Jak díky affiliate marketingu začít vydělávat?
O affilliate marketingu a o tom, jak s ním efektivně pracovat, píše Radim Oulehla z Affial.com.
Affiliate marketing je druh výkonnostního marketingu, v němž partner, nazývaný také publisher, propaguje zboží nebo služby inzerenta (e-shopu nebo služby) a získává procento z prodeje. Obvykle se affiliate marketing považuje za klíčovou součást moderního digitálního marketingu.
Affiliate marketing je pro firmy atraktivní, protože jim umožňuje snáz plnit jejich marketingové cíle. Partnerům zase affiliate nabízí možnost, jak si vytvořit pasivní příjem. Vydělávat peníze jako affiliate partner však vyžaduje čas věnovaný rozvoji budování online publika, což není zrovna jednoduchá záležitost.
V tomto článku se dozvíte více o tom, co je affiliate marketing, jak funguje, a najdete zde i konkrétní kroky, jak se můžete stát affiliate marketérem.
Co je affiliate marketing?
Affiliate marketing je metoda, při které partner, například blogger nebo YouTuber, inzeruje zboží nebo služby firmy, a tím jí pomohl přivést nové zákazníky. Na oplátku získávají partneři procenta z prodeje, které jsou výsledkem jejich úsilí.
Firmy (e-shopy a online služby) využívají affiliate marketing hned z několika důvodů:
- zvýšení prodeje,
- zvýšení návštěvnosti,
- zvýšení povědomí o značce.
Jak affiliate marketing funguje?
Abyste lépe pochopili, jak tento typ marketingu funguje, musíte znát čtyři hlavní účastníky tohoto systému: partnery, obchodníky (inzerenty), affiliate síť a zákazníka (spotřebitele). Tyto čtyři strany společně tvoří ekosystém affiliate marketingu.
- Partner: Fyzická nebo právnická osoba, která propaguje produkty nebo služby obchodníka.
- Inzerent: Firma, která nabízí svůj produkt nebo službu. Nejčastěji je to e-shop nebo distributor nějaké online služby.
- Affiliate síť: Zprostředkovatel mezi partnerem a partnerským programem inzerenta. Tato síť sice není nezbytně nutná k tomu, aby affiliate spolupráce mezi partnerem a obchodníkem fungovala, i tak ale patří mezi nejlepší způsoby vzájemného propojení.
- Zákazník: Osoba, která zakoupí produkt prostřednictvím affiliate partnera. Obchodníci a affiliate partneři spolupracují, aby společně proměnili návštěvníka partnerova webu na platícího zákazníka.
Příklady affiliate marketingu
S affiliate marketingem jste se pravděpodobně už setkali, i když jste si to možná ani neuvědomili. Důvod je jednoduchý. Nejefektivnější affiliate marketing bývá spojen s kvalitním obsahem, který čtenáře skutečně baví a je pro něj užitečný, tzn. že se jedná o reklamu, kterou často ani nepoznáte.
Ačkoli může být lákavé bezhlavě propagovat produkty, aby se obchodníkům zvýšil prodej a partnerům zisky, jednou z nejlepších cest je, si u svého publika vybudovat důvěru. A to tím, že budete upozorňovat na kvalitní produkty, kterým sami věříte a díky tomu získáte větší šanci čtenáře konvertovat na platícího zákazníka. Jinými slovy kvalitní obsah prodává.
Mezi běžné příklady affiliate marketingu patří:
- Webové stránky zabývající se obecnými tématy, které příležitostně uvádějí affiliate odkazy v příspěvcích na blogu nebo v článcích, jako například web Deliving.
- Videa na TikToku či YouTube, která obsahují affiliate odkazy v popisu jako například Těhotnej kuchař.
- Specializované webové stránky s recenzemi, které se věnují produktům, jež oslovují cílovou skupinu čtenářů, například Ecoblog nebo Biorecenze.
Příjem z affiliate marketingu
Příjmy z affiliate marketingu jsou velmi variabilní a často mohou meziročně kolísat. Navíc může trvat nějakou dobu, než si affiliate partner vybuduje dostatečně velké publikum a začne dosahovat velkého zisku. Jestli se dá affiliate marketingem stále dobře uživit, jsme se zeptali zkušeného affiliate partnera Patrika Zapletala.
„No jistě, že se dá. Můj velký sen o tom, že budu svým pánem a budu vydělávat pomocí internetu, se splnil. Je to přibližně 3 roky, co si svůj sen užívám a mnozí kolem mě mi to nechtějí věřit. Pozor, začátky nejsou vůbec snadné a uspějí pouze vytrvalí jedinci. Budete muset hooooodně, číst, hodně testovat, pracovat více než ostatní. Narazíte na neúspěchy, které k tomu prostě patří, musíte to přejít, vydržet a poté můžete postoupit o schůdek blíže ke svým snům.”
Patrik Zapletal, celý rozhovor
Jak začít s affiliate marketingem
Stát se affiliate marketérem by mohlo být vhodnou volbou pro ty, kteří chtějí vydělávat pasivně a jsou ochotni věnovat čas budování svého online publika. Pokud vám to zní jako lákavá příležitost, pak by vám na cestě k tomu, abyste se stali affiliate marketérem, mohly pomoci následující kroky.
1. Vyberte si svoji niku
Affiliate partneři jsou pro inzerenty cenní, protože mají možnost oslovit specifické publikum složené z potenciálních zákazníků. Čím specifičtější je vaše zaměření, tím větší je pravděpodobnost, že můžete vytvořit affiliate platformu, která splní požadavky nedostatečně obslouženého publika s originálním obsahem. Zároveň si ale budete chtít vybrat takové zaměření, které vyhledává velké množství lidí.
