Zájem o secondhandovou módu se zvyšuje i na českém trhu
Secondhandová móda se stává stále populárnější a v dnešní době už není jen úzkým trendem, říká Lisa-Marie Berns z Vinted. Aplikace pro nákup a prodej zboží z druhé ruky chce ze second-handu udělat první volbu.
Aplikace Vinted, umožňující prodej a nákup zboží z druhé ruky, eviduje na českém trhu jeden milion registrovaných členů. Další vývoj zde přitom vidí pozitivně, uvádí v rozhovoru Lisa-Marie Berns, PR manažerka Vinted pro Německo a jižní a východní Evropu. Vychází z vývoje na jiných trzích a také z rostoucího společenského zájmu po udržitelnějším spotřebitelském chování.
Vinted působí na českém trhu už delší dobu, někteří uživatelé ho mohou znát pod názvem Votočvohoz.cz. Jaký je přesně vztah mezi Vinted a Votočvohoz.cz a jaký prostor pro rozvoj na českém trhu vidíte?
Votočvohoz byl vždy součástí rodiny Vinted, jen se jmenoval jinak, když jsme ho poprvé uvedli v České republice. V roce 2014 jsme ho přejmenovali, ale platforma a komunitní hodnoty zůstaly stejné, pouze název byl aktualizován na stejnou mezinárodní značku: Vinted.
Kolik lidí využívá služeb Vinted v Česku a jaký je možný předpoklad dalšího růstu?
Secondhandová móda se stává stále populárnější a v dnešní době už není jen úzkým trendem. K důvodům, proč lidi volí second-hand, lze uvést to, že je zde možné sehnat značky a věci, které se jinde neseženou, díky používání secondhandových výrobků se šetří planeta, spotřebitelé se tak chovají zodpovědněji, a navíc spoří své finance. Ve srovnání s trhem z první ruky má sektor módy z druhé ruky stále obrovský potenciál k růstu. Věříme v jeho pozitivní vývoj, který táhne stále více lidí po celém světě.
V současnosti máme celosvětově přes 300 milionů zalistovaných položek na všech trzích a přes 1 milion registrovaných členů využívajících českou platformu. Pokud jde o očekávání ohledně vývoje na českém trhu, tak Vinted v roce 2021 zaznamenal výrazný růst napříč trhy z pohledu celkového počtu členů. Věříme, že posun ve společnosti směrem k zodpovědnější spotřebě a nejnovější aktualizace na českém trhu, kdy jsme zavedli Ochranu kupujících, přispěje k dalšímu pozitivnímu vývoji v Česku.
Když porovnáme chování zákazníků v Česku s ostatními zeměmi, ve kterých Vinted působí, vidíte nějaké rozdíly? Jak lze popsat zákaznické chování českých uživatelů?
Každý trh má samozřejmě svá individuální specifika, ale když jsme si před expanzí položili otázku, zda se spotřebitelé v jednotlivých zemích liší, překvapivě jsme zjistili, že u secondhandové módy tomu tak není. Očekávali jsme, že uvidíme více rozdílů mezi uživateli v jednotlivých zemích, ale ochota k tomu, aby produkty více cirkulovaly, a přitom si lidé zachovávali pestrost ve svém šatníku a navíc uspořili, jsou hlavními faktory rostoucího zájmu ve všech zemích, kde jsme aktivní.
Můžeme tedy navázat otázkou, zda všechny postupy a procesy, které Vinted uplatňuje na jiných trzích, lze uplatnit také na místním českém trhu. Je něco, co by v Česku nefungovalo, nebo naopak co by v Česku mohlo fungovat lépe než jinde?
Vždy sledujeme globální a místní trendy na trhu, potřeby komunity, specifické místní požadavky a na základě tohoto vývoje a zjištění platformu neustále vyvíjíme. V loňském roce jsme se rozhodli pro českou komunitu jít dále a představili jsme už zmíněnou Ochranu kupujících a kategorii Bydlení, což jsou funkce, které máme osvědčené z jiných zemí. Jinak mechanismus, bezpečnostní postup, ochrana kupujícího atd. celkově fungují ve všech zemích stejně.
Ve srovnání s trhem z první ruky má sektor módy z druhé ruky stále obrovský potenciál k růstu.
Jaké máte v Česku plány pro letošní rok? Chystáte nějaké změny v katalogu nebo v možnostech nákupu, prodeje a výměny zboží?
Naše týmy stále pracují na vývoji a zlepšování našich platforem na základě potřeb komunity a trhu. Z konkurenčních důvodů ale zatím nemůžeme odhalit strategické plány pro český trh.
Na začátku letošního roku jste navázali spolupráci se Zásilkovnou. Co od této spolupráce očekáváte a plánuje se nějaká další podobná spolupráce s místními firmami?
Snažíme se dělat vše proto, abychom uživatelům poskytli atraktivní možnosti dopravy a abychom byli všude dostupní. Naším cílem je, aby se second hand stal první volbou. Spolupráce, jako ta se Zásilkovnou, jsou nedílnou součástí k dosažení našeho cíle.
Jakého postavení chcete na českém trhu dosáhnout?
Věříme v používání toho, co už existuje. Našim členům proto nabízíme jednoduchý způsob a mechanismus, jak nakupovat a prodávat věci, které již někdo použil. Chceme lidi motivovat k rozumné spotřebě zboží, a tím přispět ke změně spotřebitelských návyků.
Prodloužení životního cyklu oblečení je dobré nejen pro planetu, protože snižuje uhlíkovou, odpadní a vodní stopu, ale také pro naše peněženky. Předmětům, které už nenosíme, můžeme dát druhý život tím, že je prodáme někomu na Vinted místo toho, abychom je vyhodili.
Náš cíl na českém trhu je podobný jako na jiných trzích. Chceme lidem ukázat jiný způsob, jak se zbavit nechtěných věcí, a tím těmto věcem dát druhý život. Lidé tím pomůžou někomu jinému a zároveň trochu vydělají.
Dokážete odhadnout růst trhu v segmentu online secondhandové módy v letošním roce globálně a na českém trhu?
Je těžké předvídat budoucí růst a ani nemůžeme sdílet žádná konkrétní čísla. Obecně jsme na Vinted v letech 2020 a 2021 zaznamenali zvýšenou aktivitu, a to jak z hlediska počtu záznamů na uživatele, tak celkového nárůstu počtu členů. Naše interní data ukazují, že spotřebitelé stále častěji využívají možnosti second-handu. Proto věříme v jeho další růst.
Jakými marketingovými aktivitami chcete upoutat pozornost českých uživatelů?
Přestože televize zůstává jedním z nejefektivnějších marketingových kanálů pro oslovení naší cílové skupiny, do marketingového mixu zařazujeme i další kanály, jako jsou facebookové reklamy nebo spolupráce s influencery.
Původně litevská aplikace Vinted odstartovala začátkem března na tuzemském trhu nadlinkovou kampaň. K vidění bude až do července v televizi, na internetu a sociálních sítích. Součástí je i spolupráce s influencery. Hlavním cílem kampaně je představit aplikaci širšímu publiku a ukázat jednoduchost jejího používání. Cílí především na ženy ve věku od 18 do 45 let. Kampaň byla vytvořena in-house ve spolupráci s produkční společností Magic. Média nakupuje mediální agentura PHD.