Nový obsah na TV Nova bude gradovat v roce 2023
Reklamní podzim se zatím na TV Nova rozjel slibně. Investice, které televizní skupina vložila do přípravy programu, by pak měly přinést své ovoce nejen letos na podzim, ale především v příštím roce, popisuje generální ředitel TV Nova Jan Vlček.
Televizní Skupina Nova představila v předminulém týdnu své podzimní schéma, od kterého si slibuje navýšení sledovanosti. Ještě větší očekávání pak směřuje k roku 2023, ve kterém do lineárního vysílání i do placené nabídky videoplatformy Voyo uvede řadu nových pořadů, které jsou teď ve výrobě. Konkrétně jde o desítky původních projektů hrané tvorby, včetně vůbec prvního dobového seriálu TV Nova s pracovním názvem Obchodní dům, návratu Kriminálky Anděl nebo rodinného seriálu Jedna rodina z pera Lucie Konečné. Generální ředitel Jan Vlček, jeden ze dvou generálních ředitelů Skupiny Nova, který je zároveň jejím obchodním ředitelem, proto očekává, že rok 2023 by měl skupinu ve sledovanosti dál posunout.
Optimistické zprávy má také v prozatímním výhledu pro letošní podzim. Z hlediska inzertní aktivity zadavatelů reklamy Nova nepozoruje, že by klienti pod vlivem ekonomického vývoje brzdili své plány pro reklamní televizní kampaně. „Většina klientů uzavírá větší objemy než loni,“ popisuje v rozhovoru, který se uskutečnil po skončení tiskové konference k podzimnímu schématu.
Se startem televizního podzimu, který je už na spadnutí, se nelze nezeptat, jak vnímáte situaci na reklamním trhu a jak se vyvíjí zájem zadavatelů o reklamu v podzimních měsících. Vidíte ve výhledu opatrnost inzertních klientů v návaznosti na ekonomický vývoj?
Velmi pečlivě sledujeme jakékoliv náznaky potenciální opatrnosti a v jednáních s klienty se zajímáme o to, jak se jejich byznys vyvíjí a jestli neplánují nějaké úpravy v komunikaci. Zatím ale zjišťujeme, že trend je spíš opačný a většina klientů uzavírá větší objemy než loni. Žádné zpomalení tedy nepozorujeme. Ne že bychom neviděli opatrnost, protože klienti dávají najevo, že se připravují na různé eventuality, aby byli připravení, kdyby jejich poptávka byla negativně ovlivněná. Dosud ale dopady na svém byznysu necítí a na velikost komunikačních rozpočtů tedy zatím stávající ekonomická situace nemá negativní vliv, spíš naopak.
Máte pro to nějaké zdůvodnění?
Domnívám se, že hodně klientů se ponaučilo v době covidu. Zvykli si žít s určitou mírou nejistoty a jsou schopní si připravit alternativní scénáře a přepnout do nich v momentě, kdy uznají za vhodné. Nevytváří si tak sami pro sebe paniku z nejistoty.
Profesní uskupení mediálních agentur ASMEA odhaduje, že míra televizní inflace se bude letos pohybovat mezi 10-15 %. Už tušíte, jak se mohou měnit ceny televizní reklamy Skupiny Nova pro rok 2023?
Zatím nemáme nic schváleného, ale všichni vidíme, jak se ceny vyvíjejí. Dopady, které inflace má na naše vstupy, se musí v cenové úrovni pro příští rok nějak projevit. Uvidíme také, jak se bude vyvíjet poptávka po televizní reklamě pro příští rok. Samozřejmě, pokud by byla vyšší, tak by to cenu tlačilo dál nahoru.
Na velikost komunikačních rozpočtů zatím stávající ekonomická situace nemá negativní vliv, spíš naopak.
Když se vrátíme do stejného období o rok zpátky, tak jste na tiskové konferenci k loňskému podzimu oznamovali plán spustit ženský kanál Nova Lady. Splnil to, co jste od něj v portfoliu vašich stanic očekávali?
Spuštěním nového kanálu Nova Lady jsme dosáhli rozvrstvení našich kanálů tak, jak jsme z pohledu sociodemografie potřebovali. Teď ještě pracujeme na jeho silnější distribuci. Nový kanál ale zatím plní očekávání vzhledem k úrovni současné distribuce. Vedle uvedení Nova Lady jsme zároveň předělali i kanály Nova Action a Nova Fun. Věnujeme se také Nova Gold. Na těchto čtyřech kanálech dále pracujeme, aby se víc doplňovaly a co nejméně překrývaly. Nova Lady je zamýšlena především jako stanice pro ženy v produktivním věku, Nova Fun zase jako stanice pro mladší ženské publikum, Nova Action míří na muže a Nova Gold primárně na ženy středního věku.
Co přesně chcete na distribuci Nova Lady zlepšit?
Chceme, aby Nova Lady byla distribuována jako naše ostatní free-to-air kanály. S operátory tedy jednáme o tom, aby kanál zařadili do své nabídky.
