Srovnání bannerů: Jaké se nejvíc používají a mají nejvyšší CTR?

čtvrtek, 26. května 2022, 07:25 Internet & Mobil MediaGuru

Jaké bannerové pozice se nejčastěji používají v programatické display reklamě a jaké dosahují nejvyšších hodnot CTR? Ukazuje to srovnání od Seznam.cz připravené na základě dat Adformu.

Viola Vongrejová, zdroj: Seznam.cz

Viola Vongrejová, zdroj: Seznam.cz

Nejvyužívanějším reklamním bannerem na českém trhu je hybridní rozměr 300x250, který se zobrazuje jak na mobilu, tak na desktopu. Nejproklikovější je ale 480x480. Inzerenti preferují desktopové kampaně a imprese, ale v posledních letech stoupá podíl těch mobilních. Nejvíc impresí nakupují u české internetové jedničky Seznam.cz. Vyplývá to z dat programatických přehledů Adform Programmatic Benchmark (detail na konci textu v boxu), které nabízejí zprůměrovaná data z DSP Adform napříč celým českým trhem za uplynulý rok. Slouží jako obecný přehled o trhu programatické reklamy.

Data Adform Programmatic Benchmark dokazují patrný rostoucí trend mobilních formátů, což naznačuje skutečnost, že se český programatický trh stále více přibližuje západním trendům. V posledním kvartále loňského roku činil podíl impresí nakoupených na mobilních zařízeních více než 54 %. Podle Sdružení pro internetovou reklamu si 77 % lidí prohlíží webové stránky na telefonu. Podíl mobilní reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení ve vyhledávání a obsahových sítích) z celkové display reklamy byl podle dat SPIRu 36 % (10,1 mld. Kč), meziročně vzrostla o 22 % a pro letošní rok je u ní odhadován 10% růst. Obecně však přetrvává velmi malý objem impresí nakoupených na zařízeních typu tablet, které tvoří jen necelá 3 %.

„V kontextu této problematiky je třeba zdůraznit, že podíly návštěvnosti na mobilních a desktopových zařízeních se liší napříč jednotlivými weby. Například na Seznam Homepage, nejnavštěvovanější stránce českého internetu, bylo za první kvartál letošního roku v průměru 60 % page views z mobilních zařízení,” říká Viola Vongrejová, specialistka správy RTB senior ze Seznam.cz.

Graf zobrazuje distribuci impresí podle typu zařízení za rok 2021 na českém trhu po jednotlivých kvartálech, zdroj: Seznam.cz, Adform

Graf zobrazuje distribuci impresí podle typu zařízení za rok 2021 na českém trhu po jednotlivých kvartálech, zdroj: Seznam.cz, Adform

Desktop je v Česku stále králem, klienti mu důvěřují

Z pohledu Seznamu preferují inzerenti v Česku desktopové kampaně zejména z důvodu výkonu. Mobil je ale bezpochyby v růstu. „V zahraničí, konkrétně na Slovensku, už ale tvoří podíl na mobilních zařízeních přibližně 60 % z celkového objemu impresí. Co se týká západního trhu, tedy USA, tak zde je podíl nákupu programatické reklamy na mobilních zařízeních už okolo 70 %,” uvádí Vongrejová.

Nejvyužívanějším bannerem je hybridní rozměr 300x250, který se zobrazuje jak na mobilu, tak na desktopu. Druhý největší podíl má desktopový rozměr 300x600, který je velmi oblíbený, a na třetím místě opět hybridní rozměr 300x300.

Graf níže zobrazuje procentuální rozdělení objemu impresí podle nejvyužívanějších rozměrů bannerů za rok 2021 napříč celým českým trhem, přičemž jsou zde zahrnuty všechny typy zařízení. Zobrazuje rozměry bannerů, které jsou v RTB často využívány.

Nejpoužívanější rozměry bannerů podle objemu nakoupených impresí, zdroj: Seznam.cz, Adform

Nejpoužívanější rozměry bannerů podle objemu nakoupených impresí, zdroj: Seznam.cz, Adform

Za zmínku stojí branding (2000x1400) s 4% podílem a také populární mobilní formát 480x480 s podílem 7 %. „Klienti stále častěji poptávají brandové kampaně. A konkrétně formát 480x480 se mezi inzerenty Seznamu těší stále větší poptávce. Za první kvartál roku 2022 tvořil podíl tohoto formátu téměř 19 % celkového objemu impresí nakoupených v rámci RTB Seznamu,“ komentuje Vongrejová. Míru proklikovosti má totiž největší právě formát banneru 480x480.

Jak vychází míra proklikovosti (CTR) na zmíněných pěti nejvyužívanějších rozměrech bannerů za rok 2021 na českém trhu, ukazuje graf níže. Jde o zprůměrována data za všechna zařízení dohromady.

Průměrné CTR na top 5 rozměrech bannerů, zdroj: Seznam.cz, Adform

Průměrné CTR na top 5 rozměrech bannerů, zdroj: Seznam.cz, Adform

Proklik není všechno. Rozhodující je i cena a vizibilita

Je potřeba zmínit, že z pohledu inzerenta není míra proklikovosti všechno. „V závislosti na typu kampaně je důležitá především vizibilita nebo kvalita návštěvy, které se pozitivně projeví v plnění stanovených cílů,“ říká Viola Vongrejová.

„Rozmanitým požadavkům na KPIs v kampaních inzerentů se snažíme přiblížit i v Adform DSP. Nabízíme proto celou řadu algoritmů, kterými mohou naši klienti své kampaně optimalizovat. Jedním z nejvyužívanějších algoritmů je CPC/Click price (optimalizující právě na cenu kliku a vedoucí k celkovému růstu CTR). Pokud však klient preferuje kvalitní návštěvy před nejlevnějšími možnými kliky, poslouží mu lépe algoritmus CPC/Click quality pracující s daty webové analytiky (pohyb návštěvníků na webu a jejich předchozí aktivita). Nicméně se snažíme klienty edukovat, aby stále více pracovali právě s vizibilitou, a využívali tak řadu dalších algoritmů, které máme v nabídce. Například dynamické algoritmy optimalizující na vizibilitu display pozic či vizibilitu a přehrání videí,“ doplňuje Terezie Říhová, Platform Solutions Consultant z Adformu.

Nejvíc impresí se v Česku nakupuje na Seznamu

Data ukazují, že největší objem impresí byl v loňském roce nakoupen na Seznamu. Na druhém místě je Pubmatic (s účastí Seznamu) a R2B2 Premium Online. „V rámci Pubmatic exchange monetizuje svůj prostor více hráčů na českém trhu, mimo jiné také Seznam, který má na podílu svou další dominantní část,” říká Vongrejová.

Distribuce impresí podle systému nabídky reklamních prostor (SSP), zdroj: Seznam.cz, Adform

Distribuce impresí podle systému nabídky reklamních prostor (SSP), zdroj: Seznam.cz, Adform

Poznámka

Údaje zobrazují zprůměrovaná data z DSP Adform napříč celým českým trhem za uplynulý rok. Data z těchto programatických přehledů však reprezentují pouze poptávkovou stranu DSP Adform, a nejsou proto úplná pro celý český trh. Na českém trhu jsou využívány i jiné DSP platformy, jako například Xandr Invest, DV360 a další. Pro už zmíněný obecný přehled však tyto reporty mají vypovídající hodnotu, neboť na tuzemském trhu má DSP Adform významné postavení.

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Gemius, STEM/Mark, březen 2021, 10+

-mav-