Digital News Report: Lidé se vyhýbají zprávám, placení zpomaluje
Podle nové zprávy Digital News Report od Reuters Institute přibývá lidí, kteří se zpravodajským informacím vyhýbají. Stagnuje také počet předplatitelů za online zpravodajství.
Internet a sociální média jsou stále pro české uživatele nejdůležitějšími zdroji pro získávání zpravodajských informací. V průměru přes oba kanály dohromady získává zpravodajství 88 % uživatelů. Druhým nejsilnějším zdrojem pro konzumaci zpráv je televizní zpravodajství. Ukazují to nová data z pravidelné zprávy Digital News Report 2022 od Reuters Institute.
Z ní dále vyplývá, že mobilní telefony (62 %) stále zvyšují svůj podíl z jednotlivých zařízení, na kterém zprávy konzumujeme, a přibližují se tak desktopu (66 %). Procento lidí, kteří v Česku za zprávy platí, představuje podle nových dat 12 %. To je o jeden procentní bod méně než před rokem.
Celkově zprávy přes sociální média nebo email sdílí necelá třetina Čechů (31 %). Z jednotlivých sociálních sítí je stále nejsilnějším zpravodajským zdrojem Facebook (45 %), což je oproti loňským datům navýšení o tři procentní body. S odstupem jako druhý nejvýznamnější sociální zdroj pro informace je YouTube (23 %) a třetím WhatsApp (14 %). Toto postavení se příliš nemění. Meziročně mírně posílil Twitter jako v pořadí šestý zdroj ze sociálních médií (7 %, + 2 procentní body).
Celková důvěra ve zpravodajství meziročně klesla o dva procentní body na 34 %. K nejdůvěryhodnějším médiím patří stále Český rozhlas, Česká televize, následují Hospodářské noviny, Seznam Zprávy a CNN Prima News.
Lidé se vyhýbají zprávám, placení stagnuje
Zpráva celkově konstatuje, že ve světě přibývá lidí, kteří se vyhýbají zpravodajství spojeným s důležitými událostmi, jako je pandemie covid-19, ruská invaze na Ukrajinu nebo rostoucí náklady na živobytí. Celkově téměř čtyři z deseti (38 %) uživatelů uvedli, že se zprávám často nebo někdy vyhýbají. V roce 2017 to bylo 29 %, přičemž v Brazílii a ve Velké Británii se jejich počet za pět let zdvojnásobil.
Řada lidí zdůvodňuje, že je odrazuje opakování zpráv zejména kolem politiky a covid-19 (43 %). Mladší lidé do 35 let říkají, že jim tyto zprávy snižují náladu. Jiní zase uvádějí, že zprávy vedou k hádkám, kterým by se raději vyhýbali (17 %) nebo vedou k pocitům bezmoci (16 %).
Důvěra ve zpravodajství klesla v téměř polovině zemí v průzkumu Reuters Institute a vzrostla pouze v sedmi. V průměru zpravodajství důvěřuje 42 % jejich konzumentů. Finsko zůstává zemí s nejvyšší úrovní celkové důvěry (69 %), zatímco USA mají spolu se Slovenskem nejnižší skóre (26 %, -3) ze všech 46 zemí.
Navzdory výraznému nárůstu podílu platících za online zprávy v několika nejbohatších zemích jako Austrálie (+5 pb.), Německo (+5 pb.) a Švédsko (+3 pb.), se průměrný podíl nezvyšuje. Ve dvacítce zemí, kde je placení za internetové zpravodajství rozšířené, je podíl platících v průměru na 17 %, což je stejné číslo jako před rokem. Předplatitelé bývají bohatší, starší a vzdělanější a mají tendenci platit jen za jednu publikaci.
Přestože přibývá nízkonákladových předplatitelských a členských platforem, jako je Substack a Patreon, s čímž je spojený úspěch některých jednotlivých autorů, podle průzkumu Reuters Institute je počet těchto předplatných stále relativně skromný ve srovnání se zavedenými zpravodajskými značkami. Dokonce i ve Spojených státech platí jen 7 % odběratelů zpráv.
Výzkum také ukazuje, že někteří respondenti přehodnocují počet médií, které si mohou letos dovolit předplácet. To se týká i televizních a filmových služeb, jako je Netflix, hudební streamy, sport a knihy. Většina očekává, že si ponechá stejný počet předplácených médií, ale například každý sedmý ve Spojených státech (14 %) a v Portugalsku (17 %) uvádějí snížení počtu, protože chtějí ušetřit peníze za nepodstatné položky.
U mladších roste význam TikToku jako zdroje zpráv
Zpráva se také zaměřila na skupinu lidí mladších 25 let, která vyrostla na sociálních sítích. Tato skupina „sociálních domorodců“ vnímá zprávy jiným způsobem, méně se zajímá o tradiční témata, jako je politika, a má nižší spojení se zpravodajskými značkami. Osm z deseti (78 %) lidí ve věku 18 až 24 let přistupuje týdně ke zprávám přes agregátory, vyhledávače a sociální sítě. Od Facebooku přecházejí k vizuálním sítím Instagram a TikTok, kde zábava a influenceři hrají větší roli. Ve všech zemích používá TikTok 40 % lidí ve věku 18–24 let každý týden, přičemž 15 % uvedlo, že jej používají k vyhledávání, diskuzi nebo sdílení zpráv. Jeho využití pro zprávy se v některých zemích zdvojnásobilo. Roste také Telegram jako zpravodajský zdroj.
Zpráva je k dispozici zde nebo ke stažení v dokumentu níže.
-mav-