O2 TV: Obsah pro dospělé je silný tahák k předplatnému
O obsahové nabídce, motivaci k předplatnému i SVOD službách mluví Dana Tomášková a Anna Lenerová z O2 TV.
O2 TV evidovala za první kvartál letošního roku okolo 620 tisíc služeb. Mezi jejími nejsledovanějšími pořady figurují sportovní soutěže a zpravodajství. „I u nás patří k celkově nejsledovanějším stanicím Nova, ČT1 a Prima. V porovnání s měřením sledovanosti zveřejňovaným ATO se u nás drží sportovní stanice, jako je O2 TV Sport nebo ČT sport výš, než je na trhu běžné,“ popisuje Dana Tomášková, ředitelka O2 TV a digitálních služeb v O2.
I nadále se snaží O2 TV rozšiřovat programovou nabídku i obsah. Nedávno přidala streamovací službu HBO Max, loni dokumentární knihovnu National Geographic. „V on demand službách vidíme jednoznačně trend,“ říká Anna Lenerová, jež v O2 působí na pozici Head of Content. Spolu s přidáváním nových stanic či služeb se O2 TV snaží neustále obohacovat i svůj sportovní obsah – do nabídky tak přibyly motorkářské závody Isle of Man, golfové turnaje Ladies European Tour, nejvyšší baseballová liga či fighterské zápasy.
V dohledné době by měla být spuštěna také nová televizní platforma. „Svým rozsahem je to největší projekt v historii O2 TV. Vnímáme silný závazek vůči našim zákazníkům, snažíme se dobře vyladit funkce a ještě více usnadnit ovládání napříč různými zařízeními a obrazovkami. Proto si s tím dáváme na čas,“ dodává Tomášková.
Více o O2 TV, sportovním obsahu, technologických novinkách či O2 Knihovně se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Podíváte-li se na sledovanost O2 TV, jaké pořady jsou z obsahové nabídky nejúspěšnější?
Dana Tomášková (DT): Za první letošní kvartál patřilo prvních sedm míst sportovním pořadům. V TOP 25 pořadech je sport zastoupen 16x, přičemž se jednalo o kombinaci fotbalu, hokeje a tenisu, primárně vysílaných na O2 TV Sport nebo ČT sport. Do sledovanosti se letos promítla také olympiáda. Zbývající nejsledovanější pořady tvořily zpravodajské kanály. Až poté následoval ostatní obsah, jako jsou filmy, seriály nebo reality show. V odložené sledovanosti vedl seriál Devadesátky, který bodoval vysoko i naživo, následovaný Survivorem.
Dá se tedy říct, že sportovní nabídka je hlavním motivátorem k tomu, že si O2 TV lidé předplácí?
DT: O2 TV je vnímaná jako služba se zaměřením na sport a část naší zákaznické báze si nás předplácí právě i kvůli široké a zajímavé nabídce sportovních kanálů.
A z pohledu nabízených stanic, které jsou v O2 TV nejsledovanější?
DT: I u nás patří k celkově nejsledovanějším stanicím Nova, ČT1 a Prima. V porovnání s měřením sledovanosti zveřejňovaným ATO se u nás drží sportovní stanice, jako je O2 TV Sport nebo ČT sport výš, než je na trhu běžné.
V rámci SVOD služeb vnímáme naši roli jako agregační.
Letos v březnu jste do obsahové nabídky O2 TV zařadili HBO Max. Přilákalo to nové zákazníky?
Anna Lenerová (AL): Obsah HBO Max je velmi populární, lidé v něm vidí přidanou hodnotu a dobře táhne náš nejvyšší tarif Zlatá. HBO Max může u nás zákazník konzumovat přes set-top box, ale také prostřednictvím aplikace. A nemálo zákazníků k nám nalákala i kampaň, kterou spustilo HBO.
Budete přidávat i další streamovací služby, například Netflix, který nabízí konkurenční Vodafone TV?
