Privátní značky rostou, jejich podíl se může dál zvyšovat
Privátní značky jsou v Česku čím dál více oblíbené, prostor pro jejich další růst ale stále existuje.
Význam privátních značek v Česku dál roste. Pro spotřebitele je důležitá kvalita a také cena. „Podíl vlastních značek roste ve většině zemí a Česká republika není výjimkou. Zároveň v posledních letech výrazně narostl podíl privátních značek od českých výrobců. Zákazníci také mnohem více tlačí na kvalitu, a i když cena je pořád hlavním motorem nákupního rozhodování, kvalita a zdravotní aspekty hrají čím dál silnější roli,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR.
V roce 2021 dosáhl podíl prodeje privátních značek 21,5 %. Podle průzkumu agentury NielsenQ je pro 61 % spotřebitelů hlavním důvodem pro nákup privátních značek jejich nižší cena oproti značkovým výrobkům. Velký zájem, ale zároveň prostor k růstu prodeje, potvrzuje také Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu. „V České republice můžeme vidět dvojnásobný zájem spotřebitelů o privátní značky oproti značkovým výrobkům. Přesto je tu v porovnání se západní Evropou stále prostor k růstu o 10 až 15 %,“ dodává.
Na dobrou kvalitu privátních značek má vliv také jejich vývoz na vyspělé trhy do západní Evropy a USA. „Tlak řetězců představuje výrazný motor inovací a vývoje. Obchodníci mají nejlepší přístup ke spotřebitelským preferencím a díky tomu je mohou přímo přenášet do zadání k výrobě privátních značek,“ doplňuje Tomáš Prouza.
Privátní značky mohou být navíc cestou, jak snížit podíl slevových akcí. Zatímco privátní značky průběžně rostou, prodej zboží v promoci loni klesl na 55 %. V prvním čtvrtletí letošního roku, kdy už se projevily vlivy ekonomické krize, rostly privátní značky o 6,6 %, zatímco celkový prodej rychloobrátkového zboží klesl o 0,9 %.
Pro výrobce mohou mít privátní značky i další pozitivní přínos. Bez nutnosti investovat do vlastních distribučních kanálů a marketingu se jim jejich prostřednictvím otevírá přístup také na zahraniční trhy. Obchodní řetězce dokáží díky svým sítím vyexportovat značnou část vlastních potravinářských značek, což pomůže nejen českým výrobcům, ale rovněž státu. Díky „privátkám“ se podařilo v loňském roce vyvézt do zahraničí potraviny v hodnotě přes 22 miliard korun. Export privátních značek dlouhodobě pomáhá zmenšovat saldo obchodu se zemědělskými produkty.
Podle zástupců potravinářů je z pohledu výrobců důležitý i byznysový aspekt. Domácí výrobci, u kterých si potravináři výrobu svých vlastních značek zadávají, mají jistotu do budoucnosti, neboť spolupráce stojí na dlouhodobých smlouvách.
-tšl-