Retail Summit: Technologie jako záruka efektivnějšího obchodu

pátek, 8. dubna 2022, 11:25 Marketing, Retail, Internet & Mobil MediaGuru

Letošní Retail Summit se věnoval také technologiím a inovacím a jejich stále většímu využití v retailu.

Roste obliba doručení na speciální výdejní místa, zdroj: Prezentace R. Duníková

Roste obliba doručení na speciální výdejní místa, zdroj: Prezentace R. Duníková

V retailu se objevuje stále více inovací, digitální technologie plní v prodejnách i skladech mnohem více úloh, usnadňují nakupování a často přinášejí zážitek, díky kterému kamenný retail neztrácí na popularitě. Na letošní konferenci Retail Summit se velká část přednášek věnovala právě tomuto tématu. Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz, hovořil o populárních samoobslužných boxech, jejichž počet chce firma v následujících třech letech přinejmenším zdvojnásobit. Právě doručení a poslední míle je pro Alzu důležitým tématem a pandemie ukázala, že lidé stále preferují doručení buď do prodejny, nebo do boxu.

Osobní odběr stále tvoří v případě Alza.cz 83 % z celkového doručování, zdroj: Prezentace P. Bena

Osobní odběr stále tvoří v případě Alza.cz 83 % z celkového doručování, zdroj: Prezentace P. Bena

I vlastní průzkum Alzy ukázal, že stejně jako v roce 2016 i v roce 2022 lidé preferují osobní odběr na prodejně před doručením na adresu. Ovšem nově díky boxům roste zájem i o doručení do nich. „Osobní odběr stále tvoří 83 % z celkového doručování zakázek podle způsobu odběru,“ uvedl Petr Bena. Přes 80 % byznysu tedy při doručení tvoří pobočky a boxy.

Popularita boxů je podle jeho názoru v tom, že jsou jakousi nejvyšší formou „convenience“, kdy jich je aktuálně po republice 3500 a jsou otevřené nonstop. „Všechny boxy zavážíme i v sobotu a v neděli a v největších městech i několikrát denně,“ dodal Petr Bena. Za pár let tu bude podle jeho názoru jen jedna nebo dvě sítě boxů, protože to nebude dávat ekonomicky smysl. Proto Alza buduje otevřenou síť, kdy jsou boxy přístupné prodejcům všech e-shopů. Brzy navíc budou umět i zpětný tok zboží nebo platbu složenky a jiné věci.

Paradoxně nás k potřebě měřit data přivedl fakt, že se nám dařilo. Měli jsme strach, že jsme dosáhli určitého limitu, kolik dokážeme dělat promocí a chtěli jsme zefektivnit naše procesy prodeje.

Pavel Císař, Trade Marketing Manager, Plzeňský Prazdroj

Luboš Korbelář, Group Commercial Director sítě lékáren Dr. Max, vysvětloval, proč chtějí, aby se lidé v prodejnách dobře cítili a orientovali, čehož dosahují díky přehledu o uspořádání prodejní plochy v systému Quant. Daří se jim tak snížit až 30 % nadzásob díky vystavení optimálního množství produktů a současně zvyšovat objem prodeje.

Lego nebo Plzeňský Prazdroj zase s pomocí společnosti Adastra sledují pohyb zákazníků na prodejní ploše. Lego se snaží zjistit, z jakého místa v prodejně přesně se jejich produkty prodávají a chyběla jim kontinuita dat. „Počet návštěv prodejen se zmenšil, ale nákupní košík se zvětšil, a proto se i my se snažíme být na více místech. Na druhou stranu nevíme, jestli některá sekundární vystavení nejsou zbytečná a jsme připraveni je případně pustit konkurenci,“ popsal důvody využití technologie Petr Břoušek, Trade & Digital Marketing Director z Lego Group.

Podobně vidí důvody sledování pohybu zákazníků na ploše i Plzeňský Prazdroj. „Retaileři zmenšují prostor a snaží se udělat větší zážitek z nákupu, což je ale zároveň pro nás určitá challenge, když zůstane pro každou kategorii méně místa. Proto chceme mít jistotu, že jsme v obchodě na těch správných místech,“ uvedl Pavel Císař, Trade Marketing Manager, Plzeňský Prazdroj. Dva roky podle něj Prazdroj ladil, jaká data vlastně chce zjišťovat. „Paradoxně nás k potřebě měřit data přivedl fakt, že se nám dařilo. Měli jsme strach, že jsme dosáhli určitého limitu, kolik dokážeme dělat promocí a chtěli jsme zefektivnit naše procesy prodeje,“ dodal Pavel Císař.

Věrnostní programy stavící na gamifikaci a personalizaci mají velký potenciál, zdroj: prezentace Enrico Bazzi

Věrnostní programy stavící na gamifikaci a personalizaci mají velký potenciál, zdroj: prezentace Enrico Bazzi

Jak maximálně urychlit třídění balíků a expedici zásilek k zákazníkům pak přímo ve foyer kongresového centra předvedli třídící roboti společnosti U&Sluno. Autonomní roboti mohou ve skladech nahradit až 70 % lidské práce a přitom nejen ušetřit náklady na pracovní sílu, ale i zvýšit bezpečnost provozu. „Nechme lidem práci s přidanou hodnotou a tu automatizovanou robotům,“ řekl Miroslav Krupa, CEO firmy U&Sluno.

Téměř polovina Čechů používá při nákupu mobilní aplikace, ať už přímo od obchodního řetězce nebo aplikace sdružující informace z různých řetězců (32 % používá mobilní aplikace obchodního řetězce, 13 % pak aplikace agregující informace z různých řetězců, podle NielsenIQ). Od nich je jen krok k nové generaci věrnostních programů stavících na gamifikaci a personalizaci, jak je představil Enrico Bazzi ze společnosti Jakala. Zároveň ale připomněl, že většina lidí oceňuje hlavně jednoduché zážitky, ovšem gamifikace láká nejen děti, ale i dospělé.

Také Nino Bergfeld ze Salesforce připomněl dávné doby, kdy lidé nepotřebovali věrnostní kartičku na to, aby se do obchodů vraceli a cítili, že jsou tam vítáni. Odměnou pro zákazníka bylo, že si je prodavač pamatoval a postaral se o ně, ne že dostali samolepku. Situace je ale nyní složitější. „Zákazníci již nechtějí jen slevy, ale přidanou hodnotu, už ne body, ale zážitek z nákupu a nikoli nabídku pro všechny, ale personalizaci a exkluzivitu,“ popsal současnost Nino Bergfeld. Věrnostní programy se podle něho musí dál vyvinout a díky novým technologiím opět nabídnout osobní a exkluzivní zážitek. Další změny v budování vztahů se zákazníky pak lze čekat od rozšíření blockchainu a tokenů, s čímž už některé oděvní firmy začínají experimentovat.

Retail Summit: Zdraví jako trend, který pandemie posílila

čtvrtek 7. dubna 2022

-zue-