Google dává personalizaci reklam do rukou uživatelů

neděle, 15. května 2022, 08:35 Internet & Mobil MediaGuru

Nejpopulárnější značky by se na platformách Googlu mohly dostat na oči ještě více lidem. A samy pro to nemusejí udělat nic navíc.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Google během letošního ročníku konference I/O zveřejnil několik novinek, které mohou ovlivnit fungování jeho inzertního byznysu. Technologický gigant dá uživatelům více kontroly nad tím, jaké reklamy si nechají zobrazovat. Má to umožňovat nová sekce s názvem My Ad Center, nastavení lze také měnit přímo kliknutím na konkrétní reklamu. Stejným způsobem mohou konzumenti zjistit více o zadavateli inzerce – kdo za ni zaplatil a na základě kterých kritérií se lidem inzerát zobrazil. Z hlediska marketingové komunikace je zřejmě nejzásadnější, že uživatelé si mohou přizpůsobit zobrazování reklam nejen podle tematických okruhů typu potraviny, zdraví a tak dále, ale i podle oblíbených značek. Díky novince si lze navolit, zda se má propagace konkrétních značek zobrazovat častěji, či naopak. Míru lze zvolit odlišně pro různé aplikace Googlu. Nastavení reklamy na YouTube se tedy může lišit od preferencí zobrazované inzerce ve výsledcích vyhledávače či v jeho sekci Discovery.

Zdroj: Google

Zdroj: Google

„Zaznamenali jsme od spotřebitelů touhu získat více kontroly nad jejich zkušenostmi s reklamou. Vyžadovali také více průhlednosti ohledně toho, jak a proč je jim zobrazována,“ cituje server Adweek seniorního produktového manažera Googlu Davida Temkina. „Věříme, že náš přístup se stane modelovým napříč oborem v otázce transparentnosti,“ dodal manažer. Lidé se navíc budou moci odstřihnout od reklam na „citlivá“ témata typu randění, alkohol, hubnutí, těhotenství nebo výchova. Temkin nicméně zadavatele ubezpečuje, že novinka bude mít pozitivní dopad i na ně. Ti, kteří díky ní zaznamenají větší dosah a zvýšenou míru interakce, se mohou těšit z toho, že se jim podařilo oslovit skupinu opravdu loajálních zákazníků či fanoušků.

Marketéři, kteří by na personalizace reklam ze strany uživatelů doplatili, se ale mohou utěšovat novými způsoby propagace. Google testuje zařazení takzvaných karuselových reklam přímo na stránku s výsledky vyhledávání. Tento reklamní formát lze v e-commerce připodobnit k produktovému katalogu, jímž si lze listovat. V neposlední řadě se firma rozhodla výrazně vylepšit své Mapy a přidat do nich mimo jiné nové informační vrstvy a popisky.

Ty by zejména turisticky zaměřeným firmám a podnikům mohly sloužit jako další možnost propagace. Google Mapy mají v první řadě nabídnout mnohem živější a detailnější 3D obraz světových velkoměst. Z hlediska byznysového fungování majitele Googlu, společnosti Alphabet, jsou jakékoliv zásahy do zobrazování reklamy poměrně významnou událostí. Inzerce představuje klíčovou složku jejích příjmů. Společnost Insider Intelligence podle agentury Reuters předpokládá, že podíl Googlu na globálním trhu s internetovou reklamou bude v letošním roce činit 29 procent. V letošním prvním čtvrtletí ale Alphabetu klesl čistý zisk meziročně o osm procent. Tržby sice vzrostly o 23 procent na 68 miliard dolarů, tempo jejich růstu však poprvé od roku 2020 zpomalilo pod 30 procent. Korporace se potýká také s propadem akcií. Alphabet na burze ztratil od začátku roku kolem 20 procent své hodnoty. Na tom se ale v první řadě odráží nejistá makroekonomická situace spojená se zvyšováním úrokových sazeb v USA. Investoři se kvůli tomu ve zvýšené míře zbavují akcií technologických firem.

-riv-