí samoobslužné pokladny také Bauhaus. Zákazníci je mohou využívat celkem ve čtyřech odborných centrech v Praze na Pankráci, Dolních Chabrech a Čestlicích. Samoobslužné pokladny se rovněž nacházejí v brněnském odborném centru v ulici Strážní. Letos pak Bauhaus plánuje instalovat samoobslužné pokladny v odborných centrech v Liberci a Českých Budějovicích. „Do konce roku 2023 chceme mít samoobslužné pokladny ve všech našich provozovnách,“ říká Roman Julínek, provozní ředitel Bauhaus.
Samoobslužnými pokladnami postupně vybavuje od léta 2020 své pobočky i síť drogérií a parfumérií Rossmann, která v ČR provozuje 155 prodejen. Aktuálně má samoobslužné pokladny na několika desítkách prodejen a plánuje je letos zavádět na další pobočky. „V tomto úspěšném rolloutu budeme pokračovat i na všech našich nově plánovaných prodejnách i otevíračkách zmodernizovaných prodejen po rekonstrukci,” dodává Olga Stanley, manažerka komunikace Rossmann.
V září 2020 začal zavádět samoobslužné pokladny také hobbymarket Hornbach, který je má aktuálně na všech deseti prodejnách.
-zue-