Přemek Forejt: Ambasadoring bez vztahu ke značce nedává smysl
Spolupráce se značkami by měla být podložena vztahem k nim, je přesvědčen šéfkuchař Přemek Forejt, který se od letošního roku stal tváří řetězce McDonald’s.
V polovině letošního února oznámila společnost McDonald‘s spolupráci s Přemkem Forejtem. Dohoda o spolupráci byla uzavřena na tři roky a od šéfkuchaře se očekává, že všem zájemcům zprostředkuje pohled do zákulisí a představí nejen suroviny, ze kterých se ikonické produkty vyrábí, ale také dodavatele a jejich zpracovatelské procesy. Všechny své poznatky sdílí na svých sociálních sítích. Přemek Forejt je veřejnosti znám především jako porotce televizní soutěže MasterChef Česko a také pořadu Souboj na talíři. Působí rovněž jako šéfkuchař v olomoucké restauraci Entreé.
Dosud byla natočena dvě videa, která se zaměřila na přípravu hranolek a zpracování hovězího masa. K 20. srpnu dosáhla obě dohromady souhrnného počtu 2,55 mil. zhlédnutí. Několik dalších videí je v plánu, přičemž poslední aktivitou je hudební klip Mc’nRoll, ve kterém kuchař rapuje a hraje na burgerové suroviny. „Fakt, že jsem začal spolupracovat s McDonald’s, rozdělilo lidi na dvě poloviny. Půlka lidí to přijala, druhá půlka to nedokázala překousnout,“ říká v rozhovoru Přemek Forejt.
Jak se osobně díváte na ambasadoring značek a proč jste se do spolupráce s McDonald’s zapojil?
Pokud jde o ambasadoring, tak si vybírám spolupráce, které mě baví a dávají mi smysl. Vnímám ambasadoring jako zodpovědnost. Když se s někým domluvím na spolupráci, tak proto, že má produkt, který mě baví. Zároveň se ale ke spolupráci snažím přistoupit co nejvíce zodpovědně.
S McDonald’s jde o vaši první spolupráci?
S McDonald’s jsem dosud na ničem jiném nespolupracoval. Jinak jako ambasador spolupracuji s LG a s Renaultem. Přijde mi, že řada influencerů bere spolupráce s brandy i přesto, že k nim nemá žádný vztah. Pro mě je ale právě důležité vztah ke značce mít. A zároveň obvykle chci, aby spolupráce byla dlouhodobá, tak na tři roky. Spolupráce jen na chvilku mi nedávají smysl. Je to můj dlouhodobý postoj. Ani z žádné své práce jsem neodcházel po roce, snažil jsem se načerpat co nejvíc znalostí.
Pokud jde o McDonald’, tak vás spojuje to, že jste z oboru…
Jsem z oboru, ale zároveň se pohybuji někde jinde, a to mě na tom baví. McDonald’s je pro mě od malička lovebrand. Nikdy jsem se netajil tím, že tu značku mám rád. I když se profesně zaměřuji na zážitkovou gastronomii (fine dining, pozn. red.), tak do McDonald’s si rád zajdu a dám si třeba cheeseburger, protože mi prostě chutná. A líbí se mi, že jsou to naprosto dvě odlišné věci. Navíc si myslím, že ze svého profesního zaměření mohu přispět svým pohledem a na oplátku McDonald’s může dát něco mě. Oceňuji například jejich organizaci práce, kterou mají promyšlenou do posledního detailu.
Už dříve jste uvedl, že vás na této spolupráci lákalo podívat se za oponu, jak se jídlo v McDonald’s připravuje. Objevil jste něco, co byste se od McDonald’s chtěl naučit a přijmout k sobě?
Například zmíněná organizace práce. Koordinovat tak obrovské množství potravin pro přípravu je samostatnou kapitolou. Nebo hledání cest, aby jídlo bylo co nejrychleji servírované. Protože i v profesionální kuchyni je třeba mít tyto postupy zvládnuté. Když si v Entreé vymyslíme nějaké jídlo, tak nám trvá nějakou dobu, než se proces vyladí tak, abychom jídlo servírovali co nejrychleji. Stejně jako ve fast foodu ani my nechceme, aby lidi na jídlo čekali.
Dosud jste zveřejnil dvě videa – hranolky a maso. Co se v dohledné době připravuje?
Čeká nás toho docela hodně. Nemáme ale dané, kolik postů by se mělo přesně publikovat. Naše spolupráce je vymezená tím, že chceme ukazovat, jak se věci v McDonald’s reálně dějí.
Máte stanovená pravidla pro to, na co se chcete při natáčení zaměřit?
Máme to nastavené tak, že si řekneme téma, kterému se budeme věnovat, a jdeme ho natočit. Nějaká zvláštní pravidla ale stanovená nemáme.
