HubHub: Pandemie coworkingu výrazně pomohla
Coworking už není vnímaný jen jako módní trend pro nadšené startupisty, říká Petr Míka, brand manager HubHubu.
Coworking je trend, který si v posledních letech prošel značným vývojem. Od prvních vlašťovek se přetavil do zavedené alternativy ke klasickému pronájmu kancelářských prostor. Pandemie navíc rozvoji coworkingu výrazně pomohla. „Mnoho lidí plně docenilo výhody, které jim coworking a servisované kancelářské prostory přináší s flexibilní možností pronájmu,“ popisuje brand manažer coworkingové sítě HubHub Petr Míka a dodává: „Coworking už není vnímaný jen jako módní trend pro nadšené startupisty. Jde o běžnou variantu i pro korporáty a zavedené společnosti. Kromě flexibility získávají přístup do naší komunity včetně neocenitelných obchodních kontaktů.“
S tím, jak se zájem o coworking zvyšuje, roste i počet hráčů na trhu. Kromě HubHub v České republice funguje například Impact Hub, WorkLounge či Scott.Weber Workspace. Odlišit se od jiných poskytovatelů coworkingu tak není jednoduché. „HubHub je primárně o velice specifické mezinárodní komunitě,“ přibližuje strategii HubHubu Petr Míka s tím, že marketingová strategie staví především na spolupráci s partnery z řad současných, ale i bývalých „memberů“.
Více o tom, jak se staví značka coworkingové sítě HubHub, jenž má na českém trhu dvě pobočky v Praze a dále působí ve Varšavě, Bratislavě, Budapešti a Londýně, se můžete přečíst v našem rozhovoru.
Jak se vyvíjí zájem o coworking dnes, v třetím roce pandemie koronaviru?
Paradoxně pandemie coworkingu výrazně pomohla. Mnoho lidí plně docenilo výhody, které jim coworking a servisované kancelářské prostory přináší s flexibilní možností pronájmu. Vidíme to i na chování velkých nadnárodních společností, které nás často vyhledávají. Coworking už není vnímaný jen jako módní trend pro nadšené startupisty. Jde o běžnou variantu i pro korporáty a zavedené společnosti. Kromě flexibility získávají přístup do naší komunity včetně neocenitelných obchodních kontaktů.
Často slyšíme, že právě specifické složení komunity, kterou aktivně podněcujeme k vzájemně prospěšné kolaboraci, je důvod, proč si klienti zvolí právě naše prostory.
Jak se snažíte marketingově odlišit od své konkurence na poli coworkingu?
HubHub je primárně o velice specifické mezinárodní komunitě. Tu tvoří freelanceři, podnikatelé, investoři i zaměstnanci korporací. V rámci externí komunikace se snažíme mluvit nejen o nás a našem oboru, ale i o firmách a jednotlivcích, z řad našich „memberů“. Představujeme naše členy celé komunitě i externímu publiku. To je samozřejmě výhodné pro všechny strany. My můžeme ukázat, že jsme místem, kde se akumulují špičky oborů, a pro naše členy jde o další místo zviditelnění.
S tím souvisí i další služby, které nabízíme. Pomáháme „memberům“ například s náborem nových kolegů skrze naše webové stránky. Dále poskytujeme nebo zprostředkováváme pravidelné konzultace z oblasti marketingu, HR nebo raisingu s experty z řad našich členů nebo i externích partnerů. Na potřeby našich členů jsme schopni pružně reagovat díky pravidelnému sběru dat v komunitě. Dá se tedy do jisté míry říct, že samotná komunita HubHubu je marketingové odlišení. Často totiž slyšíme, že právě specifické složení komunity, kterou aktivně podněcujeme k vzájemně prospěšné kolaboraci, je důvod, proč si klienti zvolí právě naše prostory. V podstatě se tedy dá říci, že komunita a přístup HubHub týmu k její podpoře je jedním z našich produktů, kterým se odlišujeme.
Na jaké aktivity sázíte v marketingové komunikaci?
Snažíme se primárně využívat našich partnerů z řad současných, ale i bývalých „memberů“. Díky nim je naše značka často viditelná na konferencích a summitech spojených s pražskou startupovou komunitou. Máme za sebou i několik velice úspěšných online kampaní, kde jsme představili specifické prvky našeho prostoru a současně ukázali, že coworking není jen o práci u stolu v open spacu.
Jaké k podpoře značky využíváte primárně komunikační kanály?
Jak jsem již zmínil, využíváme síť a kanály našich partnerů jako Startup Disrupt, #HolkyzMarketingu, Disraptors nebo Red Bull Basement. Intenzivně využíváme i pravidelný interní i externí newsletter. Interní zasíláme do mailových schránek „memberů“ pravidelně každé pondělí. Externí rozesíláme jednou do měsíce našim partnerům. Samozřejmostí je komunikace na sociálních sítích FB, Instagram a LinkedIn a Youtube, kterou pokrýváme in-house. Od podzimu se navíc chceme ve spojení s PR agenturou Insighters zaměřit na posílání v oblasti media relations a publicity.