A plánujete uvést další nový tematický kanál?
V tuto chvíli nepracujeme na projektu dalšího free-to-air kanálu.
Jako strategicky důležitou teď vidíte placenou streamovací službu Voyo a její provazování s lineárními kanály?
Naším primárním záměrem je zužitkovat v příštím roce velké množství obsahu, který vyrábíme a připravujeme. Aktuálně jsme představili podzimní nabídku a zároveň oznámili řadu pořadů, které připravujeme pro rok 2023. Právě v příštím roce přijde ten hlavní nával nového obsahu. To je klíčová priorita. Letošní podzim bude silný, očekáváme navýšení sledovanosti, přičemž v roce 2023 se chceme ve sledovanosti posunout ještě výš.
Letošní podzim bude silný, očekáváme navýšení sledovanosti, přičemž v roce 2023 se chceme ve sledovanosti posunout ještě výš.
Nebudou si obě platformy diváky „požírat“?
Jednoznačně vidíme, že Voyo a lineární televize si nekonkurují, ale vzájemně se doplňují. Vidíme, že lineární televize funguje jako hnací motor nových předplatitelů pro Voyo. Jde o pořady, které diváci zhlédnou v televizi a líbí se jim natolik, že je chtějí vidět ve svém vlastním režimu. Nebo naopak lineární televize funguje jako způsob podpory formátů, které lze sledovat jen na Voyo.
Otázka je, zda budete pořady, které plánujete pro Voyo začleňovat i do lineárního vysílání…
Naše představa je, že projekty, které jsou exkluzivně na Voyo, zůstanou na Voyo. Nevylučujeme, že v horizontu několika let nebudou v lineární televizi, ale nepočítáme s tím, že by se do lineárního vysílání dostávaly třeba už po jednom roce.
Už několikrát jste naznačili, že Voyo má více předplatitelů, než jste pro toto časové období plánovali. Jaký je aktuální stav?
Nedávno jsme zveřejnili, že Voyo má více než 350 tisíc předplatitelů. Počet se postupně zvyšuje, navíc teď začíná podzimní sezóna, která je stimulem pro nové předplatitele. Odhadujeme, že Voyo je teď po Netflixu dvojkou trhu, přestože přesná čísla o Netflixu neznáme a vycházíme z našich propočtů. Klíčový je lokální obsah, v tom nám těžko nějaký zahraniční hráč může konkurovat.
Odhadujeme, že Voyo je teď po Netflixu dvojkou trhu.
A investičně? Vrací se peníze vložené do budování platformy Voyo?
Máme nastavený pětiletý plán, který je spočítán na profitabilitu při dosažení počtu jednoho milionu předplatitelů. Ten cíl je věřím realistický. Když se podíváme na penetraci placených streamovacích video služeb (SVOD, pozn. red.) na českém trhu, tak jsme na úrovni zhruba 25 %. Na Západě je ale úroveň této penetrace minimálně dvojnásobná, proto je na našem SVOD trhu stále prostor pro růst.
Platí stále, že největší tahákem na Voyo je Ordinace v růžové zahradě?
To je asi zjednodušení. Lze těžko srovnávat seriál, který běží dlouhodobě, se seriály o třech nebo čtyřech dílech. Ordinace v růžové zahradě přináší samozřejmě velmi hodnotný obsah s loajálním publikem a kontinuálně tak vytváří páteř stability předplatitelské báze. Stavět Voyo jen na Ordinaci by ale nešlo. Diváci si totiž postupně zvykají na exkluzivní materiály, které Voyo nabízí, a ty se pak stávají lákadlem pro další nové předplatitele.
Neuvažujete tedy o návratu Ordinace v růžové v zahradě do lineárního vysílání?
Ne, to není v plánu.
Z pohledu prodeje reklamy a doplňováním cílových skupin na internetu a v lineární televizi narážíme na to, že stále nemáme jednotnou měnu pro měření videoobsahu…
Pokud jde o Voyo, tam reklamu prodávat nechceme. V případě videa podporovaného reklamou, tedy AVOD, kterou v naší nabídce zastupuje Nova.cz, jsou v rámci asociace ATO rozpracovány projekty, které by byly schopné změřit celkový zásah videa. S klienty už teď ale obchodujeme inkrementální reach, který dokáže přiřadit video views k televizní kampani.
Pokud nahlédneme Skupinu Nova jako celek za několik let, jak velký podíl obratu může skupině přinášet SVOD, představované službou Voyo?
Procentuální podíl je těžké vyjádřit, protože nevíme, jak se budou vyvíjet příjmy z ostatních zdrojů. SVOD by ale měl být jedním z pilířů, na kterém chceme v budoucnu stát. V dohledné době rozhodně nebude klíčový, protože základem budou stále reklamní příjmy. Vedle reklamy a SVOD se nám ale zajímavě vyvíjejí i příjmy z distribuce a naším úkolem je právě příjmové zdroje do budoucna diverzifikovat.