Češi Green Dealu nefandí, zelená témata ale rozhodně řešit chtějí
Iniciativa Evropské komise Green Deal je českou populací vnímána spíš negativně, přestože kroky k šetrnějšímu způsobu života podporuje většina Čechů, ukazuje průzkum Omnicom Media Group.
Česká populace v drtivé většině podporuje šetrnější přístup k životu. Pro větší pozornost ochraně přírody, podpoře energetické soběstačnosti nebo udržitelné výrobě potravin, se vyslovilo přes 90 % respondentů. Zároveň se ale 58 % z nich staví ke Green Dealu, který tato témata řeší, negativně. Ukázal to březnový průzkum Omnicom Media Group pro Změnu k lepšímu a Hnutí Duha.
Eliminaci znečištění ovzduší, vody a půdy si přeje 94 % respondentů. Pro energetickou soběstačnost je 90 % z nich. A 95 % účastníků průzkumu by si přálo i intenzivnější ochranu přírody. Tyto oblasti se přitom shodují s cíli, kterým se věnuje i Green Deal. K tomu má ale negativní postoj 58 % respondentů, převážně mezi starší generací od 45 let výše.
„Když zbavíme Green Deal mýtů a polopravd s ním spojených, zůstane jeho agenda, na které se všichni shodujeme. To je zpráva, kterou nám data průzkumu posílají. Lidé chtějí řešit cíle Green Dealu, s jeho označením si ale nejspíš spojují spíše negativní zkušenosti s bruselskou legislativou či byrokracií,” popisuje předseda správní rady Změny k lepšímu Michal Veselý. „Je potřeba obsah Green Dealu srozumitelně a jasně komunikovat, vysvětlovat. Je to velký úkol hlavně pro vládu, ale i pro nás. Bez prolomení těchto ledů změnu, kterou lidé přitom jednoznačně chtějí, dokážeme prosadit jen těžko,” dodává Veselý.
Průzkum také ukázal, že dvě třetiny domácností se staví pozitivně i k obnovitelným zdrojům energie. V nějaké formě už je využívá 22 % respondentů, dalších 13 % si je plánuje pořídit i bez finanční podpory státu a 31 % respondentů by o nich v případě státní podpory uvažovat začalo. A podpora je i pro zelenou energii, které by chtělo věnovat více pozornosti 83 % účastníků průzkumu.
„Podnikatelé, firmy, byznysmeni – pokud jste doteď váhali, jestli se vydat cestou zelených řešení, pak vám data průzkumu dávají odpověď. Vaši zaměstnanci, zákazníci, obchodní partneři změny chtějí, je pro ně mezi nimi podpora. Udržitelnost je zároveň obrovská byznysová příležitost. Nenechte si tento vlak ujet,” uzavírá Michal Veselý.
Komunikace tématu udržitelnosti a šetrného přístupu k životnímu prostředí se také stává jednou z důležitých priorit řady zadavatelů reklamy. „V posledních měsících pozorujeme ve skupině Omnicom Media Group u celé řady klientů výrazné zvýšení zájmu o komunikaci tématu udržitelnosti. Přestože poslední výzkum jasně ukázal, že Češi udržitelnost řeší, cesta k získání jejich srdcí je výrazně složitější než na západních trzích. Proto chceme, aby se na veškerých kampaních věnovaných udržitelnosti spolupodíleli i přední experti v oboru. Ve finále se tak na našem „workshopu udržitelné komunikace“ setkávají klienti nejen s experty na komunikaci, ale i lídry v rámci ESG frameworku, expertními skupinami a neziskovým sektorem. Téma udržitelnosti v komunikaci má v Česku obrovský potenciál a jsem rád, že mám možnost se mu intenzivně věnovat,“ říká Pavel Galík, Strategy & Digital Director Omnicom Media Group.
O výzkumu
Průzkum byl realizován metodou internetového dotazování na vzorku 500 respondentů ve věku 15 - 64 let na přelomu března a dubna 2022. Data byla sbírána v období 29. 3. - 4. 4. 2022. Realizovala jej společnost Omnicom Media Group pro Změnu k lepšímu a Hnutí Duha.