Výrobce značky Pikao zvažuje její další prodejní formáty
Pikao si připomíná 70 let na trhu. V tubě, plechovce, v medovníku nebo v nanuku, všechny formáty se prodávají velmi dobře a přemýšlíme o nějakých dalších, říká Miroslav Matušinec, marketingový ředitel Mlékárny Hlinsko.
Slazené kondenzované mléko Pikao si připomíná 70 let na českém trhu, konkrétně jeho receptura vznikla v roce 1952. Po celou dobu se vyrábí v Mlékárně Hlinsko v naprosto totožné receptuře a část jeho výroby dokonce probíhá ve stejném přístroji jako na začátku. V současné době lze na českém trhu narazit na Pikao v různých formátech nejen v tubě a plechovce, ale také třeba ve zmrzlině.
Jak bude výročí komunikováno a jaké další produkty letos mlékárna komunikačně podpoří, o tom jsme hovořili s Miroslavem Matušincem, marketingovým ředitelem Mlékárny Hlinsko.
Pikao slaví letos 70 let na trhu. Grafika za tu dobu údajně téměř neměnila. Chystáte nějaké změny obalu?
V průběhu času došlo k několika úpravám designu, nicméně jsme se pokaždé snažili o zachování jisté kontinuity tak, aby spotřebitel Pikao (a jeho „sourozence“ Piknik a Jesenku) v obchodě vždy snadno našel. V současné době změnu designu neplánujeme, jen pro letošní rok jsme na obal umístili symbolickou ikonu „70 let receptury“ pro připomenutí našeho výročí.
Plánujete nějakou komunikační kampaň v souvislosti s tímto výročím?
Klasickou komunikační kampaň upozorňující jen na výročí 70 let receptury neplánujeme, protože si myslíme, že existuje spousta zajímavějších důvodů, proč by si spotřebitelé Pikao měli koupit. Nicméně téma 70 let receptury zviditelníme prostřednictvím série PR článků v online i tištěných médiích, které detailně popisují historii vzniku receptury i unikátní technologii výroby.
Kdo je cílovou skupinou Pikaa a snažíte se ji v posledních letech měnit?
Cílová skupina je dlouhodobě stejná – jsou to všichni, kdo si rádi dopřejí něco dobrého, všichni, kdo se z jídla radují s rodinou nebo kamarády a je pro ně důležité, aby si pochutnali. Zároveň je toto společné jak pro Pikao, tak i Piknik a Jesenku. Pravdou však je, že spousta spotřebitelů má Pikao spojené s mlsáním zejména v dětství a v dospělosti už si na něho tak často nevzpomenou a tím pádem si ho ani nedopřejí – což je něco, co v budoucnu chceme změnit.
Pikao se v současnosti se prodává v různých formátech, v tubě, v plechovce, ale také třeba v medovníku nebo v nanuku či zmrzlině. Koordinujete tyto formáty a přibude nějaký další?
Všechny formáty Pikaa samozřejmě koordinujeme a dbáme na to, aby všechny spadaly do spotřební příležitosti, která je Pikau vlastní – tedy „mlsání“. Nutno podotknout, že všechny zmíněné formáty se prodávají velmi dobře, a proto se pochopitelně zamýšlíme nad tím, jestli by Pikau neslušely i nějaké další.
Loni na podzim jste uvedli na trh dezert Mlsni si.Vla. Uvedení provázela kampaň s herečkou Danou Morávkovou? Prodává se novinka podle vašich očekávání?
Ano, v loňském roce jsme pod značkou Tatra Mlsni.si Vla uvedli na trh zcela nový typ mléčného dezertu vla. Tento dezert je velmi populární v Holandsku a Tatra je první, kdo ho přinesl na český trh. Kampaň s Danou Morávkovou tuto novinku úspěšně podpořila – a to tak, že jsme zakrátko narazili na strop výrobní kapacity.
Plánujete nějakou kampaň pro Vla i pro letošní rok a zůstává Dana Morávková tváří dezertu?
Jak jsem již řekl, krátce po uvedení Tatra Mlsni.si Vla jsme se dostali na maximum výrobní kapacity, takže letošní komunikace se bude odvíjet od toho, jak rychle se nám podaří kapacitu výroby navýšit.
V minulosti tvořily investice do TV podstatnou část mediálního rozpočtu, nicméně jsme aktivní i v online, na sociálních sítích a v printu.
Jaká je vaše komunikační strategie pro letošní rok? Můžete uvést, zda hlavní část marketingového rozpočtu pojme televizní reklama nebo jaké rozložení se vám osvědčilo?
Pro letošní rok máme v hlavě několik komunikačních témat, ale finální plán ještě dokončujeme a rozhodneme se až na přelomu prvního a druhého kvartálu. V minulosti tvořily investice do televize podstatnou část mediálního rozpočtu, jsme ale aktivní i v online, na sociálních sítích a v printu.
Využíváte nějaké influencery nebo plánujete je oslovit?
Influencery zatím nevyužíváme, ale už jsme o této možnosti jednali. Uvidíme, co přinese další vývoj na sociálních sítích.
Chystáte letos uvést na trh nějakou novinku?
Určitě na nějakých novinkách pracujeme a rádi bychom portfolio rozšířili. To, zda se nám to povede ještě letos, záleží na situaci na trhu, a hlavně na výrobních možnostech a rychlosti realizace investic v naší výrobě, které jsou k tomu třeba. Konkrétní věci si zatím necháme pro sebe.
Značka Pikao
Receptura Pikaa vznikla v roce 1952. Za vznikem této sladkosti stojí tým tehdejších pracovníků společnosti Průmyslu mléčné výživy v Hlinsku pod vedením Františka Přikryla. Vznik Pikaa doprovází jednoduchá myšlenka – přisypat do slazeného kondenzovaného mléka kakao. V roce 1952 bylo uvedeno na trh nejdříve jako kondenzované kakao v plechovce. Teprve v roce 1970 byla registrovaná obchodní značka Pikao a za další dva roky se poprvé objevilo v tubách.
Receptura zůstala od samého počátku neměnná. Dokonce i pravé holandské kakao, které se do Pikaa přidává, pochází od stejného dodavatele. Z Holandska se dováží od roku 1952. Beze změny zůstala i technologie výroby, takzvaná kladenská odparka. Jedná se o speciální výrobní zařízení, v nichž dochází k odpařování vody z mléka. Za výrobou těchto strojů stojí kladenská Poldovka, které vyrobily na celém světě pouze dva kusy a oba tyto poklady vlastní Mlékárna Hlinsko.
V současné době se Pikao prodává ve třech formátech, a to Tatra Pikao 75 gramů (tuba), Tatra Pikao 150 gramů (tuba) a Tatra Pikao 397 gramů (plechovka). Kromě toho existuje Pikao jako „příchuť“ v produktech Tatra Mlsni.si Tvarohový mix Pikao a v rámci licence také v Medovníku Pikao, nanuku Prima Pegas Pikao a zmrzlině Prima Pegas Pikao ve vaničce.