Nová data: Čtenost tisku se nemění, deníky drží pozice
Souhrnná čtenost deníků dosahuje srovnatelných výsledků jako v předešlém měření, změny ve vývoji čtenosti především u rozhodujících titulů jsou minimální.
Celkový zásah tištěných médií představuje 83 % české populace ve věku 12-79 let, ukazují nová data výzkumu čtenosti tisku Media projekt za 2. čtvrtletí 2021 až 1. čtvrtletí 2022. Ve srovnání s obdobím loňského prvního kvartálu se zásah tisku dokonce mírně zvýšil (+1 procentní bod).
Deníky a jejich přílohy oslovily celkem 60 % populace (+1 pb.). Z nových dat je zřejmé, že oproti druhému loňskému pololetí se mírně vylepšila čtenost především zpravodajským deníkům.
V posledním kvartále loňského roku ještě doznívala protiepidemická opatření proti šíření covid-19. V prvním letošním čtvrtletí zase světové dění výrazně ovlivnila válka na Ukrajině, která vyvolala zvýšený zájem o zpravodajství. V meziročním srovnání je nutné také přihlížet k tomu, že v loňském prvním čtvrtletí platila proticovidová omezení, což se odrazilo na nižší mobilitě lidí.
Nejčtenějším celostátním deníkem zůstává Blesk se čteností 684 tisíc čtenářů na vydání. Je to stejný výsledek jako v druhém loňském pololetí. Se stejným výsledkem jako v druhém pololetí skončil v novém měřeném období také deník MF Dnes. Třetí mezi celostátními deníky zůstává Sport, který si ze všech tuzemských deníků meziročně polepšil nejvíce. Pozice Sportu a dalších deníků (Právo, Aha!) je vyrovnaná; deník Právo si oproti druhému pololetí mírně polepšil a těsně se dostal před Aha!. Deníky Lidové noviny a Hospodářské noviny si mezikvartálně polepšily nejvíce. Druhý z jmenovaných deníků ale zaznamenal největší meziroční snížení.
Stabilní čtenost vykazuje v ročním i kvartálním srovnání regionální Deník, který s celkovou čteností 428 tisíc je nejčtenějším regionálním deníkem.
Čtenost celostátních deníků na vydání (tis. osob)
celostátní deníky | 2Q/21-1Q/22 | 3+4Q/2021 | kvartální změna (%) | 4Q/21+1Q/22 | meziroční změna (%) |
Blesk | 684 | 685 | -0,1 | 703 | -2,7 |
MF Dnes | 439 | 440 | -0,2 | 461 | -4,8 |
Sport | 189 | 196 | -3,6 | 154 | 22,7 |
Právo | 177 | 172 | 2,9 | 182 | -2,7 |
Aha! | 174 | 184 | -5,4 | 150 | 16,0 |
Lidové noviny | 157 | 152 | 3,3 | 163 | -3,7 |
Hospodářské noviny | 135 | 128 | 5,5 | 162 | -16,7 |
Čtenost regionálních deníků na vydání (tis. Kč)
regionální deníky | 2Q/21-1Q/22 | 3+4Q/2021 | kvartální změna (%) | 4Q/21+1Q/22 | meziroční změna (%) |
Deník celkem | 428 | 432 | -0,9 | 425 | 0,7 |
Čtenost bezplatných deníků na vydání (tis. osob)
bezplatné deníky | 2Q/21-1Q/22 | 3+4Q/2021 | kvartální změna (%) | 4Q/21+1Q/22 | meziroční změna (%) |
Metro | 351 | 370 | -5,1 | 347 | 1,2 |
E15 | 67 | 69 | -2,9 | 75 | -10,7 |
Čtenářem alespoň jednoho časopisu vydávaného v Česku je 76 % lidí ve věku 12 – 79 let, tj. absolutně 6,7 mil. osob. Jde o srovnatelný výsledek jako před rokem. V meziročním srovnání si ve čtenosti polepšily nejvíce časopisy společenské, pro ženy, o bydlení, zahradě a hobby. V mezikvartálním srovnání nejvíce vzrostla čtenost celostátních zpravodajských týdeníků.
Data výzkumu jsou nově prezentována za nové čtvrtletí a tři klouzavá čtvrtletí. Vyplývá to z metodických změn výzkumu.
-mav-