Web Expo: Firmy o bezpečnostních rizicích vždy nevědí
O víkendu se uskutečnila technologická konference Web Expo 2022. Mluvilo se i o bezpečnosti na internetu.
Po čtrnácté se o uplynulém víkendu uskutečnila v Praze konference Web Expo, která patří k největším technologickým konferencím ve střední Evropě. Účastníci si z více než 90 hodin obsahu odnesli informace o zachování soukromí na internetu a vývoji slučitelným s kyberbezpečností. Připomněli si i to, jak být v těžké době morálním lídrem.
Pátek odstartoval přednáškou Runy Sandvik, která pomáhá médiím jako The New York Times zachovat si svobodu slova a zároveň zaručit bezpečí novinářům a jejich zdrojům. V přednášce se zaměřila na to, že každá firma se musí v určité fázi vývoje rozhodnout, zda je bezpečné vypustit produkt do světa. „A někdy je to skutečně o tom, že produkt není bezpečnostně vychytaný do detailů, ale vy se s vědomím toho rozhodnete, že riziko je únosné,“ zmínila bývalá hackerka. Jako příklad uvedla zneužívání Apple AirTags stalkery, připomněla však, že Apple produkt na základě kritiky rychle vylepšil.
Jindy produkt na trhu už existuje, ale rapidní změna společenské situace si vyžádá jeho zásadní změnu. Meta (mateřská firma Facebooku) tak během války v Afghánistánu umožnila místním jedním klikem deaktivovat profil a neprozradit tak svou polohu a jiné citlivé informace. Totéž učinila letos na jaře pro Ukrajince i Rusy. „Udělat takový krok není těžké, jen se musí vždy někdo postavit a říct: Toto je naší povinností,” uvedla Runa Sandvik. Do třetice zaujala historkou o skandinávské společnosti, kterou hackeři napadli v době dovolených. Jinými slovy, neznalost neomlouvá a kyberbezpečnost se týká nás všech.
S tím souhlasil Daniel Culthbert z Banco Santander, který potvrdil, že jedna chyba v UX stačí, aby ohrozila bezpečnost celého webu či produktu. Během přednášky popsal, jak se možným komplikacím vyvarovat. Philip Bonhard z Lloyds Banking Group pak ukázal rozsah informací, které o sobě sdílíme, aniž bychom si to uvědomovali. Nejde jen o sociální sítě a zdravotnické aplikace. Lidé podle experta na soukromí běžně dávají souhlas s použitím informací k vědeckým účelům, aniž by si uvědomili, jak ohromnou hodnotu jejich data mají. Podobně mluvil i Lutz Schmitt – jedno odsouhlasení cookies na webu podle jeho slov znamená, že k datům o chování uživatelů na internetu má ihned přístup na 500 marketingových firem.
Rušno bylo u kulatých stolů, diskuse pokračovaly na lodi i v parku Grébovka. Mluvilo se i o frontendu či designu. Letos též proběhla soutěž WebExpo Pitch Competition, kde vítězný startup Stacktape získal mentorský balíček. Neděle pokračovala workshopy.
Videa z přednášek jsou k dispozici zdarma na odkazu WebExpo. Příští ročník WebExpo se bude konat 19.–21. dubna 2023, vstupenky jsou v předprodeji už nyní.