Společnost COMvergence vydala svůj nejnovější žebříček mediálních agentur a sítí sestavených podle tzv. billings za rok 2021. Do čela žebříčku se mezi agenturami dostala Knowlimits s odhadovaným fakturačním objemem 173 mil. USD (meziročně +16 %). Následuje OMD s objemem 120 mil. USD a třetí nejsilnější je v novém žebříčku Médea. Do první pětice nejsilnějších ještě náleží PHD (meziročně nejvyšší růst ze všech agentur +29,5 %) a Mindshare.
Data MediaGuru.cz poskytla společnost COMvergence, která souhlasila se zveřejněním TOP 5 agentur a TOP 3 sítí mediálních agentur. Proto nezveřejňujeme celý žebříček.
TOP 5 mediálních agentur za rok 2021
pořadí | agentura | síť | billings 2021 (mil. USD) | billings 2021 (mld. Kč) | meziroční změna (%) | tržní podíl 2021 (%) |
1. | Knowlimits | nezávislá | 173 | 3,748 | +16 | 13,8 |
2. | OMD | Omnicom | 120 | 2,603 | +12,7 | 9,6 |
3. | Médea | nezávislá | 112 | 2,438 | -28,3 | 9 |
4. | PHD | Omnicom | 101 | 2,184 | +29,5 | 8,1 |
5. | Mindshare | GroupM | 84 | 1,818 | +2,5 | 6,7 |
Postavení sítí mediálních agentur se v novém žebříčku nemění. První místa náleží sítím Omnicom Media Group s téměř čtvrtinovým meziročním růstem a GroupM. Obě sítě dosahují podle COMvergence vyrovnaného objemu 231 mil. USD. Třetí nejsilnější je Publicis.
TOP 3 sítě mediálních agentur za rok 2021
pořadí | síť | billings 2021 (mil. USD) | billings 2021 (mld. Kč) | meziroční změna (%) | tržní podíl 2021 (%) |
1. | Omnicom Media Group | 231 | 5,002 | +23 | 18,4 |
1. | GroupM | 231 | 5,000 | -3,4 | 18,4 |
3. | Publicis Media | 87 | 1,880 | +12,8 | 6,9 |
Celkový fakturovaný objem uskutečněný 22 mediálními agenturami na českém trhu dosáhl podle COMvergence v roce 2021 výše jedné miliardy USD (+6 % vs. 2020). Trh tvoří síťové agentury a tři nezávislé agentury (Knowlimits, Médea a Mediaplus). Jejich souhrnný podíl na trhu s reklamou je 79 % (celkem trh 1,3 mld. USD). Podíl digitálních médií na celkových fakturacích měl loni představovat 29 %.
Žebříčky jsou kalkulovány na základě fakturace klientům, jejichž investice do reklamy v médiích je vyšší než 100 tis. USD (cca 2,5 mil. Kč). To v zásadě odpovídá 500 největším zadavatelům reklamy. Podíly se počítají v rámci celého trhu prodeje s reklamou (nejen mediální agentury). Objem reklamních investic se opírá o monitoring investic společnosti Nielsen za období leden až prosinec 2021.
-mav-
Pozn.: Server MediaGuru.cz provozuje mediální agentura PHD, která je součástí Omnicom Media Group