V Česku stále kralují Facebook a YouTube, čtvrtý je Pinterest

čtvrtek, 2. června 2022, 14:35 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Ze sociálních sítí v Česku dominuje stále Facebook a YouTube. Nejdynamičtěji roste Instargram a Pinterest, který je podle žebříčku s 37 % čtvrtou nejvyužívanější sociální sítí. TikTok používá 22 %.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Používání sociálních sítí se i po pandemii v České republice zvyšuje. Průměrná doba, kterou na nich Češi stráví, letos vzrostla na dvě a tři čtvrtě hodiny. Jde o nejvyšší hodnotu od roku 2016, od kdy probíhá průzkum AMI Digital Index, z něhož daný údaj vyplývá. Mezi nejoblíbenější sítě patří stále Facebook a YouTube. 

„Po odeznění covidu jsme očekávali spíše stagnaci, nebo mírný pokles v používání sociálních médií. Čísla z letošního května nicméně ukazují skokový nárůst na historicky nejvyšší úroveň, a to nejen v Česku, ale i na Slovensku, kde je denní průměr přes tři a čtvrt hodiny,“ komentuje Kateřina Marešová, ředitelka pro digitální strategii AMI Digital. Letošních průměrných 165 minut představuje nárůst oproti loňsku o šest minut, oproti době předcovidové dokonce o 22 minut. 

Sociální sítě jsou relevantní i pro starší populaci 

Alespoň příležitostnou zkušenost se sociálními sítěmi má zhruba 95 % internetové populace ve věku nad 15 let. Před pěti lety fungovalo na sociálních platformách každý den zhruba 69 % lidí, nyní je to už 82 %. 

Z věkových skupin jsou nejpočetnější mladí ve věku 15 až 29 let (85 %), nicméně i pro starší populaci se tento komunikační kanál stal už relevantním – používá je 59 % lidí ve věku 45 až 59 let a 57 % ve věku 60 až 99 let, z nichž 60 % je tam denně. 

Na sociální sítě přicházejí uživatelé dnes nejčastěji z mobilních telefonů, zatímco před osmi lety to bylo přes notebook. Výhradně nebo převážně z mobilních telefonů je používá 76 % dotázaných, což reflektuje nejen penetraci chytrých telefonů ve společnosti, ale i strategie jednotlivých sociálních sítí, které se na konzumaci na mobilních telefonech zaměřují. 

Na špici se drží Facebook a YouTube, oblibě se těší i Pinterest

Mezi nejoblíbenější sociální sítě stále patří Facebook a YouTube. Uživatelskou zkušenost s nimi má shodně zhruba 89 % internetové populace ve věku nad 15 let. Dlouhodobě posiluje Instagram (57 %), čtvrté místo zaujímá Pinterest (37 %), který se v dosavadních žebříčcích AMI Digital zatím neobjevoval. Twitter využívá 28 %, LinkedIn 23 % a TikTok 22 %, Snapchat 18 % a Telegram 12 %. 

„Giganti sociálních sítích se drží na špici i díky tomu, že neustále vyvíjí nové formáty a přizpůsobují se svým uživatelům. Facebook se v poslední době stává více praktickou platformou, kdy zjednoduše platformy s ohledem na starší uživatele, Instagram klade důraz na kreativitu, čímž lákají mladší uživatele,“ popisuje Kateřina Marešová.

Z jednotlivých formátů se prosazují Instagram Stories (32 %), Facebook Stories (32 %) a Instagram Reels (20 %).

V čele nejpoužívanějších sítí se stále drží dvojice Facebook a YouTube, zdroj: AMI Digital Index.

V čele nejpoužívanějších sítí se stále drží dvojice Facebook a YouTube, zdroj: AMI Digital Index.

Z pohledu růstu je nejdynamičtější sítí dlouhodobě Instagram. Naopak stagnuje Twitter. „V loňském roce se hodně mluvilo o TikToku, nicméně letošní výsledky neukazují, že by letos pokračoval v dramatickém růstu. Pravděpodobně to bude i tím, že Instagram mu tak trochu ukradl populární formát,“ vysvětluje Vladan Crha, šéf AMI Digital.

Nejdynamičtěji dlouhodobě roste Instagram, stagnuje naopak Twitter, zdroj: AMI Digital Index.

Nejdynamičtěji dlouhodobě roste Instagram, stagnuje naopak Twitter, zdroj: AMI Digital Index.

Používání sociálních sítí však neznamená, že jsou všude uživatelé stejně aktivní. Nejaktivnější uživatele, kteří rádi přispívají, má kupodivu Snapchat (27 %) a poté až Facebook (26 %), kde větší aktivitu vykazují starší uživatelé. 

Nejaktivnější uživatele má Snapchat, zdroj: AMI Digital Index.

Nejaktivnější uživatele má Snapchat, zdroj: AMI Digital Index.

AMI Digital Index

AMI Digital Index je kvantitativní průzkum, jež realizuje agentura AMI Digital ve spolupráci s agenturou Stem/Mark. Probíhá od roku 2016. Sběr dat proběhl formou online dotazníku na reprezentativním vzorku 1003 osob ve věku starších 15 let s rovnoměrným zastoupením věkových skupin, regionu a pohlaví. 

Lidí na sítích v Česku přibylo, vedou YouTube a Facebook

úterý 22. února 2022

-stk-