Výzkum: Pětina české populace hraje či sleduje esport
Téměř 40 % Čechů dokáže definovat, co znamená esport. Zhruba pětina populace (21 %) se o něj aktivně zajímá – esportové zápasy hraje či sleduje. Ukazuje to výzkum Stem/Mark pro Českou asociaci esportu.
Téměř 40 % Čechů dokáže definovat, co znamená esport. Navíc 21 % populace se o něj aktivně zajímá – esportové zápasy hraje či sleduje. Nejoblíbenějšími esportovými tituly jsou v České republice Counter-Strike a League of Legends. Výsledky přinesl průzkum agentury Stem/Mark a České asociace esportu. Průzkumu se zúčastnilo 2009 respondentů starších 15 let.
„Do esportu investuje stále více společností a velký zájem vnímáme u subjektů, které se s tímto odvětvím teprve seznamují. Proto jsme chtěli vytvořit komplexní analýzu toho, jak se chová a vypadá cílová skupina. Díky těmto informacím získají firmy důležité podklady pro svá rozhodování a mohou efektivněji plánovat své marketingové aktivity. Zajímá nás nejenom současná situace, ale chceme sledovat i vývoj cílové skupiny v čase a dlouhodobě tak mapovat české esportové prostředí. Velké poděkování patří společnosti Pragosport, díky které jsme mohli průzkum realizovat,“ popisuje Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.
V současnosti 4 z 10 Čechů znají esport a umí správně popsat, co tento termín znamená. Skupina takzvaných fanoušků esportů pak tvoří 21 % populace starší 15 let. Nejčastěji se jedná o diváky, kteří sami nehrají (10,4 %), následují „skalní fanoušci“ tedy hráči, kteří zároveň zápasy sledují (7,5 %). Zbylých 3,1 % jsou hráči, kteří zápasy profesionálů nesledují.
Průzkum odhalil, že skalní fanoušci esportu jsou především muži ve věku 15 až 29 let a u esportových přenosů tráví v průměru mnohem více času než skupina „diváků-nehráčů“, 25 % z nich dokonce i více než 5 hodin týdně.
Průzkum u skalních fanoušků zjistil, že:
- 47 % hraje více než 14 hodin týdně;
- nejčastěji hrají Counter-Strike: Global Offensive (56 %), League of Legends (43 %) a Call of Duty (30 %);
- nejčastěji sledují Counter-Strike: Global Offensive (55 %), League of Legends (41 %) a Call of Duty (20 %);
- 46 % sleduje esportové zápasy 2 až 5 hodin týdně, 29 % maximálně hodinu týdně, 25 % přes 5 hodin týdně;
- 72 % vnímá sponzoring v esportu pozitivně. Reklamy obtěžují pouze 2 % respondentů;
- 94 % nakupuje přes e-shopy, kamenné obchody využívá 30 %;
- 86 % by rádo vyzkoušelo herní vybavení před nákupem.
Elektronické sporty sleduje 18 % populace starší 15 let. Většina diváků sleduje elektronické sporty na svém počítači v průměru 4 hodiny týdně. 3 % dotázaných, kteří esport nyní nesledují, deklarují o jeho sledování zájem. Diváky esportu jsou častěji mladí respondenti ve věku 15-29 let, muži a také hráči.
Diváci sledují esport hlavně sami online (70 %), ale rádi by je sledovali více s přáteli či naživo. Přestože diváci sledují esport nejčastěji na počítači, rádi by jej více než dosud sledovali v televizi. Platformu Twitch.TV pak sleduje 56 % hráčů nebo diváků videoher. Častěji jde o muže (60 %), mladé lidi (15-29), hráče esportu (71 %) a ty, co esport sledují (59 %).
Celý výzkum je ke stažení v dokumentu níže.
-mav-