YouTube zkouší nasadit reklamy do své obdoby TikToku

neděle, 1. května 2022, 08:20 Internet & Mobil MediaGuru

Na největším globálním videoportálu nejspíš přibude reklama. Firma testuje její nasazení pro svůj multimediální formát Shorts.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mezi krátká uživateli generovaná hudební videa po vzoru TikToku či Instagramu se na YouTube možná začne uživatelům zobrazovat reklama. Hlavní obchodní ředitel společnosti Google Philipp Schindler to tento týden oznámil investorům. Upřesnil, že firma experimentuje hlavně s tím druhem reklamy, přes který lze rovnou nainstalovat propagovanou aplikaci. Schindlerův zaměstnavatel si všiml, že právě tento typ reklamy zaznamenal na platformě pokles a snaží se to změnit.

Pokud jde o formát Shorts, YouTube na dosavadním úspěchu své dva roky staré nápodoby TikToku přímo nevydělává, neboť v ní chybí inzerce.  „Jsme svědky mírného ochabnutí růstu tržeb mimo jiné v důsledku toho, jak se zvyšuje podíl Shorts na celkové sledovanosti. Zkoušíme tento formát monetizovat a první ohlasy zadavatelů a předběžné výsledky změny jsou povzbudivé,“ uvedla podle serveru The Verge finanční ředitelka Alphabetu Ruth Poratová. Podle americké technologické firmy dosahuje sledovanost Shorts 30 miliard zhlédnutí denně, což představuje čtyřnásobek loňských čísel. Růst příjmů, které má YouTube z reklamy, ovšem dosáhl v letošním prvním pololetí 14 procent, což bylo podle The Verge pod očekáváním analytiků.

Firma navíc své ambice konkurovat čínské aplikaci dotuje. YouTube loni představilo zvláštní fond v hodnotě sto milionů dolarů, z něhož společnost plánovala vyplácet odměny úspěšným tvůrcům Shorts. Vznik fondu doprovázel příslib, že tvůrci těch nejpopulárnějších videí si mohou přijít až na deset tisíc dolarů měsíčně. Ve své době mělo jít o alternativu systému odměn, který už na YouTube funguje v podobě provizí z reklamních příjmů, které se konkrétnímu videu vážou. Cílem bylo, aby portál nabízel tvůrcům alespoň něco a nenechal si ty nejlepší utéct ke konkurenci. U nynějšího pokusného nasazení reklamy podobné snahy končit nemusejí.

Cesty k penězům

Hlavní produktový manažer YouTube Neal Mohan v únorovém podcastu webu The Verge naznačil, kudy by se mohl videoportál při monetizaci Shorts vydat. Nejde jen o prošpikování tohoto formátu reklamou, ale například také usnadnění propojení influencerů a značek, umožnění nakupovat produkt přímo v aplikaci při prohlížení klipů nebo zavést takzvaný Super Chat, jehož prostřednictvím lze autorům videí posílat spropitné. Super Chat má být mimochodem nově dostupný i uživatelům v Česku a řadě dalších zemí, což značí, že v této funkci vidí korporace potenciál i mimo americký trh.

Alphabet musí pro své dceřiné firmy hledat další způsoby výdělku nejen kvůli trendům v on-line světě, ale i v tom off-line. Agentura AP upozornila, že pozitivní dopad pandemie koronaviru na tržby technologického obra odeznívá. Poptávka po službách Alphabetu prudce rostla spolu s rozšiřováním práce na dálku a skutečností, že lidé museli v důsledku protipandemických opatření trávit více času doma. Čistý zisk Alphabetu klesl během prvního kvartálu meziročně o osm procent na 16,4 miliardy dolarů. Tržby vzrostly o 23 procent na 68 miliard dolarů. To bylo poprvé od roku 2020 nižší než třicetiprocentní tempo. V současnosti je spíše než covid-19 větší makroekonomickou neznámou dopad války na Ukrajině. Ta ale zřejmě finančním výsledkům americké firmy výrazně nepomůže.

-riv-