Rap dozrál do mainstreamu, pro mladé je trendy
Rapové rádio Spin se od začátku dubna rozšířilo z Prahy do dalších osmi českých měst. Podle programového ředitele rádia Romana Blinky správná doba pro tento krok nazrála.
Skupina Radio United Broadcasting, pod niž patří rádia Kiss, Country, Beat, Radio 1, Spin a Signál, se rozhodla pro důležitou změnu. Rapové rádio Spin rozšířila z Prahy do dalších regionů České republiky, k čemuž využila kmitočtů rádia Signál. Je totiž přesvědčena, že pro stávající českou mladou populaci už není rapová muzika jen minoritním hudebním žánrem, ale že dorostla do žánru mainstreamového. „Řada rapových interpretů určuje trendy nejen v hudbě, ale také v oblékání nebo obouvání. Vnímám to tak, že rap trh pro mladé výrazně proměnil,“ říká v rozhovoru ředitel stanice rádio Spin Roman Blinka.
Rádio Spin vzniklo v roce 2007, letos si připomíná 15. výročí a od 1. dubna vstoupilo do regionů. Celkem se rozšířilo do osmi dalších měst. Proč?
Naším záměrem bylo rozšířit dosah rádia Spin hlavně o studentská města. Proto jsme vybrali Plzeň, České Budějovice, Liberec, Hradec Králové a dále Jihlavu, Tábor, Havlíčkův Brod a Karlovy Vary. Spin hraje rap, r’n‘b, hip-hop a česko-slovenskou scénu. Jsme přesvědčeni o tom, že pokud máme oslovit novou cílovou skupinu, tak se nám to může podařit díky tomuto typu hudby a tímto způsobem.
Stávající pokrytí má rádio Spin především v Praze a v části středních Čech. Samostatnou frekvenci pro střední Čechy nepovažujete za řešení?
Kmitočtem 96,2 FM pokrýváme Prahu a poměrně velkou část středních Čech. Dosah vysílání závisí na charakteru terénu, někde je silnější a někde slabší. V tuto chvíli si ale myslíme, že to stačí a že pokrytí pro střední Čechy je dostačující.
Do rozšíření jste nezahrnuli moravská města…
Ano, v tuto chvíli jsme se rozhodli jen pro Čechy a co bude dál, ukáže čas.
Zmínil jste, že cílem je oslovit nové posluchače. Ovlivní to skladbu pořadů a programové zaměření Spinu?
Program je sestaven tak, aby oslovil stávající cílovou skupinu, dominantně ve věku 20–29 let s přesahem na 12–19, 30–39 a 40–49 let. Tvoříme žánrovou stanici a jsem přesvědčen, že stávající program dostatečně osloví tutéž cílovou skupinu stejným programem, na kterém tedy nic neměníme.
Pro rozšíření využíváte kmitočty Signál rádia, které zůstává ve svém domovském mladoboleslavském regionu a pak také v Brně. Proč jste si tuto změnu vyhodnotili jako perspektivnější?
Když se podíváme na současný rozhlasový trh, tak všechny stanice hrajou mainstream. Spin se už 15 let zaměřuje na rap, a když s ním v roce 2007 začínal, tak to byl takový subžánr. Lidi si ho spojovali s graffiti a s alternativou. Teď je rok 2022 a rap se objevuje v každém playlistu mladého posluchače. Z trendů, co mladí Češi poslouchají na Spotify nebo YouTube, je vidět, že je to právě rap a česko-slovenská scéna. Naše úvaha tedy vycházela z toho, že pokud se chceme rozšířit do regionů, tak bychom k tomu měli využít stanici, která dlouhodobě funguje v Praze, a rozšíření postavit na žánru, který je dnes už mainstreamem. Jsme rádi, že můžeme s tím, co je pro nás důležité, jít do regionů a říct: Přinášíme rapové rádio.
K distribuci využijete jen klasické FM vysílání, nebo zapojíte i další kanály?
Testujeme vysílání v DAB+, v regionech fungujeme přes FM a alternativně posluchači mohou pro poslech Spinu využít mobilní aplikaci. Měsíčně ji využívá 50 tisíc posluchačů a vidíme zde potenciál pro růst posluchačské základny.
Distribuce přes DAB+ by ale mohla pomoct s rozšířením do míst, kde nemáte kmitočty. Není to alternativa pokrytí?
