Luxus roste všemu navzdory. Nezastavila ho ani pandemie koronaviru, ani válka na Ukrajině. Trh s osobním luxusním zbožím dosáhl v loňském roce hodnoty 288 miliard euro a v prvním čtvrtletí letošního roku rostl ve srovnání s předcházejícím rokem o 17 až 19 %. Do budoucna by nemalou část tržeb měly generovat digitální aktivity, mimo jiné v metaverzu. Vyplývá to z analýzy konzultační společnosti Bain & Company.
Virtuální svět již nyní představuje pro luxusní segment zajímavé příležitosti. Do metaverza se pustila například značka Gucci, jež v něm vystavěla speciální zahradu s limitovanými edicemi svých virtuálních produktů, a oslavila tak své stoleté výročí. Sází na něj však i Givenchy,Stella McCartney, Louis Vuitton, Valentino, Dolce & Gabbana nebo Marc Jacobs.
Luxusní značky mohou na virtuálních modelech vydělat už dnes miliony. Britský start-up Dematerialised, jenž se na virtuální módu specializuje, prodal zatím svůj nejdražší módní kousek za 9000 euro. Gucci si v již zmíněné zahradě účtovala za kabelku 4 tisíce euro. A taková Dolce & Gabbana představila na své módní přehlídce v Benátkách několik virtuálních modelů NFT, které byly následně vydraženy za 5,6 milionů euro. Do roku 2030 by měl virtuální svět podle Bain & Company tvořit 5 až 10 % trhu s luxusem.
Z marketingových nástrojů budou na důležitosti dále získávat kanály pro direct marketing, který značkám pomůže vytvářet bližší vztah se zákazníky. A v neposlední řadě bude pro luxusní segment nezbytné zaobírat se otázkou udržitelnosti a propsat její principy do své výroby.
I luxus pravděpodobně čeká zpomalení
První čtvrtletí letošního roku zaznamenalo luxusní osobní zboží výrazný nárůst, a to o 17 až 19 % oproti předchozímu roku. Zájem rostl zejména v Číně, USA si udržely svou dynamiku a v Evropě došlo navzdory válce na Ukrajině k oživení. Do roku 2025 by mohlo dosáhnout podle optimistického výhledu Bain & Company nárůstu ve výši 10 až 15 % na celkových 320 až 330 miliard euro, podle pesimističtějšího scénáře jen o 5 až 10 % na 305 až 320 miliard euro.
Celkový trh s luxusem, do něhož se kromě osobního zboží zahrnují například i luxusní nemovitosti či cestování, však čeká v následujících letech spíše zpomalení. Myslí si to 59 % expertů na luxus, kterých se ptal ve svém průzkumu The Luxury Institute. Zpomalení či recese se dotkne různých luxusních segmentů rozdílně: více dolehne na nemovitosti, hodinky či šperky, méně pak na vína, krásu, wellness či zdraví – oblasti, které jsou důležité pro mladé generace. Pomoci generovat nové zdroje příjmů by mnoha značkám v těžkých dobách mohlo právě metaverzum.
-stk-