AL: V on demand službách vidíme jednoznačně trend. I z tohoto důvodu jsme loni v červnu přidali do nabídky knihovnu National Geographic s prémiovými dokumenty on demand, což krásně doplňuje lineární stanice. Češi mají obecně velmi rádi dokumenty, a tohle je navíc kvalitní prémiový obsah. Rovněž jsme pustili i službu O2 TV Plus, kde je ke zhlédnutí mnoho seriálů a filmů. Slouží jako mezikrok před využíváním streamovacích služeb, jako je HBO Max a jiné. Přidání dalších služeb je předmětem jednání a obchodních dohod.
DT: V rámci SVOD služeb vnímáme naši roli jako agregační. Jsme schopni zákazníkům obsah jednotlivých služeb velmi dobře odprezentovat, roztřídit a zpřehlednit, takže nemusí přepínat mezi různými aplikacemi a rozhraními. Také mají díky nám vše zagregované do jedné platby, často i s cenovým zvýhodněním. Navíc operátoři víceméně zrušili závazky, čímž zákazníci získávají flexibilitu si v čase měnit obsah svého televizního tarifu směrem nahoru dolů, podle toho, jak chtějí a potřebují. Pro nás je to velmi zajímavý směr.
Myslíte si, že je představitelný i balíček, který by nabídl všechny SVOD služby?
DT: Ano, i tento trend do České republiky určitě přijde. Ve Španělsku, Francii či Nizozemí už podobný druh nabídek existuje.
AL: Otázkou jen zůstává, kolik by takový balíček u nás stál.
Byť vysíláme u domácí Fortuna:Ligy všechny odehrané zápasy, v konečném počtu odvysílaných hodin vítězí pravděpodobně tenis.
Vrátíte se k myšlence spuštění samostatné stanice zaměřené na hokej O2 TV Hokej?
DT: Aktuálně máme čtyři stanice – O2 TV Sport, O2 TV Fotbal, O2 TV Tenis a ještě produkujeme Premier Sport 2 –, čímž pokrýváme širokou sportovní nabídku. Hokej vysíláme většinou na naší nejfrekventovanější stanici O2 TV Sport. Při zvažování separátního hokejového kanálu jsme narazili na problém v tom, že hokej se hraje od září do dubna, a během letních měsíců bychom neměli aktuální obsah. Čistě specializovaný kanál je tak z tohoto důvodu problematický. Díky funkcionalitě multidimenze jsme schopni odvysílat více obsahu najednou bez nutnosti vytvářet nové kanály. Naši zákazníci si multidimenzi oblíbili a hojně ji využívají.
Jaké obsahové novinky plánujete na O2 TV Sport?
AL: Obsah na O2 TV Sport se snažíme neustále rozšiřovat. Nyní jsme ulovili například legendární motorkářské závody Isle of Man, v ženském sportu jsme vsadili na golf v podobě Ladies European Tour, která poslední červnový víkend zavítá do Berouna. To bude velký svátek pro všechny golfové fanoušky.
Dále je pro nás důležitý fighting. Spolupracujeme s domácí organizací I am fighter, od jejichž turnajů si hodně slibujeme, protože lokální eventy dobře fungují. Dále pokrýváme jak prestižní mezinárodní soutěže, jako je UFC nebo One Championship, tak ty okrajovější, například Brave Combat Federation. V neposlední řadě zařazujeme i Muradov Professional League, kterou pořádá náš ambasador Makhmud Muradov, a Night of Warriors z Liberce. Dále jsme prodloužili smlouvu na nejlepší baseballovou ligu MLB. Z fotbalu po skončení sezóny ještě připravujeme mládežnický turnaj McDonald’s Cup a výroční zápas Baníku Ostrava se Celticem Glasgow. Samozřejmě se už teď chystáme na další sezony ve Fortuna:Lize a hokejové extralize.
DT: Na pražské derby jsme navíc nachystali i technologickou novinku v podobě O2 TV cable cam, což je kamera zavěšená nad stadionem snímající seshora záběry na trávníku. Právě těmito vychytávkami se snažíme zápasy ozvláštnit a vtáhnout diváka více do dění.
Jakému sportu věnujete z hlediska vysílacích hodin největší prostor?
