Don Papa: Letní Letná nám nabízí prostor k projevení hravosti

pátek, 26. srpna 2022, 07:40 Marketing Kateřina Straková

Se světem designu a umění je filipínský rum Don Papa velice úzce spojen, říkají marketérky Cristhel Molina a Eva Štěpánová.

Cristhel Molina a Eva Štěpánová, marketérky značky filipínského rumu Don Papa, foto: František Ortmann

Cristhel Molina a Eva Štěpánová, marketérky značky filipínského rumu Don Papa, foto: František Ortmann

Na pražském festivalu nového cirkusu Letní Letná se letos již podruhé prezentuje filipínský rum Don Papa. Na Letné tak postavil šapitó Aréna Filipína, v němž si návštěvníci mohou vyzkoušet nejen míchané drinky, ale i střelnici nebo rozšířenou realitu od výtvarnice Elišky Podzimkové. „Don Papa je rum z druhého konce světa, doslova i obrazně. Vypadá i chutná jinak než ostatní rumy, probouzí fantazii a je mu vlastní nezávislost, hravost a spojení s nevšedními zážitky. Právě prostor k projevení hravosti a zázemí pro nevšední zážitky nám nabídl festival Letní Letná, který má stejné atributy,“ popisuje Eva Štěpánová, brand manažerka značky Don Papa pro Českou republiku. 

Právě umění a design jsou pro značku stěžejní, a to jak v marketingu, tak v obalovém designu. „Dbáme na to, aby estetika našeho designu byla podmanivá,“ vysvětluje Cristhel Molina, manažerka marketingu a vývoje produktů společnosti Bleeding Heart Rum Company, která za značkou Don Papa stojí. 

Dříve se Don Papa spojoval s Designblokem, letos startuje soutěž pro umělce Don Papa Art Competition. „Vyzýváme je, aby vytvořili unikátní dílo, které by odkazovalo na zemi původu, ostrov Negros, a jeho faunu. Na příští rok plánujeme spuštění soutěže, která se bude zaměřovat na gastronomii,“ prozrazuje Eva Štěpánová. 

Více o budování této značky filipínského rumu na českém trhu se můžete dočíst v našem rozhovoru. 

Don Papa se letos opět spojuje s festivalem Letní Letná. Proč se filipínský rum spojuje právě s novým cirkusem? 

Eva Štěpánová (EŠ): Don Papa je rum z druhého konce světa, doslova i obrazně. Vypadá i chutná jinak než ostatní rumy, probouzí fantazii a je mu vlastní nezávislost, hravost a spojení s nevšedními zážitky. Právě prostor k projevení hravosti a zázemí pro nevšední zážitky nám nabídl festival Letní Letná, který má stejné atributy. V loňském roce jsme zvažovali, kde po covidové odmlce představíme nová výtvarná díla Elišky Podzimkové, která vzešla z její návštěvy Filipín, a spojení s Letní Letnou bylo tak jasnou volbou. Letní Letná je primárně festival, který prezentuje novocirkusové umění, nicméně ne výhradně. V jeho průběhu se zde pořádají koncerty, workshopy, je tu i velké výstavní šapitó. Novocirkusoví fanoušci i obecně lidé, kteří mají zájem o kvalitní umění, se zde potkávají a baví. Vše, co jsme zde s rumem Don Papa připravili, podle nás skvěle zapadá do celého konceptu. 

Letos jste na festival připravili šapitó Aréna Filipína i se střelnicí a opět jste se spojili s Eliškou Podzimkovou, která připravila rozšířenou realitu. Jaký je o to prozatím zájem ze strany návštěvníků?

