Amazing Places: Ukazuje se, že si Češi navykli být vybíraví
I přes inflaci a růst cen energií zájem o rezervace ubytování na „kouzelných místech“ roste, říká Václav Vítek, ředitel Amazing Places.
Portál Amazing Places má za sebou první rok fungování s rezervačním systémem. Za tu dobu odbavil již 3,5 tisíce rezervací ubytování na kouzelných místech a počítá s tím, že číslo bude nadále růst. „S tím, jak se nám nabídka ubytování stále rozrůstá, máme smělý plán mít na přelomu roku 1000 rezervací za měsíc,“ říká Václav Vítek, výkonný ředitel Amazing Places.
Právě rezervační systém celý projekt, který léta fungoval jako čistě inspirativní, podstatně proměnil. V plánu má však Amazing Places mnohem víc – před spuštěním je věrnostní klub pro koncové zákazníky, profesní Klub přátel kouzelných míst a také služba privátního concierge pro firmy. „Pro firmu, která organizuje 50 off-site meetingů ročně, se už vyplatí zaplatit si službu privátního concierge, kterému je možné kdykoliv zavolat a požádat ho do 24 hodin o předvýběr pěti hotelů na daný event,“ přibližuje Vítek.
Kromě toho investuje portál do svého marketingu – vedle sociálních sítí, na nichž je tradičně silný, nově zkouší i partnerství HC Sparta Praha a komunikaci v rádiu. „Jsme těsně před spuštěním spolupráce s Fajn rádiem, s nímž chceme přes audio formát zprostředkovat kouzelná místa i jejich majitele. Od listopadu bychom na něm měli mít měsíční tematické bloky, v nichž se budeme podrobně věnovat jednomu typu ubytování,“ popisuje Vítek. Více o plánech Amazing Places se dočtete v našem rozhovoru.
Amazing Places před rokem spustily vlastní rezervační systém. Jak tuto výraznou změnu v konceptu fungování Vašeho webu po roce hodnotíte? Kolik rezervací jste odbavili? Pomohlo Vám to obchodně?
Amazing Places do té doby fungovaly jako inspirativní portál, přičemž nám jak naši sledující, tak majitelé kouzelných míst vyčítali, že se nedá pobyt přímo zarezervovat. To devalvovalo hodnotu Amazing Places, která jinak získávala na oblibě. Z tohoto důvodu jsme se před dvěma lety rozhodli web předělat a kromě nového designu do něj zakomponovat i rezervační systém.
Lidé si na to postupně zvykají, počty rezervací nám každý měsíc rostou a za ten rok jsme odbavili přes 3500 rezervací. Před spuštěním rezervačního systému u nás byly silným nástrojem dárkové vouchery, a to jak po marketingové, tak prodejní stránce. S rezervačním systémem nám tak přibyl další proud tržeb, který zatím každý měsíc sílí, a to navzdory inflaci i rostoucím cenám energií.
Co si z toho vyvozujete?
Na jednu stranu to ukazuje, že si Češi navykli být vybíraví. Zároveň to znamená, že naše portfolio kouzelných produktů není nutně elitářská záležitost, co stojí moc peněz. Máme řadu kouzelných míst, která jsou cenově srovnatelná s tím, co si většina lidí rezervuje na Bookingu. Akorát u nás je znát kurátorská práce, protože vybíráme místa, která jsou ódou na krásu. Ve většině případech za nimi stojí majitel, který má nápad a chce dělat věci trochu jinak. Na naší platformě mu proto dáváme prostor, aby své úsilí zúročil.
Jsme přesvědčeni, že kvůli současné ekonomické situaci přestanou Češi tolik jezdit na dovolenou do zahraničí a budou více zůstávat doma.
Kouzelná místa mapujete nejen v České republice, ale i na Slovensku, v Rakousku a Itálii. Jak se Vám daří na zahraničních trzích?
Na Slovensku máme úspěšné objekty, ale ve srovnání s Českem jich je pouhá desetina, a proto je i tamější výkon mnohem slabší. Pracujeme na tom, aby se to zlepšilo. Plánujeme napojování míst, což umožní uplatňování dárkových voucherů, a ruku v ruce s tím i propagaci. Rakousko je za Slovenskem v těsném závěsu a Itálii jsme otevřeli teprve letos. Každopádně jsme ale přesvědčeni, že kvůli současné ekonomické situaci přestanou Češi tolik jezdit na dovolenou do zahraničí a budou více zůstávat doma. Osobně si myslím, že i nadále budou populární wellness hotely, které jsou v současnosti naším nejúspěšnějším typem ubytování, a také si budou pronajímat roubenky a chalupy, kam mohou jet s větší partou.
V minulosti jste chtěli pokrývat i Polsko. Od tohoto nápadu jste upustili?
