Apple se chystá rozšířit svůj reklamní byznys
Výrobce iPhonů hledá nové zdroje příjmů a zároveň utlumuje některé své aktivity.
Americký technologický gigant nejspíš začne na iPhonech a iPadech zobrazovat větší množství reklamy. Podle zjištění agentury Bloomberg již firma interně testovala nasazení inzerce do své předinstalované mapové aplikace. Redaktor Mark Gurman dále uvádí, že s velkou pravděpodobností bude následovat zobrazování reklamy v applovských aplikacích Podcasty a Knihy. Informace Bloombergu jsou v souladu se zprávami dalších zdrojů. Koncem července uvedl portál Apple Insider, že firma se už brzy chystá začít s testováním nových reklam ve svém App Store.
Analytici investiční banky Needham navíc začátkem srpna podle CNBC uvedli, že podle jejich přesvědčení má právě v zobrazování inzerce firma zdroj budoucích vysokých příjmů. Podle Needhamu se Apple nachází v rané fázi budování nové platformy specializované na mobilní reklamu. Analytici tak usuzují mimo jiné na základě toho, jaký typ pracovníků výrobce iPhonů poptává. Některé obrysy inzertních záměrů Applu jsou už navíc částečně patrné.
Dvojí standard
Redaktor Gurman popisuje, že nově nasazená reklama by nejspíš fungovala podobně jako nynější kontextové zobrazování inzerce v App Store. „Například by restaurace zaměřené na japonskou kuchyni mohly platit za dobré umístění svého banneru v situaci, kdy nějaký uživatel zadá do aplikace slovo ,sushi.‘ Pokud jde o knižní a podcastové aplikace, vydavatelé by mohli analogicky platit za zobrazení svého obsahu na viditelných pozicích,“ uvedl pracovník agentury Bloomberg.
Podle něj by ale podobné záměry vyznívaly vysoce ironicky v kontextu toho, jak se Apple staví k reklamám v aplikacích třetích stran. Loni firma zavedla s odkazem na ochranu soukromí novinku, podle které nemohou cizí aplikace sbírat data o aktivitě uživatelů bez jejich výslovného souhlasu. „Přitom reklamní systém Applu využívá údaje ze svých vlastních služeb a vašeho applovského účtu k rozhodování o tom, jakou inzerci vám zobrazit. To moc nezní jako přístup, kde je prioritou ochrana soukromí. Můžete sice personalizaci vypnout, systém pak ale bude využívat například informace o typu vašeho zařízení nebo o tom, co čtete,“ napsal Gurman.
Z čistě obchodního hlediska ale takový krok může dávat smysl v tom, že zvýší hodnotu reklamní platformy Applu v očích inzerentů. Firmě by se ostatně nové zdroje příjmů hodily. Před pár dny agentura Bloomberg rovněž uvedla, že v Applu dochází k útlumu. Během minulého týdne společnost propustila zhruba stovku smluvních náborářů, což má souviset se snahou omezit výdaje i nabírání pracovníků. Korporace rovněž krotí své tempo akvizic ostatních firem. Neznamená to ale, že Apple rezignoval na rozvíjení byznysu. Kromě reklamního odvětví se chce také více prosazovat ve finančnictví. Podle Financial Times se firma rozhodla vynechat banku Goldman Sachs coby zprostředkovatele půjček v rámci applovské služby odložených plateb. Agendu má převzít dceřiný podnik Applu. V případě vleklé ekonomické krize lze ale předpokládat, že z těchto byznysových aktivit Apple vytěží méně, než by si přál.
-riv-