Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Pinterest

středa, 17. srpna 2022, 12:05 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť Pinterest má pro značky a zadavatele smysl, pokud dokážou tvořit zajímavý vizuální obsah, píše v posledním díle průvodce po sociálních sítích Vítězslav Klement.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Vítejte u šestého a posledního dílu seriálu, ve kterém si postupně představujeme jednotlivé sociální sítě, jež jsou v současnosti relevantní pro vaše podnikání a komunikaci vašich značek a firem.

Už od starověku chtěly být značky tam, kde byli lidé, kterým se mohly prezentovat. A jelikož jsou dnes na sociálních sítích aktivní miliony Čechů, kteří na nich tráví hodiny denně, je jasné, že na nich jsou aktivní také právě značky. V dnešním dílu se budeme věnovat platformě, kde většina z nás hledá především inspiraci – Pinterestu.

Kde se Pinterest vzal a co umí

V případě sociální platformy Pinterest jde v podstatě o online nástěnku, kam si virtuálně připínáte ("PINujete" - proto PINterest) svůj oblíbený obsah a prohlížíte si také nástěnky ostatních uživatelů. Platforma byli založena v roce 2009 trojicí Paul Sciarra, Evan Sharp a Ben Silverman a dnes má celosvětově kolem 430 milionů uživatelů.

Rozdíl mezi Pinterestem a sociálními sítěmi, tentokrát z pohledu chování uživatelů, je v časové posloupnosti. Zatímco na Facebooku nebo Instagramu sledujeme, co se stalo, a na Twitteru, co se právě děje, Pinterest se těmto sítím vymyká v tom, že uživatelé na tuto platformu chodí kvůli budoucnosti. Pro inspiraci třeba v módě, dekoraci domácností nebo dárků a světových trendech v těchto oblastech. Také proto dává třeba smysl, aby zde vaše značka a vaše produkty byly přítomny.

Jak si Pinterest vede v Česku

Opět si vypomůžeme daty, která poskytuje o českých uživatelích sám Pinterest. Jsou to odhady a rozhodně ta čísla nesedí na jednotky ani desítky přesně. I tato data ale dokážou udělat docela ucelený obrázek. Pak tedy platí, že Pinterest v Česku je záležitostí spíše mladší cílové skupiny. Většinu uživatelů, bezmála 800 tisíc z celkových odhadovaných 1,36 milionů, tvoří Češi do 34 let věku. Abychom ale měřili všem stejně – také na Pinterestu dnes můžete oslovit až 200 tisíc Čechů starších 55 let.

Z hlediska krajů jsou na této platformě nejvíce zastoupeny Praha (676 tisíc), Jihomoravský kraj (131 tisíc) a Moravskoslezský kraj (119 tisíc). Naopak nejméně je nás na Pinterestu v kraji Karlovarském (26 tisíc) a Libereckém (37 tisíc).

Přehled toho, o co se tamní uživatelé zajímají, potvrzuje moje slova z úvodu článku. Mezi nejčastější zájmy českých uživatelů totiž patří dámská móda (918 tisíc), krása (856 tisíc), jídlo a pití (815 tisíc), zábava (792 tisíc) a zdraví (615 000).

Zájmy - velikost potencionálního publika (v tis. osob)

Zdroj: Pinterest, GroupM. Hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

Pro koho z vás je Pinterest vhodný a jaký tam tvořit obsah

Než si odpovíme na tuto otázku, pojďme si ještě nejprve přiblížit, jak Pinterest funguje a na čem je vlastně založen. Všechno na Pinterestu se totiž zkrátka děje na nástěnkách a u jednotlivých obrázků. Jako uživatel si vytváříte jednotlivé, například tematické, nástěnky (soubory obrázků) a ty plníte právě vybranými obrázky. Své nástěnky můžete nechat buď jako veřejné, nebo soukromé. V případě veřejné nástěnky je doporučováno označit ji pro další případnou nalezitelnost také odpovídající kategorií. Nástěnek si potom na svém profilu můžete vytvářet prakticky neomezeně.

Jednotlivé obrázky do svých nástěnek nahráváte buď pomocí jejich URL adresy, nebo je nahrajete ze svého zařízení. Také Pinterest umožňuje po vzoru ostatních sociálních sítí sdílení obsahu – obrázek z cizího profilu/nástěnky si tak můžete pomocí funkce „repin” nasdílet do nástěnky své.

Z tohoto je patrné, že Pinterest má pro vás smysl, pokud dokážete tvořit zajímavý vizuální obsah. A případě této platformy možná spíše fotky než videa.

Pinterest má pro vás a vaši značku samozřejmě také smysl, pokud se vaše cílová skupina potkává s komunitou na této sociální síti.

