V Česku se v posledních dnech začaly šířit podvodné SMS a WhatsApp zprávy, jež se snaží působit jako oficiální soutěž společnosti Škoda Auto. Automobilka však žádnou takovou soutěž nyní nepořádá a od soutěžních zpráv se distancuje. Ve skutečnosti jde o zneužití osobních dat.
„Společnost Škoda Auto nemá s podvodnými soutěžemi šířenými v posledních dnech nic společného. Jedná se o zneužití naší značky k nekalým praktikám, proto budeme podávat trestní oznámení,“ říká vedoucí marketingu automobilky Libor Šedivák.
Obětí podvodu se může stát kdokoli, kdo klikne na odkaz ve zprávě, která může přijít dokonce i od člena rodiny či jiných důvěryhodných osob. V tomto konkrétním případě vede odkaz na falešnou webovou stránku, která se v uživateli cíleně pokouší vyvolat dojem, že se stal výhercem vozidla značky Škoda. Pro výběr výhry však vyžaduje, aby dotyčný přeposlal odkaz na soutěž 20 svým WhatsAppovým kontaktům, čímž se podvodná soutěž velmi rychle šíří.
Ve skutečnosti uživatelům hrozí, že se při prohlížení falešné soutěžní stránky spustí instalace škodlivého softwaru do jejich zařízení, případně mohou být vyzváni ke sdílení osobních údajů včetně například čísla platební karty. Automobilka proto příjemce podvodných zpráv upozorňuje, aby na odkaz v žádném případě neklikali a zprávu okamžitě smazali. Zároveň připravuje právní kroky proti pachatelům, kteří zneužívají její dobré jméno.
V Česku nejde o první případ, kdy se podvodníci snaží zneužít jména známé společnosti, aby působili důvěryhodněji. V minulosti se podobným způsobem opakovaně vydávali například za banky, telefonní operátory či velké zahraniční značky.
-stk-