Affiliate marketing v akci
Kombo recenzuje vybavení do domácnosti, bio doplňky stravy, drogistické produkty a další. Web nabízí svým čtenářům hodnotu tím, že testuje, recenzuje a propaguje vybavení, které by se nadšencům, jako jsou oni, mohlo hodit. Díky tomu, že slouží tomuto úzkému publiku, se Kombo stalo jedním z velmi úspěšných webů s recenzemi produktů.
V ideálním případě by zaměření, které si vyberete pro svůj vlastní affiliate projekt, mělo být něčím, co vás nejen zajímá, ale také nabízí hodnotu pro velké, nedostatečně obsloužené publikum. Při vymýšlení nápadů může být užitečné provést průzkum pomocí Google Trends, abyste zjistili, jestli jejich zájem o dané téma roste nebo koreluje.
V této průzkumné fázi si můžete klást následující otázky:
- Jaké téma, koníček nebo obor, který mě obzvlášť zajímá, není v současné době obsluhován?
- Jak mohu přidat nový úhel pohledu nebo perspektivu k tématu, které má velkou konkurenci?
- Jaký druh obsahu bych chtěl vytvořit, aby co nejlépe sloužil této nice a mým dovednostem?
2. Vyberte si platformu, která odpovídá vašemu zaměření
Jakmile se rozhodnete pro téma, publikum a produkty, které bude váš affiliate projekt pokrývat, měli byste se nyní rozhodnout, jakou platformu zvolíte.
Zatímco vytvoření specializované webové stránky s recenzemi, jako je například Kombo, je oblíbeným přístupem, affiliate marketing můžete dělat také na platformách sociálních médií, jako je Instagram, YouTube, Twitter a další. Platforma, kterou se rozhodnete použít, bude nakonec záviset na přesné povaze vašeho projektu. V některých případech můžete zjistit, že nejlepší je použít kombinaci více platforem najednou.
Mezi běžné přístupy a platformy patří:
- Speciální webové stránky s recenzemi produktů, které se zaměřují na nabízení produktů čtenářům.
- Webové stránky nebo blog zabývající se určitým tématem, který zahrnuje affiliate marketing v článcích nebo příspěvcích o tomto tématu.
- Platformy sociálních médií, jako je Facebook, Instagram, Twitter nebo YouTube.
3. Zapojte se do affiliate sítě
Affiliate sítě propojují partnery a obchodníky. Ačkoli není vždy nutné se k affiliate síti připojit, pravděpodobně zjistíte, že to zefektivní proces budování vztahů s obchodníky a zlepší možnosti příjmu.
Typ partnerské sítě nebo marketingového programu, ke kterému se připojíte, bude záviset na typu produktů, o které má vaše publikum zájem. Ve skutečnosti existuje mnoho různých typů affiliate marketingových sítí a programů, které nabízejí řadu produktů a služeb z různých odvětví. Chcete-li optimalizovat své šance na úspěch, nezapomeňte provést průzkum sítí a programů, které nejlépe odpovídají vašemu cílovému produktu a publiku.
Mezi příklady oblíbených affiliate sítí a programů patří:
4. Budujte své publikum
Vytvoření úspěšného affiliate projektu vyžaduje čas a odhodlání. Chcete-li však zvýšit celkovou velikost svého publika, je užitečné použít kombinaci taktik digitálního marketingu.
Mezi příklady oblíbených strategií digitálního marketingu patří například:
- Obsahový marketing
- Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
- Marketing v sociálních médiích
- Budování seznamu e-mailových adres
Ačkoli by bylo přínosné použít kterýkoli z těchto přístupů ke zvýšení velikosti publika, nejúčinnější by pravděpodobně bylo použít jejich kombinaci. Například můžete zjistit, že kombinace včasných e-mailových zpráv a obsahu SEO zlepší vaše marketingové úsilí více než jedna z nich sama o sobě.
5. Vytrvejte a osvojte si nové dovednosti
Kromě toho, že affiliate marketing vyžaduje čas a odhodlání, využívá také širokou škálu dovedností, včetně marketingu, psaní, komunikace, prezentace, videografiky a střihu. Přesná kombinace dovedností, které při svém úsilí využijete, bude pravděpodobně záviset na platformě, publiku a přístupu, který se rozhodnete zvolit.
Pokud například provozujete kanál na YouTube, který se zabývá recenzemi sběratelských hraček, budete pravděpodobně potřebovat kombinaci dovedností v oblasti tvorby videí, prezentace a marketingu na sociálních sítích. Pokud však místo toho provozujete webové stránky, které obsahují pouze psané recenze sběratelských hraček, pak se pravděpodobně budete muset zaměřit na rozšíření svých dovedností v oblasti psaní, komunikace a digitálního marketingu.
V mnoha případech možná zjistíte, že využijete dokonce všechny tyto dovednosti a možná i některé další, protože budete pracovat na zvýšení návštěvnosti, tvorbě poutavého obsahu a zvýšení partnerského prodeje.
Začněte
Affiliate marketing může být skvělým pasivním zdrojem příjmů. První výsledky můžete zaznamenat už po několika týdnech a investice do začátku jsou jen nepatrné (ve výši stovek korun). Pokud budete chtít lepší a rychlejší výsledky, můžete samozřejmě investovat větší částku. Důležité je, že s affiliate marketingem můžete začít bez nutnosti nákladů a prakticky okamžitě.
Autor textu: Radim Oulehla, Affiliate Account Manager, Affial.com