Placená televize i stream budou konvergovat, očekávají experti
Téměř třetina profesionálů z televizního odvětví očekává, že tradiční placená TV a streamovací služby se propojí.
![Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/18960/tv-video-na-vyzadani_shutterstock.jpg)
Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Televizní byznys zažívá v posledních dvou letech nebývalý zájem s tím, jak se celé odvětví proměňuje. Celkový obrázek ovlivňují zpravodajská média v kombinaci s šikovným marketingem a PR. Jak ale proměňující se odvětví vidí sami profesionálové z oboru? Zajímavý pohled přináší pravidelný report Digital TV Europe. Výzkum mezi 320 exekutivci přímo z nitra televizního byznysu zjišťoval, jaký vývoj očekávat v nejbližších dvou letech.
Asi nejzajímavější názor z průzkumu říká, že bude docházet ke sbližování tradiční placené TV a streamu. Podle 28 % dotázaných dokonce zmizí rozlišování mezi oběma službami. Dalších 26 % pak očekává, že streamovací služby i placená televize porostou i nadále samostatně, přičemž streamovací služby porostou rychleji. 36 % pak očekává růst streamovacích služeb na straně jedné a pokles lineární televize na straně druhé.
Čísla jsou to zajímavá i z toho důvodu, že po skončení covidu dramatická jízda zejména streamovacích služeb skončila, alespoň podle hospodářských výsledků, průběžně se měnících plánů některých mediálních gigantů, včetně osekávání nákladů.
![Q: Jak se v následujících dvou letech změní rovnováha mezi tradiční placenou TV a streamem?, zdroj: Digital TV Industry Survey 2022, N = 320](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/21918/digitveurope.png)
Q: Jak se v následujících dvou letech změní rovnováha mezi tradiční placenou TV a streamem?, zdroj: Digital TV Industry Survey 2022, N = 320
Co dalšího televizní obsah nemine? Asi nejvýraznější shoda panuje v oblasti streamování podpořeného reklamou. Takzvané AVOD a FAST služby by měly podle 64 % respondentů růst v následujících dvou letech nejrychleji ze všech. Následují placené SVOD platformy (46 %). Další výrazný hlas přisuzuje živým sportovním přenosům slibnou budoucnost. Podle 53 % dotázaných bude pro rozvoj streamů skupování exkluzivních sportovních práv zásadním pro rozvoj lineárních a SVOD platforem.
Z pohledu jednotlivých hráčů přitom mediální profesionálové přisuzují největší dopad pro následující roky v oblasti distribuce digitálního videa společnosti Disney (25 %), která tak v očekávání odborné veřejnosti předstihla Netflix (22 %). Následují Amazon (21 %), Apple (11 %), TikTok (7 %) a další.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/13623/erika-luzsicza.jpg)
Autorka textu: Erika Luzsicza, mediální expertka