EŠ: V loňském roce jsme toto spojení představili poprvé a byli jsme mile překvapeni, s jak pozitivními ohlasy jsme se setkali. Jsme rádi, že letos jsou ohlasy stejné. Z reakcí návštěvníků vidíme, že se v tomto prostoru cítí dobře a atmosféra, která tu panuje, je velmi příjemná. Věříme, že si prostor návštěvníci užívají, jednak jako celek a jednak jeho jednotlivá zákoutí. Co se týče jednotlivých částí, k cirkusu střelnice patří a je i letos opět velkým magnetem. V porovnání s klasickou pouťovou střelnicí vyniká tím, že je opravdu krásně dekorovaná, obsluhující se snaží návštěvníky bavit a předvádějí show. Lákavá je i nabídka našich exotických Don Papa drinků v přilehlém baru. Návštěvníci šapitó samozřejmě nikdy neminou nejnovější dílo výtvarnice a animátorky Elišky Podzimkové, jehož části se díky mobilní aplikaci Artivive dají do pohybu. Protože se Eliščino dílo během podzimu promítne na uměleckou tubu, obal rumu Don Papa – což je opravdu velký úspěch – jsou zde k vidění i další tuby z této umělecké Don Papa série. Doplnila bych, že důležitou součástí celé arény je „chill out“ zóna, která je dekorovaná ve stylu džungle a evokuje prostředí, ze kterého rum Don Papa pochází. Tyto dekorace jsou také dílem Elišky Podzimkové. 

 

Střelnice rumu Don Papa na Letní Letné, foto: František Ortmann

Střelnice rumu Don Papa na Letní Letné, foto: František Ortmann

Šapitó Aréna Filipína na Letní Letné, foto: Jakub Zeman

Šapitó Aréna Filipína na Letní Letné, foto: Jakub Zeman

Dříve jste se spojovali i s Designblokem. Co značce propojení s designem přináší? 

EŠ: Prezentace na Designbloku byla opravdu jedinečná. Naším cílem bylo velmi výrazným a co nejautentičtějším způsobem představit značku a také prostředí, ze kterého pochází. Zvolili jsme netypickou formu, a to zvenku neutrální kontejner, uvnitř kterého se skrývala „skutečná“ džungle, kterou bylo možné vnímat v podstatě všemi smysly. Uvnitř se linuly zvuky a vůně, prostor doplnila vlhkost typická pro Filipíny, vizuálně atraktivní rostliny a samozřejmě i chutě v podobě exkluzivních exotických koktejlů. Pořadatelé Designbloku nás předem upozorňovali, že nemají z předchozích ročníků dobré zkušenosti se skrytými prezentacemi, protože se návštěvníci „zdráhají vejít do neznáma“, a vlastně ani s konzumací koktejlů. O to více překvapivé pro nás přijetí tohoto konceptu bylo. Před kontejnerem se v podstatě neustále tvořily fronty a reakce byly vynikající.

Cristhel Molina (CM): Don Papa je se světem designu a umění velice úzce spojen. V začátcích byla naše značka oceňována zejména pro svůj design, za který jsme získali několik ocenění. A tak se děje i nadále se všemi našimi dalšími produkty. Propracovaný design je jednou z našich charakteristik.

Na čem značku Don Papa stavíte? 

CM: Don Papa vznikl s jednoduchou myšlenkou – vytvořit prémiový rum z Filipín, který by byl oblíbený po celém světě. Příběh našeho rumu a značky má kořeny na Filipínách, na ostrově Negros: Od cukrové třtiny, z níž se rum vyrábí, až po samotný název, který je inspirován příběhem Papa Isia, revolučního hrdiny z tohoto ostrova. Když se řekne rum, většině lidí se vybaví Karibik, ale málokdo ví, že cukrová třtina pochází z jihovýchodní Asie a že na Filipínách se rum vyrábí už více než 175 let. Právě toto dědictví a revolučního ducha chceme zachytit v rumu Don Papa.

Oslovujeme zejména ty, kteří patří do skupiny, které se říká ,urban millennial'. Tedy ty, kteří vyhledávají produkty a značky, s nimiž se mohou ztotožnit, ať už chutí, tak i povahou a přístupem.

Cristhel Molina

Na koho Don Papa primárně cílí? 

CM: Za posledních 10 let jsme se přesvědčili o tom, že rum Don Papa oceňuje široká škála lidí, od dvacetiletých až po šedesátníky. Obecně si však myslím, že oslovujeme zejména ty, kteří patří do skupiny, které se říká „urban millennial“. Tedy ty, kteří vyhledávají produkty a značky, s nimiž se mohou ztotožnit, ať už chutí, tak i povahou a přístupem.