Zdroj: https://cz.pinterest.com/posterstoreCZ/

Zdroj: https://cz.pinterest.com/posterstoreCZ/

Z hlediska tvorby obsahu opravdu moc možností nemáte. Jako pin můžete vytvořit fotografii nebo video. V rámci pinu je možné přidat text o délce až 500 znaků s tím, že optimální a doporučený rozsah je kolem 100 znaků textu. No a nechybí samozřejmě možnost přidání odkazu, třeba na váš web nebo e-shop. Doporučeným rozměrem rozlišení je pak 1000 x 1500 pixelů u fotek a 540 x 960 pixelů u videí.

Nahrávejte kvalitní soubory ve formátu JPG menší než 20 MB nebo videosoubory ve formátu MP4 menší než 2 GB.

Reklamní formáty aneb jak na Pinterestu reklamovat

Také Pinterest má stejně jako ostatní platformy vlastní nástroj, ve kterém můžete nastavovat a spravovat reklamy a kampaně na této platformě. Najdete ho na adrese https://ads.pinterest.com/

Než se do nastavení reklamní kampaně pustíte, čeká vás úvaha nad samotným účelem celé kampaně. Podobně jako u dalších sociálních platforem můžete reklamou budovat povědomí o vaší značce, podporovat zákaznické zvažování třeba v podobě návštěvnosti vašeho webu nebo získat konverze.

V rámci nastavení kampaně můžete využít čtyři reklamní formáty, standardní statický vizuál, video, formát karuselu (tedy více obrázků v jedné reklamě) a sbírky. Sbírkou se rozumí hybridní formát, který kombinuje obrázky s videi.

Zdroj: Pinterest

Zdroj: Pinterest

Co všechno se smí a nesmí na Pinterestu propagovat? Pinterest zakazuje realizaci reklam například s pornografickou a erotickou tématikou, prodej nebo používání nelegálních nebo rekreačních drog, inzerci živých zvířat, tabákových výrobků nebo politické kampaně. A jedna aktualita! Od července 2021 Pinterest zakazuje také veškeré reklamy týkající se hubnutí.

Oproti ostatním sociálním sítím se neliší ani logika možností cílení reklam na Pinterestu. Obecně máte tři možnosti – můžete cílit na uživatele Pinterestu podle jejich charakteristik jako jsou zájmy, věk, pohlaví, jazyk nebo poloha. V případě polohy jsou nejnižší územní jednotkou v rámci České republiky, na které můžete reklamu cílit, samotné kraje.

Zajímat, a možná i potěšit, by vás také mohlo, že aktuálně neplatí v případě kampaní na Pinterestu žádný minimální objem rozpočtu, který do kampaně musíte investovat. Zvolený rozpočet je tak jen a pouze na vás.

Když se podíváme na realitu kampaní a vlastní zkušenost, ze všech dostupných reklamních formátů nám dlouhodobě jak z pohledu kliků, tak ceny, nejlépe vychází standardní pin. Cena za klik se obecně pohybuje v rámci českého, slovenského a maďarského trhu kolem 10–20 Kč. Záleží ale samozřejmě na mnoha faktorech, které dokážou cenu posunout oběma směry. Průměrná cena za tisíc zobrazení reklamy se potom v závislosti na produktu, cílové skupině a dalších faktorech pohybuje kolem 50 Kč.

Ani na Pinterestu nedají uživatelé vašemu videu šanci moc dlouho. Průměrná délka zhlédnutí reklamních videí na Pinterestu se totiž v našich kampaních pohybuje kolem čtyř sekund. Za účelem doměřování konverzí a výkonu kampaní Pinterest umožňuje napojit na váš web tracking pixel. Co se týče analytického rozhraní reklamní platformy Pinterestu, nečekejte od toho nějaké zázraky a výraznou datovou „hloubku". Pozor také na to, že data za realizované kampaně jsou dostupná zpětně jen po dobu několika měsíců.

Shrnutí

  • Na Pinterestu dnes najdete přes 1 300 000 českých uživatelů, většina z nich jsou ženy. Nejvíce uživatelů je potom z Prahy.
  • Uživatelé na Pinterestu hledají převážně inspiraci, nejvíce pak z oblasti módy, výbavy domova, kutilství nebo třeba svateb.
  • Doporučováno je tvořit horizontální piny v optimálním rozsahu cca 100 znaků.
  • Pokud se bavíme o délce videí, ze zkušenosti je průměrné délka zhlédnutí videa na Pinterestu zhruba čtyři sekundy.
  • Cílit je vedle pohlaví nebo lokality možné také na klíčová slova nebo až bezmála 250 zájmů.
  • Standardní reklamní formáty můžou stát kolem 50 korun za 1000 zobrazení reklamy, cena za klik potom vyjde na zhruba 15 korun.

Vítězslav Klement

Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, Group M

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Twitter

čtvrtek 14. července 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: TikTok

čtvrtek 9. června 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: LinkedIn

pondělí 25. dubna 2022

Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Instagram

úterý 29. března 2022

Markeťákův průvodce po galaxii sociálních sítích: Facebook

středa 2. března 2022