AL: Byť vysíláme u domácí Fortuna:Ligy všechny odehrané zápasy, v konečném počtu odvysílaných hodin vítězí pravděpodobně tenis, který se hraje od ledna do listopadu po celém světě a tenisové zápasy dáváme od rána do večera.
Uvažujete i o zařazení e-sportu?
AL: E-sport pokrýváme prostřednictvím nabídky lineárních kanálů. Zájemcům nabízíme kanály Ginx a Gametoon, což jsou gamingové kanály, které vysílají většinu prestižních soutěží. Také v programu O2 TV Sport dáváme prostor e-sportu, od dubna nabízíme pravidelné esport úterní večery, kde vysíláme například Virtual Grand Prix, Virtual Rallycross nebo basketbal. Z inovativních disciplín jsme vsadili na mistrovství světa dronů, což je divácky úspěšné, i když se jedná o hodně specifickou záležitost.
Nova je sice součástí PPF skupiny stejně jako O2, ale jsme dvě samostatné organizační jednotky. A samozřejmě máme mezi sebou nastaveny korektní vztahy.
Vzhledem ke stejnému vlastníkovi se nabízí také možnost sdílení nákladů, výroby programu či jiné formy spolupráce se skupinou Nova. Kooperujete nějakým způsobem s Nova Sport nebo se skupinou Nova?
DT: Stanice Nova Sport v našem portfoliu nabízíme, ale nedá se říct, že bychom na výrobě úzce spolupracovali. Nova je sice součástí PPF skupiny stejně jako O2, ale jsme dvě samostatné organizační jednotky. A samozřejmě máme mezi sebou nastaveny korektní vztahy. V určitých situacích si navzájem vypomáháme. Vzhledem k nedostatku přenosových vozů na trhu občas něco vyrábíme pro Novu, občas pro Českou televizi. Je to standardní spolupráce, kterou nabídneme ve chvíli, kdy máme volnou produkční kapacitu.
Budete rozšiřovat či nějakým způsobem obměňovat moderátorský tým na O2 TV Sport či dalších O2 TV stanicích?
AL: Nutno říct, že redakce je v gesci výkonného ředitele O2 TV Sport Marka Kindernaye, který dohlíží na to, aby redakce šlapala. Nám se líbí, že se v týmu objevily i ženské moderátorky a redaktorky. Například u tenisu jsou to bývalé hráčky, které jsou tak schopny dodat mnohem více informací, než je obvyklé. Ženy ale fungují velmi dobře také ve fotbale, kde nasazujeme hned čtyři reportérky Denisu Doležalovou, Elišku Machovou, Terezu Kubíčkovou a Kláru Janáčkovou, posledně jmenovaná si dokonce vyzkoušela komentování derby, což bylo vůbec poprvé v historii, kdy mohl divák slyšet čistě ženský komentář. Zpočátku jsme sice zaznamenaly nějaké nelibé reakce, nyní je však poptávka po nich i ze strany fanoušků vyšší. Díky nim se nám daří ze sportu vytvořit zábavu, jež je přístupnější širší veřejnosti. Podle nás je to směr, kterým se chceme do budoucna ubírat.
Neuvažujete o vylepšení programového menu (například uvedením data fotbalového zápasu do přehledu)?
DT: Se zobrazováním rychle měnících se informací v menu máme občas problém. U sportovních akcí, kde dochází k dynamickému vývoji a hráči či týmy v rychlém sledu vypadávají, zatím nedokážeme 100% reagovat. Příkladem jsou tenisové turnaje na okruhu WTA, tam jdou zápasy jeden za druhým. I proto využíváme pro update informací navíc i sociální sítě, kde komunikujeme, kdo kdy s kým hraje. Rovněž jsme loni v září spustili nový web O2TVsport, na kterém snažíme poskytovat nejaktuálnější informace a navíc i relevantní komentáře a doplňující články. Jinak s úpravou menu i EPG ale počítáme v nové platformě, kterou připravujeme.
Kdy nové rozhraní plánujete nasadit?