Polsko jsme plánovali, ale zjistili jsme, že tento trh je pro nás zatím příliš složitý a drahý. Všechny čtyři země, na kterých prozatím působíme, řešíme z České republiky, s výjimkou Slovenska, kde máme PR manažerku. V Polsku bychom ale museli najmout celý tým, což jsme si i vyzkoušeli, ale bylo to opravdu nákladné. Neznamená to, že jsme ten nápad zcela zavrhli, jen jsme ho zatím odložili a soustředíme se teď na jiné priority.
Nedávno jste v Hospodářských novinách uvedli, že se chystáte sami nabízet kouzelná místa v zahraničí, a to například ve spolupráci s projektem Bába na Bali. V čem spolupráce přesně spočívá?
Projekt Bába na Bali je naše srdcová záležitost. Pár, který tento malý retreat resort vede, dobře známe a psali jsme o něm i v našem Amazing Magazínu. Je to také první projekt, s nímž jsme se dohodli pro naši kolekci Češi ve světě, kde chceme nabízet ubytování v exotických destinacích. Budeme mu tak u nás pomáhat s prodejem i propagací. Rovněž tím rozšiřujeme portfolio míst, které budeme sami vlastnit.
Chcete v podobných spolupracích s exotickými destinacemi pokračovat?
Ano, už nyní máme seznam dvaceti míst v zahraničí, například na Kostarice, v USA, Austrálii nebo Chorvatsku, která chceme oslovit. Plánujeme, že i u těchto kouzelných míst se zaměříme na příběhy jejich majitelů, na jejich mnohdy trnitou cestu, která stojí čas, peníze, úsilí, a i odloučení. K tomu bychom chtěli dodávat i balíčky inspirativních tipů na výlety v okolí.
Zatímco věrnostní program je B2C a cílí na naše koncové zákazníky, Klub přátel kouzelných míst představuje B2B profesní klub.
Jak to vypadá s vaším věrnostním programem? Kdy ho plánujete spustit? A co svým členům nabídnete za benefity?
Doufáme, že světlo světa spatří začátkem příštího roku. Myšlenka našeho věrnostního programu je taková, že chceme našim sledujícím dát možnost dlouhodobě čerpat výhody ve spolupráci s Amazing Places. Máme hodně věrných fanoušků na sítích, které jsou s nadsázkou řečeno také takovým věrnostním programem, kde lidé čerpají inspiraci a svým angažmá, ať už v podobě lajků, komentářů, či sdílení, dávají našemu prostoru sílu. Za to bychom jim chtěli poděkovat a nabídnout jim skutečný věrnostní program, který bude mít několik úrovní a na každé z nich bude možné čerpat výhody. Zároveň v něm budou gamifikační prvky, díky kterým by mělo být lidem příjemné být jeho součástí.
Rovněž chcete spustit Klub přátel kouzelných míst. Kdo přesně je přítel kouzelných míst? Co Klub svým přátelům bude nabízet?
Zatímco věrnostní program je B2C a cílí na naše koncové zákazníky, Klub přátel kouzelných míst představuje B2B profesní klub. Na majitele kouzelných míst myslíme už od počátku, jsme schopni je propojit se spřátelenými firmami, které dodávají vybavení do hotelů, nabízejí postele či jiný nábytek, a doručit jim tak zajímavé nabídky. Zatím jsme to ale nedělali organizovaně a uceleně. Z tohoto důvodu nyní připravujeme sekci na webu, kam se po zadání přihlašovacích údajů naši přátelé dostanou k řadě výhod a kontaktů. Zároveň pro ně budeme pořádat pravidelné eventy, s čímž jsme už vlastně i letos začali.
Bude se jednat o placené členství?
Ano, chceme do Klubu přátel kouzelných míst investovat peníze, aby to opravdu fungovalo. Pro obchodní partnery to tedy bude placená záležitost, místa jako taková budou mít přístup do Klubu v rámci členství v Amazing Places. Se všemi budeme pravidelně komunikovat, a to nejen prostřednictvím newsletterů, ale i přes eventy. Chceme našim členům dát možnost, aby se jim členství vyplatilo a oni díky němu ve výsledku ušetřili.
Zároveň chcete začít nabízet i novou službu v podobě výběru možných míst na konání firemních eventů. Jak bude vypadat?
V současné chvílí probíhá testování. Podařilo se nám například domluvit výroční akci nadnárodní společnosti v krásném pětihvězdičkovém hotelu v Česku. S místy jsme v každodenním kontaktu, a tak dokážeme velmi rychle zjistit, zda mají kapacitu, jak jsou na tom cenově, jakou cenu nabízejí v pondělí a jakou v sobotu. Pro firmu, která organizuje 50 off-site meetingů ročně, se už vyplatí zaplatit si službu privátního concierge, kterému je možné kdykoliv zavolat a požádat ho do 24 hodin o předvýběr pěti hotelů na daný event. V dalším kroku si z nich vybere tři, k nimž jim seženeme i cenovou kalkulaci. Firmě tak odpadne mnoho telefonování, mailování a stresu.
Na jaké typy akcí budete prostory hledat?
