TikTok nechá vydělat autory exkluzivních živých přenosů
Čínská sociální síť se funkčně přibližuje Twitchi. Live streamy zkouší popularizovat i konkurence.
TikTok přináší svým uživatelům nové způsoby výdělku. Tento týden umožnil vybraným tvůrcům vysílat placené živé přenosy na bázi předplatného. K nim by neměl mít přístup nikdo jiný než platící publikum. Novinka je v současnosti dostupná jen omezenému okruhu autorů, provozovatelé služby ji ovšem plánují během nadcházejících měsíců zpřístupnit každému, kdo má na TikToku svůj účet. Možnost zhlédnout exkluzivní živá vysílání v rámci funkce Live Subscription ale nemá představovat jedinou výhodu pro tiktokerské předplatitele. Za své peníze získají mimo jiné vyšší společenský status v rámci sociální sítě. Abonentům se bude zobrazovat vedle jejich uživatelského jména speciální odznáček. Autoři navíc mohou svým platícím fanouškům zpřístupnit i exkluzivní chat, kde by mohli navázat relativně důvěrnější komunikaci než v případě události přístupné úplně všem.
„Díky Live Subscription mají tvůrci příležitost si přivydělat a zároveň rozšiřovat fanouškovskou základnu. Ta naopak dostává šanci tímto způsobem děkovat svým oblíbeným tvůrcům na pravidelné bázi,“ uvádí firma v tiskovém prohlášení. Obdobnou funkci už v minulosti zavedl videoportál YouTube, který má navíc s live streamy vlastní plány. Počítá s nimi jako se stále důležitějším nástrojem marketingové komunikace a prostředkem prohloubení spolupráce mezi značkami a influencery. TikTok se ale svou novinkou ze všeho nejvíce podobá streamovací službě Twitch proslavené vysíláním záběrů z toho, jak jeho uživatelé hrají on-line počítačové hry. Jak ale podotýká server SocialMediaToday, Twitch a jeho uživatelé postupem času výrazně rozšířili záběr. Z herního fenoménu se Twitch stal spíše společenskou a kulturní platformou. Značí to, že formát placeného vysílání má šanci prorazit i u jiných cílových skupin, než jsou hráči onlinovek.
Na vidinu snadného zisku by nicméně měli běžní uživatelé raději zapomenout. Konkrétně přes Twitch si aktuálně svými předplacenými streamy vydělává kolem třiceti tisíc uživatelů, což představuje jen zlomek z celkového počtu aktivních tvůrců. Na druhou stranu ale přibývá možností, kde se mohou tvůrci pokusit o komerční úspěch. Nejde jen o Live Subscription na TikToku. Další a další způsoby příležitosti k monetizaci obsahu přibývají poslední dobou také na Twitteru. Novinkou je možnost pořádat živé audiopřenosy jen pro takzvané superfollowery, tedy publikum, které si předplatilo přístup k unikátnímu obsahu konkrétního twitterového účtu.
Trendy v oblasti streamování však udává zejména čínský trh. Nabízení „live“ obsahu se tam dokázalo vypracovat v byznys s hodnotou 30 miliard dolarů, popisuje list Wall Street Journal. Popularita a vliv formátu navíc roste takovým způsobem, že se Peking chystá platformy ještě více regulovat. Má zastropovat částku, jakou lze tvůrcům za jejich vysílání v daném období věnovat. K omezení příjmů streamerů – a nejen těch čínských – ovšem může stejně dojít i pod vlivem makroekonomické situace. Pokud by se v řadě nejdůležitějších ekonomik světa naplnily černé stagflační scénáře, sotva by oblast výdělků z placeného obsahu zůstala netknuta. Řada lidí by musela omezit takzvaně zbytné výdaje omezit.
-riv-