Sociální síť Snapchat spouští placené funkce
Za v přepočtu stokorunu měsíčně získají uživatelé komunikační aplikace exkluzivní přístup k novinkám.
Další sociální síť experimentuje se službami dostupnými jen pro předplatitele. Komunikační platforma Snapchat spustila službu Snapchat+, která nabídne za čtyři dolary měsíčně funkce standardním uživatelům nedostupné. Firma v červnu uvedla, že tuto novinku testuje, neposkytla však více podrobností. To se nyní alespoň částečně změnilo. Předplatitelé Snapchat+ získají přístup k údajům o tom, kdo si prohlížel jejich stories. Kromě toho se jim zpřístupní speciální ikonka stvrzující jejich v rámci snapchatového ekosystému nadřazený status. Abonenti dostanou ještě možnost označit si některý z kontaktů jako přítele číslo 1, a mít tedy chatovací okno s touto osobou virtuálně připnuté na prominentním místě na obrazovce. Tím však výčet výhod neskončí, postupně by měl bobtnat spolu s dalšími technologickými updaty Snapchatu – platící uživatelé by měli mít přístup k vylepšením sítě dříve než ostatní.
„Snapchat+ spouštíme jako sbírku exkluzivních, experimentálních a pre-release funkcí. Placená služba nám umožní nabídnout novinky některým z těch vůbec nejzapálenějších členů naší komunity a poskytovat jim prioritní podporu,“ zní oficiální stanovisko provozovatele americké aplikace. Placená služba je dostupná nejen ve Spojených státech a Kanadě, ale také ve Spojeném království, Francii, Německu, Austrálii, na Novém Zélandu, v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech. Další země mají na seznam podporovaných států přibýt brzy. Technologický server TechCrunch nicméně upozorňuje, že není jasné, nakolik bude firma rozlišovat mezi zpřístupňováním nových funkcí pro předplatitele a beta-testery. To by mohlo vést až k paradoxní situaci, kdy si uživatelé Snapchatu de facto platí za to, že budou moci suplovat práci testerů. To je ale zatím jen hypotetická situace.
Nejisté příjmy do nejisté doby
Co je z pohledu byznysu Snapchatu akutnější, je očekávaný vývoj jeho tržeb. Firma již před měsícem uvedla, že nesplní svůj plán tržeb pro druhé letošní čtvrtletí. Důvodem je prý vysoká inflace a ruská invaze na Ukrajinu. V reakci na válku Snap přestal inzerovat v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině. Putinův útok navíc všeobecně zhoršil globální makroekonomické výhledy, což se projevuje na náladě a očekávání spotřebitelů, a tedy také zadavatelů reklamy.
Z hlediska fungování Snapchatu budou v dohledné době příjmy z inzerce nadále stěžejní. Pokud by chtěl výrazněji spoléhat na tržby z předplatného, musí počítat mimo jiné se zostřeným bojem o peníze uživatelů sociálních sítích. S placenými funkcemi postupně zkouší experimentovat Twitter či Telegram, který za poplatek nabízí možnost posílat větší soubory než obvykle. Mikroblogovací služba si současně dost slibuje od postupné monetizace tweetů a exkluzivního přístupu k nim. Někteří majitelé twitterových účtů mohou kromě toho platit i za možnost své příspěvky editovat. Provozovatelé sociálních médií každopádně zkoušejí výrazněji uspět s předplatitelskými modely v době, kdy ochotu spotřebitelů utrácet ovlivňují úplně jiné okolnosti než lákavost nabídky.
-riv-