Služba je určena pro všechny typy eventů, od malého do 10 lidí, po konferenci pro 250 lidí.
Marketing nyní dělíme na dvě části – na tu, která je vidět, ať už to jsou různé posty přes sociální sítě, influenceři, či silné PR, a na tu, která je v pozadí.
V Amazing Places vydáváte také časopis Amazing Magazín. Kdy vyjde další díl? A co vám vydávání časopisu přináší?
Nejnovější číslo Amazing Magazínu vyšlo 19. září. Jedná se o typ coffee table book, tedy o magazín ze své podstaty nadčasový, jak designem, tak obsahem. Tematicky se nemusí nutně spojovat s Amazing Places, ale musí objevovat krásno, protože právě krásno v našem projektu propagujeme. Fungovat by měl tak, že i když si ho za rok za dva vyndáte z knihovny, stále vás bude bavit. Chceme, aby byl k dispozici na kouzelných místech, kde by měl pomoci lidem k zážitkům a času na sebe, odpočinout si od uspěchanosti a neustálého stresu. Magazín je zároveň k dostání v kavárnách, restauracích, malých obchodech s knihami a snažíme se, aby se distribuční síť stále rozrůstala.
Loni jste uvedli svou první video kampaň. Jak ji hodnotíte?
Hodnotíme ji kladně, protože způsobila to, co jsme chtěli. Jejím cílem bylo dát českému světu vědět, že Amazing Places se z inspirativního portálu přeměnily na prodejní. Na video kampaň, jež říkala, že když je to „amazing, tak nechceš odjet“, navázala letošní kampaň „Rezervuj“, která jasně vybízí k rezervaci kouzelných míst. I díky tomu máme k dnešnímu dni za 12 měsíců přes 3,5 tisíce rezervací, přičemž evidujeme minimálně 20 rezervací denně. S tím, jak se nám nabídka ubytování stále rozrůstá, máme smělý plán mít 6000 rezervací za rok.
Jaké marketingové aktivity na podporu své značky máte nyní v plánu?
Marketing nyní dělíme na dvě části – na tu, která je vidět, ať už to jsou různé posty přes sociální sítě, influenceři, či silné PR, a na tu, která je v pozadí. Přes rok a půl máme vlastní data studio, v němž si vyhodnocujeme každý krok, který na webu provedeme my nebo naši návštěvníci. Na základě této analýzy poté vytváříme sponzorované odkazy, dark posty, dlouhodobé či krátkodobé kampaně. Snažíme se ji vytěžit kompletně na sociálních sítích i ve vyhledávačích. Podle nás je tento přístup mnohem silnější a dlouhodobě udržitelnější.
Jinak jsme nyní posílili náš social media tým a chceme více pracovat s videem a influencery. Také zkoušíme TikTok, kde se pohybuje mladší cílová skupina ve věku 20 až 25 let, kterou bychom chtěli začít oslovovat. Zajímavé je, že ti, co sledují TikTok, mají rodiče na Facebooku, a tak se mohou navzájem ovlivňovat, například při nákupu dárkových voucherů, které nabízíme v různých formátech – kromě klasického černého také zamilovaný červený, vánoční zelený a narozeninový modrý.
Vedle online aktivit zkoušíme offline marketing. Jsme partneři HC Sparta Praha, kde nejlepším hráčům utkání předáváme právě naše dárkové vouchery. Do toho bychom rádi zapojili i publikum, například vítěze soutěží na našich sociálních sítích. Také jsme těsně před spuštěním spolupráce s Fajn rádiem, s nímž chceme přes audio formát zprostředkovat kouzelná místa a příběhy jejich majitelů. Od listopadu bychom na něm měli mít měsíční tematické bloky, v nichž se budeme podrobně věnovat jednomu typu ubytování.
A jak se připravujete na Vánoce, kdy máte hlavní sezónu?
Už dva roky po sobě jsme zažívali před Vánocemi obrovský nárůst zájmu o dárkové vouchery. Hodnota dárkového voucheru nám meziročně roste o 10 %. Uvidíme, jak tomu bude letos. Připravujeme dárkové vouchery, inspiraci na zimní sezónu i podporu jednotlivých kouzelných míst. Naším cílem je jim pomoci prodat co nejvíce kapacity v hlavní sezóně, protože u některých z nich jsme stěžejní, nebo dokonce jediný prodejní kanál, který mají. Budou tedy vydělávat tak, jak dobře odvedeme naši práci.
Václav Vítek, výkonný ředitel Amazing Places
V čele Amazing Places stojí od loňského roku, předtím působil ve firmě jako šéf obchodu a marketingu. Zkušenosti má z vedení hotelů, například Quisisana Palace v Karlových Varech nebo Grand Tirolia Kitzbühel Golf & Spa Resort v Rakousku, působil v marketingu či obchodu hotelu Augustine, Sofitel Luxury Hotels and Resorts nebo Accor. Pracoval také jako MICE manager v agentuře CzechTourism.
Vystudoval Tourism Management na University of New York v Praze.