Na koho cílíte otevřené eventy, které v HubHubu pořádáte? O jaký typ eventů jde? Co vám jako značce tyto otevřené eventy přináší?
Většinu otevřených akcí pořádáme ve spolupráci s našimi členy nebo externími partnery, velká část eventů je úzce spjata se startupovou scénou, pomáhá nám to posilovat vztahy v komunitě a rozšiřovat je i mimo HubHub. Pořádáme ale také akce pro širokou veřejnost, kdy může kdokoli přijít a vyzkoušet si naše služby na vlastní kůži. Nejen, že tyto aktivity pomáhají zvyšovat povědomí o značce, ale část jejich účastníků se stává potenciálními zájemci o naše prostory a služby.
Jaký druh uzavřených eventů pořádáte pro své nájemce? O které eventy je mezi nimi největší zájem?
Jak jsem již zmiňoval, v HubHubu pravidelně sbíráme data o aktuálních potřebách našich členů. Aktivity, které organizujeme pro komunitu se tedy odráží od jejích potřeb. V zásadě lze druh aktivit, které pořádáme, rozdělit na čtyři základní oblasti: byznysové, zaměřené na osobní růst, pohybové a oddychové.
V rámci byznysových akcí pravidelně ve spolupráci s našimi členy organizujeme tzv. Open Hours. Jde o program, kdy si náš člen vyhradí určitý počet hodin v měsíci na poradenské služby pro naši komunitu. Organizovali jsme například HR poradenství, právní služby nebo poradenství v oblasti investic do startupů jak pro budoucí investory, tak i pro startupy samotné. Zejména poslední zmíněná aktivita se těší obrovské oblibě. Již dvakrát jsme dokonce tento koncept otevřeli veřejnosti pod názvem Coffee with Investor. Zájem projevovali hlavně studenti a mladí nadšenci, kteří rozjíždí svou podnikatelskou kariéru.
U eventů zaměřených na osobní růst organizujeme opět ve spolupráci s „membery“ workshopy. Většinou se jedná o akce pro skupiny do 10 zájemců. Ty jsou cílené na vzdělávání v oblasti time managementu, produktivity. Organizovali jsme i jazykovou výměnu.
Naši členové jsou z velké části sportovně založení. Každý týden proto organizujeme kurzy jógy, pravidelně organizujeme kruhové tréninky a společný poobědový jogging. Mimo těchto pravidelných aktivit v Praze se mohou naši členové připojit i do naší Strava skupiny, kde mohou sdílet své sportovní výkony s HubHub komunitou ze všech našich poboček po Evropě.
A v neposlední řadě se snažíme stmelovat komunitu i mimo pracovní témata. Organizujeme pravidelně – dvakrát do měsíc – komunitní snídaně.
Zkušební den zdarma zcela eliminuje vypovězení smlouvy ze strany „membera“ v prvních týdnech pronájmu.
Všimla jsem si, že organizujete tzv. demo dny. O co přesně jde?
Zájemcům o naše prostory běžně nabízíme jeden zkušební den zdarma. Mohou si vyzkoušet, zda jim atmosféra coworkingu vyhovuje pro práci předtím než se rozhodnou s námi podepsat smlouvu. Na tento den zájemci získají stejná práva jako každý jiný „member“ Hubhubu. Taková zkušenost je výhodná pro obě strany. Zcela totiž eliminuje vypovězení smlouvy ze strany „membera“ v prvních týdnech pronájmu. Nedávno jsme také poprvé zorganizovali veřejný Open Day k oslavě mezinárodního dne coworkingu. Díky tomu si mohli bezplatný trial day v HubHubu vyzkoušet i lidé ze široké veřejnosti, kteří ani možnost práce v coworku nezvažují.
Pracujete s komunitou napříč trhy, na nichž působíte? Nebo jen lokálně?
Přeshraniční spolupráce je jedním z benefitů HubHub komunity a my se toho snažíme využívat. Naši členové mají možnost mezi sebou sdílet kapacity v rámci naší aplikace. Pokud se event organizovaný jednou z poboček HubHubu pořádá v angličtině, je streamován i pro členy dalších poboček. Samozřejmostí je, že naši členové mají přístup i do zahraničních poboček.
Co v marketingu letos ještě plánujete?
Od září plánujeme zintenzivnit komunikaci a využít tak zvýšenou poptávku, která v těchto měsících pravidelně kulminuje. Do konce roku bychom také rádi představili další naše členy v rámci videí série Meet the member.
Petr Míka, Brand & Marketing Manager v HubHubu
O brand a marketing coworkingové sítě HubHub v České republice se stará rok a půl. Předtím působil v Alze, zkušenosti má také z agentury Kindred (dnes součástí Publicis Groupe) či z Vice Media, kde pracoval jako editor.
Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu na České zemědělské univerzitě v Praze.