EŠ: V naší zemi je situace podobná, jedná se o relativně široké spektrum lidí. Don Papa je oblíbený jak mezi ženami, tak mezi muži. Má opravdu velkou fanouškovskou základu. Za pozornost stojí, že silným atributem, který lze v ČR pozorovat, je sběratelství limitovaných edic rumů, tub a dokonce i všech promočních materiálů, které jsou v případě značky Don Papa krásné. Jedná se o šátky, trička, skleničky a podobně.

Jak se snažíte značku odlišit od konkurence ostatních rumů na trhu?

CM: Rum je obecně velmi hravý, což je podle mě důvod, proč jeho obliba tak vzrostla. Inovace s hravostí jsou právě tím, na co se zaměřujeme a co nás činí odlišnými. Experimentujeme se zráním v sudech, blendováním rumů a chutěmi a dbáme na to, aby estetika našeho designu byla podmanivá. Zároveň si ale zachováváme náš charakteristický styl, který vás přiměje prozkoumat každý aspekt, jak obalu, tak i rumu.

Jaké další komunikační kanály k podpoře značky využíváte? Spolupracujete také s influencery, případně se kterými?

EŠ: Na našem trhu se velká část naší komunikace odehrává na sociálních sítích, v počátcích pouze na Facebooku, nyní i na Instagramu. Důležitým „komunikačním nástrojem“ je náš brand ambasador, který produkt propaguje napříč barmanskou a gastro komunitou, a to jak prostřednictvím sociálních sítí, tak osobně školením, ochutnávkami a hostováním v různých barech. Naším nejvýznamnějším influencerem, pokud můžeme volit takové pojmenování, je Eliška Podzimková, která nám pomáhá navázat kontakt s uměleckou komunitou.

V letošním roce startujeme soutěž pro umělce Don Papa Art Competition a vyzýváme je, aby vytvořili unikátní dílo, které by odkazovalo na zemi původu, ostrov Negros, a jeho faunu. Na příští rok plánujeme spuštění soutěže, která se bude zaměřovat na gastronomii. V neposlední řadě budujeme značku prostřednictvím jedinečných eventů, ke kterým patří vzpomínaný Don Papa kontejner na Designbloku, Aréna Filipína na Letní Letné nebo v začátcích komunikace takzvaná Mask party.

Jaké marketingové aktivity jsou pro Vás letos ještě stěžejní? 

EŠ: Hlavní marketingovou aktivitou letošního roku je uvedení zmíněné nové soutěže zaměřené na umělce Don Papa Art Competition. Vyzýváme je, aby podle zadání vytvořili své jedinečné dílo. Hlavní cenou pro vítěze bude měsíční umělecký pobyt na Filipínách, který umělci umožní prostor pro sbírání inspirace a volnou tvorbu, a také vidina přenesení díla na tubus na láhev v rámci limitovaných edicí tub, Don Papa Art. Navážeme tak na soutěže realizované na Filipínách a ve Francii.

Rum je velmi populární kategorií destilátů a neustále roste. Zároveň se ale vyvíjí, zákazníci jsou náročnější a také velmi sofistikovaní.

Eva Štěpánová

Co máte v plánu před vánočními svátky? 

EŠ: Před Vánoci připravujeme uvedení nového produktu, který bude trochu tajemný a mystický a bude odhalovat temnou stranu Dona, „the dark side of the Don“. Oblíbenou sváteční stálicí je uvedení dárkových balení rumu Don Papa.

A jak je na tom obliba rumu v současnosti u českých spotřebitelů? Stále roste, nebo stagnuje, případně klesá?

EŠ: Rum je velmi populární kategorií destilátů a neustále roste. Zároveň se ale vyvíjí, zákazníci jsou náročnější a také velmi sofistikovaní. Tento trend následuje i Don Papa a to uvedením své nové receptury, kterou jsme představili v počátku letošního roku. Co se týče obliby rumu Don Papa u českých spotřebitelů, velmi nás těší silná komunita věrných a nadšených konzumentů a fanoušků. Jsme největším konzumentem rumu Don Papa na osobu v porovnání s ostatními zeměmi.