DT: Konkrétní datum komentovat nechceme. Už to řešíme relativně dlouho, ale věříme, že nejpozději do konce roku to bude venku. Někteří novináři se nás ptají, proč nám to tak dlouho trvá, když v Srbsku už nová platforma běží. Je nutné připomenout, že kolegové ze Srbska postavili službu placené TV „na zelené louce“ bez zákaznické báze. U nás je to svým rozsahem největší projekt v historii O2 TV. Vnímáme silný závazek vůči našim zákazníkům, snažíme se dobře vyladit funkce a ještě více usnadnit ovládání napříč různými zařízeními a obrazovkami. A to je náročné, proto si s tím dáváme na čas.
Obsah pro dospělé nám velmi dobře funguje. Přestože je ho v online prostředí k dispozici hodně zdarma, je to pro zákazníky silný driver k předplatnému.
V dubnu jste umožnili sledovat obsah pro dospělé i na mobilních zařízeních. Z jakého důvodu jste se k tomuto kroku rozhodli?
AL: Obsah pro dospělé nám velmi dobře funguje. Přestože je ho v online prostředí k dispozici hodně zdarma, je to pro zákazníky silný driver k předplatnému – někdy máme dokonce pocit, že i silnější než HBO Max a jiný prémiový obsah (smích). Vzhledem k tomu, že konzumace tohoto druhu obsahu je většinou privátní záležitostí, do které by se neměl nikdo jiný dívat, usoudili jsme, že by jeho zpřístupnění v mobilních zařízeních mohli naši zákazníci ocenit, což se i stalo.
V dubnu jste uvedli také novou aplikaci pro televizi Samsung. Pro jaké další televize aplikaci připravujete?
DT: Pro Samsung jsme aplikaci inovovali. Spolu s ní máme také aplikaci pro LG a systém Android, která podchycuje televizory Philips, Sony a Panasonic, čímž pokrýváme více než dvě třetiny smart TV na trhu. Prozatím jsme kvůli přípravě nové TV platformy vývoj dalších aplikací přibrzdili, ale až ji nasadíme, plánujeme například i aplikaci pro Apple TV. A samozřejmě budeme i nadále sledovat, co za zařízení na trhu rezonuje, a podle toho budeme reagovat.
O2 TV jste propagovali kampaní My jsme sport, v níž jste spolupracovali s ambasadory, například s fotbalistou Petrem Čechem, tenistkou Karolínou Plíškovou aj. Jaké přinesla výsledky?
AL: Kampaň byla v našich očích velmi úspěšná. Díky ambasadorům se nám podařilo přenést sdělení z televize i na sociální sítě, kde jsme se pustili i do trochu bulvární komunikace, naši sportovci tam dávali příspěvky ze zákulisí, což lidi zajímá. Do budoucna chceme v podobném duchu pokračovat.
Jak se dařilo O2 Videotéce během pandemie, kdy byla kina zavřená? O jaké filmy byl největší zájem?
AL: V pandemii O2 Videotéka fungovala zpočátku velmi dobře. V roce 2020 měli lidé najednou více volného času a na trhu bylo stále dost volných titulů. Postupně se však dostavily dva efekty. Zaprvé se projevil nedostatek novinek z důvodu nefunkční distribuce filmů a zadruhé, po několika měsících, kdy lidé mohli jen sedět doma a koukat na televizi, už je to přestalo bavit, protože už všechno zajímavé viděli. V létě 2020 se dostavil klasický trend sezónnosti. Během uvolnění zájem o O2 Videotéku poklesl, při dalším lockdownu se opět zvýšil. Podzim loňského roku, kdy už přišly do kin nové filmy, jsme měli ve Videotéce zase co nabídnout. Snažili jsme se sehnat více titulů a také jsme zkusili exkluzivitu českého snímku Prvok, Šampón, Tečka, Karel, což přineslo skvělé výsledky. Zjistili jsme, že lidé jsou ochotni za exkluzivitu zaplatit i prémiovější cenu.
O2 Knihovnu využíváme jako laboratoř, kde si testujeme různé věci, které pak aplikujeme například v O2 TV.
