Podle nového průzkumu, který mezi marketéry realizovala společnost Interactive Advertising Bureau (IAB), by měly být reklamní výdaje na americkém trhu v druhém pololetí letošního roku o 7 % vyšší, než se původně očekávalo. Pohledem celého roku se očekává meziroční růst výdajů o 9 %, což je o 13 % méně, než předpovídali marketéři v předchozím dotazování.
Jednotlivé tržní sektory hodlají investovat do reklamy různě. Zatímco oblast cestovního ruchu předpovídá výdaje vyšší o 27 %, technologie o 15 %, FMCG o 3 % a média o 1 % více, než se očekávalo, automotive oproti původním plánům své investice poníží o 2 %, a zdraví a wellness dokonce o 5 %.
Důvodem změn je mimo jiné omezování spotřebitelských výdajů (66 %), dále také výpadky v dodavatelských řetězcích (45 %) a rostoucí inflace (38 %). Je vidět, že zatímco cestovní ruch zažívá po dvou letech lockdownů oživení, jiné sektory naopak trpí pod tlakem zhoršující se ekonomické situace.
Na ekonomickou situaci reagují zadavatelé reklamy různě. Ke zintenzivnění svých marketingových aktivit přistoupily například globální společnosti jako Coca-Cola nebo Unilever, která zvýšila v prvním pololetí investice do budování značky téměř o 6 % na 3,7 miliard dolarů. Naopak snížit marketingový rozpočet se rozhodla třetina marketérů – 14 % tak učinilo kvůli válce na Ukrajině, 22 % z jiných důvodů.
Celkový výhled na druhé pololetí letošního roku, kam spadají i nákupně silné vánoční svátky, je výrazně horší než v předchozích průzkumech IAB. Největší omezování reklamních výdajů by však teprve mělo přijít, většina zadavatelů očekává, že tomu tak bude v první polovině příštího roku.
-stk-