Píšete si scénáře?
Spíš osnovu – co je třeba představit, na co se podívat jako první, co bude následovat atp. A pak věci, které vidíme na místě okomentujeme.
A kdybyste narazili na něco, co se vám na výrobě nelíbí?
Tak to řekneme.
Přijde mi, že řada influencerů bere spolupráce s brandy i přesto, že k nim nemá žádný vztah. Pro mě je ale právě důležité vztah ke značce mít.
Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s natáčením?
Mojí rolí je provádět a ukazovat, co ve výrobě vidím. Neříkám, co je špatně a co je dobře. Ukazuju lidem, jak se věci dělají. Natočili jsme například to, jak se pracuje s masem. Když si vezmeme, že z obrovského množství tun masa, které McDonald’s zpracuje, je jen 1-2 % odpadu, tak to považuju za hodně dobré. Točili jsme také o hranolkách. Denně se pro dvanáct zemí zpracuje 350 tun hranolek. To je obrovské množství a je dobré si uvědomit, kolik jídla sníme a jak bychom se k potravinám měli chovat. Proto je dobré o těchto věcech mluvit.
Témata si vybíráte sám?
Vybírám si, co mě zajímá. Začalo to hranolkama, protože jsem chtěl vidět, jak se vyrábí. Druhé bylo maso. Dál se zaměříme na vajíčka, žemle, kuřecí maso. Máme toho hodně před sebou.
Dosavadní výsledky ukazují na to, že videa měla 2,55 mil. zhlédnutí.
To je hezký. Fakt, že jsem začal spolupracovat s McDonald’s, rozdělilo lidi na půl. Půlka lidí to přijala a pochopila, že ukážu, jak se v McDonald’s věci připravují. Druhá půlka nedokázala překousnout to, že jsem přece z fine dining a nemůžu se spojit s fast foodem. Bylo kolem toho velké haló. Přitáhlo to ale pozornost, a to je dobře. Kdyby se jen tak natočila videa, jak se jídlo připravuje, tak by videa takový dosah neměla a tolik lidí by se o to nezajímalo. Odhaduji, že tak půlka se podívala ze zvědavosti.
Jak reagovala gastro komunita?
Řada mých kamarádů mě podpořila a nevidí ve fast foodu nic špatného. Všichni si myslí, že kuchaři z fine dining jí jenom lanýže a foie gras, ale tak to není. Spousta kuchařů do mě naopak šila. Neberu jim to. Na druhou stranu, co se děje za mými zády, není můj byznys.
Když se ještě vrátíme ke spolupráci se značkami, s kolika by měl influencer maximálně spolupracovat? Co je ještě akceptovatelné?
Nejsem influencer, jsem šéfkuchař. Beru proto jen spolupráce, které mě baví a jsou dlouhodobé. To je pro mě hlavní hranice rozhodování, co je přijatelné.
Na podzim se v televizním vysílání objeví nové díly pořadu MasterChef i Souboj na talíři. Jak vám osobně účast v pořadech pomohla k podpoře vaší olomoucké restaurace Entreé?
Když srovnám situaci před tím, než jsem vstoupil do MasterChefa, a potom, tak je to velký rozdíl. Přestože i předtím se o Entreé vědělo a lidé chodili, tak teď jsme mnohem víc vidět. Je to doklad toho, že televize je obrovské médium, které funguje.
Nejnovějším počinem je hudební klip Mc’nRoll. Proč jste se rozhodli pro tuto formu podpory? Co bylo impulsem k tomu použít výstřední kostýmy, rapovat a hrát na suroviny?
Je léto, všichni si chceme tak trošku odpočinout. Právě proto jsme po dvou úspěšných edukativních videích chtěli přijít s něčem odlehčeným, zábavným, s nadsázkou. Nemám problém udělat si sám ze sebe legraci. A tohle k tomu úplně vyzývalo! Je dobrý nebrat se stále tak vážně, udělat si srandu. Bavilo mě to šperkovat stále dál a dál, ať už hudebně, textově nebo kostýmy. Jak často se člověku naskytne taková příležitost? Já ji dostal teď poprvé a užil jsem si to moc.
Video vzbudilo mnoho ohlasů, pozitivních i řadu negativních. Co si o nich myslíte?
Někomu se líbí, někomu ne. Tak je to na světě zařízeno, že máme každý odlišný vkus, a to je fajn. A pokud jsem tím někomu zlepšil náladu nebo den, jsem za to jedině rád.
A co říkáte na nejnovější aktivitu Bageterie Boulevard s Martinem Mikyskou?
Bylo to vtipné. Uvidíme, co bude dál. Remarketing je jistě skvělý nástroj ale je jasný, že někdo vede a někdo následuje.