Asi může, ale zatím to není naše cesta. V tuto chvíli ne, upnuli jsme se na FM a aplikaci. Je navíc otázka, jestli DAB+ bude potřeba, až budeme mít silnější internet, a také zda lidi nezačnou víc poslouchat rádio přes internet. Na Spotify máme jen podcastový kanál, tam přispívám s pořadem Spin talk. Čas od času sem něco přidáme a i tady je tak potenciál pro růst.
O kolik se tímto krokem navýší pokrytí vysílání rádia Spin?
Řekl bych, že celkově zvýšíme dosah na třetinu území České republiky. Týdenní poslechovost Spinu se pohybuje v intervalu 35–65 tisíc. Spočítali jsme si, že můžeme tímto programem napříč Českem oslovit 200 tisíc posluchačů. Je to ambiciózní, ale věřím tomu, že po rádiu Spin bude hlad. Naším přáním je dostat se výhledově do 2–3 let na 200 tisíc posluchačů. Vyžaduje to ale trvalou a soustavnou práci.
Z trendů, co mladí Češi poslouchají na Spotify nebo YouTube, je vidět, že je to právě rap a česko-slovenská scéna.
Pokud jde o česko-slovenskou scénu, kterou Spin hraje, zaměřujete se jen na současnost?
To je zajímavé, protože kdybychom chtěli vytvořit rapové rádio v roce 2007, tak by z toho vznikl jen underground nebo formující se interpreti. Dnes jsou ale tito interpreti legendami považovanými za oldschool scénu. Program tedy naplníme touto starší produkcí, současností a ve speciálních večerních pořadech zařazujeme undergroundové tvůrce. Filozoficky se rádio Spin blíží k žánrovým rádiím typu Beat a Country.
Konkurenční skupina začala rozšiřovat formát svých Fajn rádií, kterými cílí na nejmladší posluchače, po republice. Je rozšíření Spinu reakcí na tuto aktivitu?
Ve Spinu pracuji devět let a nikdy jsem neměl v úmyslu budovat rádio proti někomu. Vždycky jsem chtěl vytvořit samostatný svébytný produkt. Už před devíti lety jsem si říkal, že chci vytvořit velkou rapovou stanici, která bude pokrývat celé spektrum tohoto žánru. To, že rapové rádio, které bylo dlouho pražské, rozšiřujeme do regionů, je pro mě velkou událostí. Věděl jsem ale, že chvíle pro rap jednoho dne přijde.
Mluvil jste o počtu posluchačů, na které byste se chtěli v horizontu dvou až tří let dostat. Jak ale velká může být skupina lidí, která se v Česku o rap zajímá?
Bude mnohem širší než zamýšlených 200 tisíc posluchačů, ale těžkým úkolem je dostat tyto lidi k rádiu. V zásadě jde o všechny mladé lidi, protože většina z nich poslouchá rap. Neříkám, že jen rap, ale rapové skladby u nich v playlistech najdete. Důkazem toho, že celá scéna funguje, je i množství interpretů, kteří se na ní objevují. Rapová scéna dneska čítá mnoho jmen. Navíc, když raper vydá CD, tak k tomu udělá výstavu, autorský vinyl a nezůstane tak jen u cédéčka. Celý tento příběh by ale nefungoval, kdyby nebylo lidí, kteří rapovou muziku kupují. Jsem proto přesvědčený o tom, že rozšíření do regionů bude fungovat. Je to riziko, ale chceme ho podstoupit a jsem rád, že ho děláme.
Když ale zjistíte, že to nefunguje tak, jak jste si představovali, tak se z regionů stáhnete?
To si nemyslím. Už teď je to tak, že každou píseň, která nám projde éterem, testujeme. To, že by se to nemuselo dařit, nám naznačí hudební průzkumy. Z nich poznáme, že bychom měli upravit muziku, pracovat jinak s moderátory nebo jinak zacílit marketing.
Řekl jste, že čas pro rap už nastal. Co vyvolává zájem o rapovou muziku?
Uvěřitelnost, ryzost, texty. Mnoho raperů si na nic nehraje, nic nepředstírá a vypráví svůj život. Bylo to tak v 90. letech v Americe a teď se to děje tady. Míra ztotožnění s textem a příběhem je velká a podle mě stojí za oblíbeností rapu. Řada interpretů určuje trendy nejen v hudbě, ale také v oblékání nebo obouvání. Vnímám to tak, že rap trh pro mladé výrazně proměnil.
Roman Blinka, ředitel stanice rádio Spin
S rádiem Spin je spojen od roku 2013, kdy zde moderoval odpolední show Chill na Spinu. O rok později se stal programovým ředitelem a od roku 2016 je ředitelem stanice rádio Spin.