Které knihy jsou nejžádanější v O2 Knihovně? Jak se vyvíjí zájem o e-knihy a audioknihy v čase? Jaké žánry jsou nejúspěšnější?
DT: Není překvapením, že v O2 Knihovně nám dobře fungují bestsellery a detektivky. Často nám vyletí knížka, která doprovází velkou filmovou premiéru nebo to, co právě běží v kinech, v naší Videotéce nebo na streamovacích službách. Když byl v kinech film Duna, zaznamenali jsme zvýšený zájem o e-knihu či audioknihu. To samé s již zmíněným filmem Prvok, Šampón, Tečka, Karel či seriálem Nadace, který šel na Apple TV. Také pomáhá, když zpřístupníme některé tituly přednostně. Například 30 % knihy poskytneme zákazníkům o týden dřív, než se dostane na pulty knihkupectví, což jsme teď udělali s dlouho očekávanou novinkou Bílá voda od Kateřiny Tučkové. Zájem podporujeme i slevami, které nabízíme v rámci aplikaci Moje O2 v záložce O2 Radosti. Většinou se jedná o slevy ve výši 20 až 30 %, někdy však dáváme vybrané tituly zcela zadarmo. Největším trhákem tak byl Pes Baskervillský, na kterém jsme ale nic nevydělali (smích).
A jaký objem O2 Knihovna generuje?
DT: V kontextu ostatních O2 služeb je O2 Knihovna relativně malá. Nicméně pro nás je důležitá dynamika růstu, kterou má lepší než zbytek trhu s e-knihami a audioknihami. Navíc O2 Knihovnu využíváme jako laboratoř, kde si testujeme různé věci, které pak aplikujeme například v O2 TV.
Jaký je poměr prodaných e-knih a audioknih?
DT: Doposud stále vedly e-knihy, ale postupně se to vyrovnává. Je vidět, že audioknihy hodně kupují ženy, matky od dětí. Kvůli nárůstu zájmu jsme také uvedli novinku – O2 Knihovnu jako smart TV aplikaci pro Android TV, což umožňuje poslouchat knížku v autě a po příjezdu domů pokračovat na televizi. Umožňujeme v ní i jednoduché nákupy audioknih.
Co se týče prodeje reklamy na našich sportovních kanálech O2 TV Sport, tak jdeme po kvalitě v podobě dlouhodobé spolupráce.
Máte zájem zvětšovat prostor pro reklamní zadavatele?
AL: Co se týče prodeje reklamy na našich sportovních kanálech O2 TV Sport, tak jdeme po kvalitě v podobě dlouhodobé spolupráce. Při té můžeme připravovat řešení na míru, abychom komunikovali jejich značku, produkty nebo služby. Partnerům se snažíme vyjít maximálně vstříc. Individuálně se každému z nich přizpůsobit, třeba při výrobě speciálních pořadů, kde se dá vhodně odpromovat předmět jejich podnikání. Tato strategie nám funguje, což potvrzuje skutečně mimořádný zájem inzerentů, kteří se chtějí spojovat s naším prémiovým obsahem. Navíc přenosy na O2 TV Sport dnes dosahují na velmi slušnou sledovanost.
Dana Tomášková, ředitelka O2 TV a digitálních služeb společnosti O2
V čele O2 TV a digitálních služeb stojí od roku 2019. Do O2 přišla z T-Mobile, kde působila od roku 2007. Poslední roky zde zastávala pozici ředitelky digitálních služeb a Big Dat. Zkušenosti má z oblasti produktového a segmentového managementu a marketingové komunikace i ve finančních společnostech, jako je GE Money Bank (dnes Moneta Money Bank) či Santander.
Anna Lenerová, Head of Content společnosti O2
Na pozici Head of Content působí v O2 od roku 2014. Od roku 2020 zastřešuje v rámci Content Hub obsah i pro další telco hráče skupiny PPF. Předtím měla v Telefónice na starosti marketing IPTV. Zkušenosti má také z PR, kde byla zodpovědá za PR a marketing v Chello Central Europe nebo Zonemedia.